Avatar billede jakob_lk Nybegynder
24. november 2005 - 19:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

virtualhost til ip anden

Hej..

Jeg har et lille hjemme netværk hvor jeg har et par webserver til at køre.
Den en server bliver alt på port 80 sendt til, og det skal den også blive ved med.
Men så er det jeg vil have sådan at hvis jeg har sat en virtualhost fx. 10tums.dk så skal den sende det vidre til min anden server på mit lokal netværk-
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. november 2005 - 19:27 #1
Apache kan med "reverse proxy" sende videre til en anden host baseret på hostnavn.
Avatar billede jakob_lk Nybegynder
24. november 2005 - 19:31 #2
Hvordan ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. november 2005 - 19:35 #3
Jeg har ikke personlige erfaring med det. Google er din ven ;)
Avatar billede langbein Nybegynder
25. november 2005 - 00:22 #4
"Apache kan med "reverse proxy" sende videre til en anden host baseret på hostnavn."

Det ville jeg ikke tro er den praktiske løsningen for et hjemmenettverk. (Men mulig er det nok.. Med andre ord godt mulig men komplissert.)

Her bør/må man vel sette opp de to webserverne til å kjøre hver sin port for eksempel port 80 og 81. Så må man natte til hver sin weserver.

Husker ikke sikkert, men det forekommer meg en liten erindring om at portnumret kan spesifiseres i httpd.conf (eller noe slikt.)

Det blir vel aldri en helt god løsning å kjøre flere web servere på hver sin port. Hvis det er man selv som er brukeren ev webserver no 2, hvis det for eksempel dreier seg om en testserver, så er det jo ok. Ellers så er det jo ikke så greit for ukjente brukere å vite at adressen er port 81.

http://sub.domene.dk:81
Avatar billede langbein Nybegynder
25. november 2005 - 00:32 #5
En annen variant det er at bestemte avsender ip blir sendt til server 2 mens de øvrige blir sendt til server 1. Hvis Olsen går inn via web browser så kommer han på server 1 hvis Hansen går inn via web browser så kommer han på server 2. Da kan begge serverne kjøre samme portnummer. Går ut i fra at dette ikke er en særlig aktuell løsning.
Avatar billede langbein Nybegynder
25. november 2005 - 00:43 #6
Er ingen Debian høuk men var inne og kikket i en gammel RedHat som har stått og surret og gått noen år. Her kan man spesifisere portnumret tidlig i httpd.conf filen. Det finnes vel sikkert en tisvarende mulighet for en litt nyere Debian.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
25. november 2005 - 08:23 #7
Bruger selv apache som frontend/dirigent, men godt til andre services på samme fysiske servere, men kan sagtens bruge en anden fysisk server:

Flg. indsættes i apache på din webserver1. domain2.dk er det domæne som webserver2 skal svare på (kunne også være www2.mydomain.dk).
localhost2:80 angiver navn/adresse på din webserver2 som er kendt på webserver1, og formoder at din webserver2 også lytter på port 80.

<VirtualHost *:80>
ServerName domain2.dk
ServerAdmin admin@domain2.dk
ErrorLog /var/log/apache/domain2.dk-error.log
CustomLog /var/log/apache/domain2.dk-access.log combined
ProxyVia On
ProxyPass / http://localhost2:80/
ProxyPassReverse / http://localhost2:80/
</virtualHost>
Avatar billede jakob_lk Nybegynder
25. november 2005 - 14:18 #8
Hej..jeg får en fejl når jeg bruger det du skrev fsconsult.dk

Configuration syntax error detected. Not reloading.

Syntax error on line 50 of /etc/apache/virtualhost.d:
Invalid command 'ProxyVia', perhaps mis-spelled or defined by a module not included in the server configuration

Hvad skal jeg gøre ved det ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
25. november 2005 - 14:26 #9
Du skal have loaded proxy modulet i apache.
Jeg ved ikke om du benytter apache eller apache2.

Jeg har flg. stående i config. til min apache (sammen med de øvrige LoadModule):

LoadModoule proxy_module /usr/lib/apache/1.3/libproxy.so
Avatar billede jakob_lk Nybegynder
26. november 2005 - 17:09 #10
Tak..
Det hjalp mig på vej...
- /etc/apache/modules.conf
og skrive. LoadModoule proxy_module /usr/lib/apache/1.3/libproxy.so
- /usr/sbin/apache-modconf apache

Så enkel var det :) tak