Avatar billede kazzie Nybegynder
24. november 2005 - 12:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

IP banning i gæstebog

Hej.

Jeg er bestemt ikke nogen ørn til php og har derfor blot taget brug af min udbyders standard gæstebog.
I den ser det ud som om, at der er mulighed for  at banne uønskede IP'er.
Koden for gæstebogen er:

<?php
    include("lib.php");
    include("data.php");
    $content = outputFormatedContent(outputPageContent(readDataFromFile(),$messageToPage));
?>
<html>
<head>
    <title>Ørbæk.dk - En historie med billeder om en rigmandssøn's liv på godt og ondt.</title>
    <meta name="description" content="Ørbæk.dk - En historie med billeder om en rigmandssøn's liv på godt og ondt.">

      <meta name="keywords" content="">
        <style>body{ scrollbar-arrow-color: #FF00FF; scrollbar-3dlight-color:
        #FFCCFF; scrollbar-highlight-color: #FFDDFF; scrollbar-face-color:
        #FF99CC; scrollbar-shadow-color: #CC77CC; scrollbar-darkshadow-color:
        #CC6699; scrollbar-track-color: #FF99CC; }</style>
<style type="text/css">
<!--
a:link {text-decoration: none}
a:visited {text-decoration: none}
a:active {text-decoration: none}
a:hover {text-decoration: underline}
.smalltext {font: 8pt "Verdana","Arial Cyr", "Arial","Tahoma","Helvetica", sans-serif; color:silver}
.text {font: 8pt "Verdana","Arial Cyr", "Arial","Tahoma","Helvetica", sans-serif; color:#000000}
.#000000text {font: 8pt "Verdana","Arial Cyr", "Arial","Tahoma","Helvetica", sans-serif; color:#000000}
#line {color: #000000}
textarea {font-size: 8pt; font-family: "Verdana",Arial,sans-serif; color: #000000; background: white; border-style: ridge; width: 230px}
input {font-size: 8pt; font-family: "Verdana",Arial,sans-serif; color: #000000}
input.field {border-style: ridge; width: 170px; background: white}
input.button { border-style: outset; width: 230px; cursor: hand; background: white}
/*body { scrollbar-face-color: #000000; scrollbar-shadow-color: #200000; scrollbar-highlight-color: #000000; scrollbar-3dlight-color: #000000; scrollbar-darkshadow-color: #000000; scrollbar-track-color: #488a96; scrollbar-arrow-color: #000000}*/
-->
</style>
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF" text="#880088" link="#993366" vlink="#CC99FF" alink="#993300">

<table border="0"  width="100%">
  <tr><!-- Row 1 -->
    <td width="150" valign="top">

<script type='text/javascript'>

function Go(){return}

</script>
<script type='text/javascript' src='../menu_var.js'></script>
<script type='text/javascript' src='../menu_com.js'></script>
<noscript>Your browser does not support script</noscript>

    </td><!-- Col 1 -->
    <td background="/images/bg.jpg" valign="top">

<p><b>G&aelig;stbogen

<p><dir>Har du ikke skrevet endnu ???
<br>Bare skriv herunder ...
<p>Men har du skrevet, skriv da igen.

