Avatar billede bischoff Nybegynder
24. november 2005 - 11:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Intels køler udskiftet med Zalman, nu højere temperatur.

Hej,

jeg har sat en Zalman CN7700 cu køler på min CPU og det har modvirket at temperaturen er steget med ca. 20 grader!!!
I følge BIOS så ligger CPU temparaturen på 66 grader ved opstart. Lyder af ganske meget!!!

DEt kølepasta der sad på CPU lod jeg sidde. SKulle jeg evt ha skiftet det ud med noget nyt? CPU er ca en mdr gammel, så regnede ikke med at det gjorde noget.

På Zalman køleren er der en connector til motherboardet med 3 pins, men den gamle Intel køler har 4 pins og det er der også på motherboardet, hvor der står "CPU Fan". Gør det noget?? Zalman kan kun sættes på 1 måde.

Er der nogen, der har en idé til at får temperaturen ned igen. DEn burde omend være bedre til at køle end intels egen køler.

På forhånd tak.
Avatar billede jokkejensen Novice
24. november 2005 - 11:58 #1
CPU køleren SKAL sidde på CPU fan, står der CPU fan på dit bundkort betyder det der er intelligent køling, altså vil der blive sendt mere power gennem CPU fan ved højre temperaturer på CPU'en..

Så på med den gamle, og få en ordentlig der kan sidde på den fire pins, der er beregnet til CPU...

Alternativt kan du ofte i bios sætte mere power på den udgang du bruger til zalman køleren, men så går den ikke op og ned efter temperaturen, men blæser bare konstant... lidt ærgeligt..
Avatar billede 5floor Nybegynder
24. november 2005 - 14:06 #2
...af med den gamle (dårlige) kølepasta og på med noget Arctic Silver. Jeg havde også problemer med varme - startede så med at fjerne kølepasta og bare montere min Zalmann direkte på CPU(havde ikke fået købt nyt pasta...) nå men det hjalp meget. Og det blev endnu bedre da jeg påførte et tyndt lag Arctiv Silver 5.
...men som jokkeJensen pointerer, så er det nok vigtigst at du til at starte med får fat i en kompatibel køler (skal ikke gøre mig klog på om den du har der er det eller ej).
Mads
Avatar billede bischoff Nybegynder
24. november 2005 - 14:22 #3
Jeg forstår det bare ikke helt, her er den liste over kompatible motherboards og mit er et Asus P5GD1 PRO, så det burde jo være kompatibelt.

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/7700-775MBlist_eng.htm

Men hvad jeg kan forstå ud fra jeres kommentarer, så kan jeg ikke bruge Zalman CNPS7700 Cu, da den har en 3 pins connector på mit motherboard???
Avatar billede bischoff Nybegynder
27. februar 2006 - 19:56 #4
Lukker tråden her. Intet nyt længe. Og har droppet Zalman køleren