Avatar billede sbahn Nybegynder
23. november 2005 - 08:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mister et resultat ved order by med group by

$result = $db->query("SELECT DISCIPLINER.disciplinnavn AS disc, COUNT(RESULTATER.score) AS antal FROM KONKURRENCER, RESULTATER, DISCIPLINER WHERE DISCIPLINER.disciplinid=RESULTATER.disciplinid AND RESULTATER.konkurrenceid=KONKURRENCER.konkurrenceid AND KONKURRENCER.konkurrencedato BETWEEN '".$start."' AND '".$slut."' GROUP BY DISCIPLINER.disciplinid ORDER BY antal") or die(mysql_error());

...giver et resultatsæt, hvor den første post mangler (i forhold til sætningen uden ORDER BY! Dette er både tilfældet med voksende og faldende sortering.
Er det nogen, som har en god forklaring.
Avatar billede mortenkjeldberg Nybegynder
23. november 2005 - 15:32 #1
Hvordan kan du få lov at gruppere på DISCIPLINER.disciplinid. Det er lige det første jeg falder over.
/mort3n
Avatar billede mortenkjeldberg Nybegynder
23. november 2005 - 15:35 #2
Nu siger du der er en post der mangler. Men er der så ikke en "antal" der er vokset et sted. GROUP BY lægger netop poster sammen og laver sammentælling.
/mort3n
Avatar billede sbahn Nybegynder
07. december 2005 - 23:12 #3
Beklager det sene feedback:
Det hjalp desværre ikke at gruppere på disciplinnavn i stedet (og jeg kan ikke se, hvorfor det skulle hjælpe).
Avatar billede sbahn Nybegynder
12. december 2005 - 21:28 #4
Fejlen lå i .php-delen. Der blev trukket et resultat ud før der blev loopet over resultaterne. :-( ~> :-)