<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" align="center" height="100%">
<tr>
    <td valign="top" width="230"><font face="Century Schoolbook">
    </td>
        </tr>
<tr>
    <td valign="top" width="230">
        <table width="230" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
        <form action="write.php" method="post">
        <tr>
            <td width="50" class="text"><b>Nick: </font></td>
            <td width="10"><spacer width="10" height="1" type="block"></td>
            <td width="170"><input type="text" size="20" name="nick" maxlength="50" class="field"></td>
        </tr>
        <tr>
            <td class="text"><b>Homesite:</b> </td>
            <td><spacer width="10" height="1" type="block"></td>
            <td><input type="text" size="20" name="url" maxlength="50" value="http://" class="field"></td>
        </tr>
        <tr>
            <td class="text"><b>E-mail:</b> </td>
            <td><spacer width="10" height="1" type="block"></td>
            <td><input type="text" size="20" name="email" maxlength="50" class="field"></td>
        </tr>
        <tr>
            <td colspan="3" class="text"><b>Din hilsen:</b></td>
        </tr>
        <tr>
            <td colspan="3" align="right"><textarea name="message" rows="9" cols="30" wrap="vitual" style="font-size: 10pt; font-family: Arial,sans-serif"></textarea></td>
        </tr>
        <tr>
            <td colspan="3" align="right"><input type="submit" value="send" class="button"></td>
        </tr>
        </form>
        </table>
    </td>
    <td width="10"><spacer height="1" width="10" type="block"><br>&nbsp;</td>
    <td valign="top" width="520" class="text2">
<?php
    if (numberOfPages("$PHP_SELF") != null)
    {
?>
<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
    <td bgcolor="white">
        <table width="100%" border="0" cellpadding="2" cellspacing="1">
        <tr>
            <td bgcolor="white" style="cursor:nw-resize" class="#000000text"><?php print numberOfPages("$PHP_SELF","<span class=\"text\">page: </span>") ?></td>
        </tr>
        </table>
    </td>
</tr>
</table>
<br>
<?php
    }
?>

<?php
    $i = 0;
    while($i < sizeof($content)-4)
    {
?>
<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
    <td bgcolor="white">
        <table width="100%" border="0" cellpadding="2" cellspacing="1">
<?php
// name and email as link >>
        $i=$i+2;
        if ($content[$i] != "")
        {
?>        <tr>
            <td class=text bgcolor="white" style="cursor:hand" onMouseOver="this.style.background='white'" onMouseOut="this.style.background='white'" onClick="window.location.href='mailto:<?php print $content[$i+2] ?>'"><a href="mailto:<?php print $content[$i+2] ?>"><?php print $content[$i] ?></a></td>
        </tr>
<?php
        }
// name and email as link <<
?>
<?php
// url >>
        $i++;
        if ($content[$i] != "")
        {
?>        <tr>
            <td class=text bgcolor="white" style="cursor:hand" onMouseOver="this.style.background='white'" onMouseOut="this.style.background='white'" onClick="window.location.href='<?php print $content[$i] ?>'"><a href="<?php print $content[$i] ?>"><?php print $content[$i] ?></a></td>
        </tr>
<?php
        }
// url <<
?>
<?php
// message >>
        $i=$i+2;
        if ($content[$i] != "")
        {
?>        <tr>
            <td class=text bgcolor="white"><?php print divideWord($content[$i], $maxWordLength); ?></td>
        </tr>
<?php
        }
// message <<
?>
<?php
// date and time >>
        $i++;
        if ($content[$i] != "")
        {
?>        <tr>
            <td class=text bgcolor="white" style="cursor:nw-resize" onMouseOver="this.style.background='white'" onMouseOut="this.style.background='white'">[<?php print $content[$i]; $i++?>]</td>
        </tr>
<?php
        }
        $i++;
// date and time <<
?>
        </table>
    </td>
</tr>
</table>
<br>
<?php
    }
?>
<tr>
    <td class="text" valign="bottom"><br><?php print check(); ?></td>
    <td width="10"><spacer height="1" width="10" type="block"><br>&nbsp;</td>
    <td valign="bottom" align="right"><div><span class="text"><a href="http://www.oerbek.dk/passwd/admin.php" target="_blank">©&nbsp;</a></span><a href="mailto:kazzie@ofir.dk" class="#000000text"></a>&nbsp;<a href="http://www.oerbek.dk/" target="_blank" class="text">http://www.oerbek.dk</a></div></td>
</tr>
</table>

    </td><!-- Col 2 -->
  </tr>
</table>

        </body>
      </meta>
  </head>
</html>

Håber nogen kan hjælpe mig, med hvor jeg kan ændre noget, således at jeg kan banne uønskede IP'er.
Avatar billede kazzie Nybegynder
24. november 2005 - 12:08 #1
Vil lige nævne i farten, at der i en anden fil, som hører til gæstebogen har fl. kode, og det måske er der, jeg skal ændre noget. Jeg ved det ikke.

<?php
/*
*    $Id: lib.php ,v 1.09 2001/04/10 23:48:00 oerbek Exp $
*
*    (c)2002, Copyright, henrik
*/

/**
*    @author henrik <henrik@oerbek.dk>
*    @version 1.0
*/

/**
*    validUrl check url
*    @param $url
*    @return true/false
*/
    function validUrl ($url)
    {
        return (!ereg('^http://',$url));
    }

/**
*    validEmail check e-mail
*     @param $email
*    @return true/false
*/
    function validEmail($email)
    {
        return (ereg('^[-!#$%&\'*+\\./0-9=?A-Z^_`a-z{|}~]+'.'@'.'[-!#$%&\'*+\\/0-9=?A-Z^_`a-z{|}~]+\.'.'[-!#$%&\'*+\\./0-9=?A-Z^_`a-z{|}~]+$',$adr));
    }

/**
*    transformHtml transform html in unicode
*    @param String $content
*    @return String $content
*/
    function translateHtml($content)
    {
        $content = preg_replace("/(\<a href=\\\\\")(.*)(\\\\\">)(.*)(\<\/a\>)/U","\[a href=\\2\]\\4\[/a\]", $content);
        $content = preg_replace("/(\<b\>)(.*)(\<\/b\>)/U","\\2", $content);
        $content = preg_replace("/(\<i\>)(.*)(\<\/i\>)/U","\\2", $content);
//        $content = htmlentities($content);
        $content = htmlspecialchars($content);
        $content = nl2br($content);
        $content = ereg_replace("\n","",$content);
        $content = ereg_replace("\(","&#040;",$content);
        $content = ereg_replace("\)","&#041;",$content);
        $content = ereg_replace("\\$","&#036;",$content);
        $content = stripslashes($content);
        $content = preg_replace("/(\[a href=)(.*)(\])(.*)(\[\/a\])/U","<a href=\\2>\\4</a>", $content);
        $content = preg_replace("/(\[b\])(.*)(\[\/b\])/U","<b>\\2</b>", $content);
        $content = preg_replace("/(\[i\])(.*)(\[\/i\])/U","<i>\\2</i>", $content);
        return $content;
    }

/**
*    divideWord checks length of words and divides long for length in param
*    @param String $content
*    @param int $maxWordLength by default 30
*    @return String $content
*/
    function divideWord($content,$maxWordLength = "30")
    {
        $contentArray = explode(" ",$content);
        for ($i = 0; $i < sizeof($contentArray); $i++)
        {
            $wordLength = strlen($contentArray[$i]);
            if ($wordLength < $maxWordLength)
            {
                    $newContentArray[] = $contentArray[$i];
            }
            else
            {
                $z = 0;
                $newWordLength = $wordLength;
                while($newWordLength > 0)
                {
                    $newArray[$z] = substr ($contentArray[$i], $maxWordLength*$z, $maxWordLength);
                    $newWordLength = $newWordLength - $maxWordLength;
                    $z++;
                }
                for ($y=0;$y<sizeof($newArray);$y++)
                    $newContentArray[] = $newArray[$y];
            }
        for ($c = 0; $c < sizeof($newContentArray); $c++)
            $contentString .= $newContentArray[$c]." ";
        return $contentString;
    }

    function check()
    {
        global $version;
        if ($version)
        {
            $str = "118 101 114 115 105 48 110 32 49 46 48 57";
            $str = explode(" ",$str);
            for ($i = 0; $i < sizeof($str); $i++)
                $newstr .= chr($str[$i]);
            return $newstr;
        }

/**
*    writeDataInFile writes the data in a file
*    @param String $fileData
*    @param String $fileName default by 'data.inc'
*/
    function writeDataInFile($fileData,$fileName = "../guestbook/data.inc")
    {
        if(!file_exists($fileName))
        {
            $createFile = fopen($fileName, "w");
            fwrite ($createFile,"",0);
            @chmod($fileName, 0664);
            fclose($createFile);
        }
        $openFile = fopen($fileName,"r");
            $oldData = fread($openFile, filesize ($fileName));
        fclose($openFile);
        $openFile = fopen($fileName,"w+");
            fwrite($openFile,$fileData);
            fwrite($openFile,$oldData);
        fclose($openFile);
    }

/**
*    reWriteDataInFile rewrites the data in a file
*    @param String $fileData
*    @param String $fileName default by 'data.inc'
*/
    function reWriteDataInFile($fileData,$fileName = "../guestbook/data.inc")
    {
        if(!file_exists($fileName))
        {
            $createFile = fopen($fileName, "w");
            fwrite ($createFile,"",0);
            @chmod($fileName, 0664);
            fclose($createFile);
        }
        $openFile = fopen($fileName,"w+");
            fwrite($openFile,$fileData);
        fclose($openFile);
    }

/**
*    readDataFromFile read the data from a file
*    @param String $fileName default by 'data.inc'
*/
    function readDataFromFile($fileName = "../guestbook/data.inc")
    {
        if(!file_exists($fileName))
        {
            $createFile = fopen($fileName, "w");
                fwrite ($createFile,"",0);
                @chmod($fileName, 0664);
            fclose($createFile);
        }
        $openFile = fopen($fileName,"r");
            $unformatedContent = fread($openFile, filesize($fileName));
        fclose($openFile);
        return $unformatedContent;
    }

/**
*    outputPageContent output content in relation to of number page
*    @param String $content
*    @param int $messageToPage default by '10'
*    @return String part Contents for current page
*/
    function outputPageContent($content,$messageToPage = "10")
    {
        global $page,$quantityPages;
        $contentArray = explode("<!--resetline-->",$content);
        $quantityMessages = sizeof($contentArray)-1;
        @$quantityPages = ceil($quantityMessages/$messageToPage);
        for($i = $messageToPage*($page-1);$i < $messageToPage*($page-1)+$messageToPage;$i++)
        {
            $contentString .= $contentArray[$i]."xxxxx";
        }
        return $contentString;
    }

/**
*    numberOfPages output all number of page
*    @param String $decriptor default by 'page: '
*    @return String linked numbers
*/
    function numberOfPages($pageSource,$decriptor = "page: ")
    {
        global $quantityPages,$page;
        if ($quantityPages >= 2)
        {
            $pageNumberString = $decriptor;
            for ($i = 1; $i <= $quantityPages; $i++)
            {
                if ($i == $page)
                {
                    $pageNumberString .= "$i ";
                }
                else
                {
                    $pageNumberString .= "<a href=".$pageSource."?page=$i>$i</a> ";
                }
            return $pageNumberString;
        }
        else
            return $pageNumberString = null;
    }

/**
*    outputFormatedContent output formated content
*/
    function outputFormatedContent($content)
    {
        $formatedContent = explode("xxxxx",$content);
        return $formatedContent;
    }

/**
*    checkBadWord check in message bad word
*    @param String $decriptor default by 'data.inc'
*    @return String linked numbers
*/
    function checkBadWord($content)
    {
        //todo id next version
    }

?>
Avatar billede showsource Seniormester
24. november 2005 - 12:58 #2
Kan ikke lige se noget med ipbanning.
Men hvis din side ligger på en apacheserver, og du kan bruge .htaccess, kan flg. gøre det i en .htaccess

Order Deny,Allow
Deny from 127.0.0.1 123.456.789.10

Altså, mellemrum mellem hver ip du vil banne
Avatar billede kazzie Nybegynder
24. november 2005 - 15:38 #3
vil det sige, at jeg skal oprette en fil som hedder .htaccess eller ??
Avatar billede showsource Seniormester
24. november 2005 - 18:39 #4
Jow!
Og er du på win, og bruger notepad til at lave din fil, så når du skal gemme filen som .htaccess, så vælg først "Alle filer" og brug " omkring navnet, ".htaccess", ellers kan du ikke gemme uden at bruge et "fornavn"
Avatar billede kazzie Nybegynder
28. november 2005 - 03:16 #5
Jeg takker ... det lader til at fungere efter hensigten, i hvert tilfælde har jeg ikke modtaget flere spambeskeder i min gæstebog ...

Hvorledes giver jeg dig dine fortjente point ?
Avatar billede showsource Seniormester
28. november 2005 - 05:08 #6
Det kan du når jeg lægger et svar! :O)