Avatar billede calcio_x Nybegynder
22. november 2005 - 21:56 Der er 11 kommentarer

Opdatering af hjemmeside?

Hej!

Jeg vil gerne vide hvordan man hurtigst og nemmest opdaterer sin hjemmeside.
Jeg har kendskab til HTML, men så heller ikke andet!

Hjemmesiden består af en masse statistikker og er en slags database. Derfor vil jeg gerne have at man ud fra en statistik, skal kunne vælge emner fra og til, men statistikken skal opdateres som en helhed!
Her er et eksempel:

Barcelona har spillet 10 kampe, 5 hjemme og 5 ude. Her skal der være mulighed for at vælge mellem hjemme, ude og alle.
Barcelona spiller yderligere en kamp hjemme, som bliver tilføjet uder alle (opdateret), men så skal det automatisk fremgå, hvis man vælger hjemmekampene. Dvs. på den måde skal man kun tilføje/opdatere ét sted.

Hvilket programmeringssprog skal jeg bruge til denne form for opdatering?
Avatar billede roenving Novice
22. november 2005 - 22:59 #1
Hvordan mener du med statistik ?-)

-- vil du have sammentællinger af hhv. hjemmekampe, udekampe og alle kampe med v-u-t, måltal osv. ?o]

-- serverside generering er nok det, jeg først ville tænke på, selv om det faktisk ganske udmærket kan lade sig gøre med noget javascript, som dog hurtigt vil blive ganske omfattende !-)
Avatar billede calcio_x Nybegynder
25. november 2005 - 12:22 #2
Serverside generering??? PHP eller ASP, eller noget helt tredje?

Statistik var et forkert ord at bruge. Jeg mener tabel!

Hvis man f.eks. laver en ganske alm. tabel som vi kender det fra fodboldligaer,
så skal det være muligt for mig, kun at indtaste nogle tal (efter en runde), hvorefter tabellen selv rangerer holdene efter point! Og dette skal så vises på selve internet-siden! Men spørgsmålet er om man skal have en anden side til opdatering (dvs. selve tabellen) hvorefter man i html-siden (eller andet), på en eller anden måde skal lave et 'include file'???
Spørgsmålet er hvad slags dokument tabellen skal være i hvilken type dokument tabellen skal vises på nettet (html, asp eller andet)!!!
Avatar billede calcio_x Nybegynder
25. november 2005 - 12:30 #3
Som sagt ved jeg hvordan man laver udelukkende html-sider. Er ikke så meget inde på alle disse serversites (asp, php, mysql) og hvilken egenskeber de har!
Men umiddelbart er det jo nærmest idiotisk hvis man skal til at opdatere sådan en tabel på html, da det jo vil tage enormt lang tid! Derfor må der kunne findes en lettere måde, vil jeg tro.
Avatar billede roenving Novice
25. november 2005 - 15:27 #4
Under alle omstændigheder skal du have et sted at opbevare de data, du vil vise, så du kommer ikke uden om en database (kan være f.eks. en tekst- eller xml-fil !-) og noget server-side, php eller asp er bare to muligheder ud af ret mange, men de mest populære til ikke-professionelle sider !o]
Avatar billede calcio_x Nybegynder
25. november 2005 - 15:57 #5
Ikke-professionelle hjemmesider med PHP, ASP??? kan du udbyde det lidt mere!
Database - Hvad med MS Excel???
Avatar billede roenving Novice
25. november 2005 - 16:03 #6
Nu er jeg heller ikke velbevandret i server-side muligheder, men har da lavet en anelse asp.net ...

-- Excel kan godt være din basis, når du alligevel kun har relativt simple data, men jeg vil absolut anbefale at bruge et ordentligt værkstøj, og i den kategori hører Excel ikke hjemme, når det er opbevaring af data !-)

-- muligheder kan være tekst-filer, f.eks. i csv- eller xml-format, og egentlige databaser, f.eks. Access, diverse kommercielle databaser, f.eks. M$ SQLServer, eller den gratis mySQL !o]
Avatar billede calcio_x Nybegynder
25. november 2005 - 16:05 #7
Kan man ikludere disse database-filer i en html side???
Avatar billede roenving Novice
25. november 2005 - 16:12 #8
Ikke direkte, og du skal jo også skrive til dem, når du opdaterer, så du kan ikke undgå, at du fra et serverside script skal have adgang til din 'database', for at læse indholdet, når siden bare skal vises og skrive til den, når du vil opdatere den !-)
Avatar billede calcio_x Nybegynder
25. november 2005 - 16:17 #9
Det virker for mig meget uoverskuleigt. Er det lettere end det ser ud til. Kan du forklare mig havd alt dette kræver???
Avatar billede roenving Novice
25. november 2005 - 16:26 #10
Umiddelbart ser det ikke ud til at være rigtigt voldsomt, men du skal selvfølgelig have defineret de nødvendige tabeller/xml-skemaer/o.l. og de rækker, du vil dele kampene op i ...

Hvilke muligheder vil du have adgang til ?-)

-- hvis f.eks. din udbyder tilbyder php og mySql, er jeg sikker på at du i Programmering/Script/PHP-kategorien kan få en masse gode råd ...

-- hvis der tilbydes f.eks. asp og Access, skal du selvfølgelig spørge videre i Programmering/Script/ASP-kategorien !-)
Avatar billede calcio_x Nybegynder
25. november 2005 - 17:02 #11
Det skal netop være tabeller fra de store europæiske fodboldligaer: tabellen skal se således ud:
http://www.uefa.com/footballEurope/Countries/country=ENG/Association=39/standings.html

Men det skal være opdelt i hjemme, ude og total.

Derudover skal der på en anden side (som er for det enkelte hold) være en tabel for holdet, dvs. en linje med holdet total, anden linje, hemme og tredje linje ude!
Noget i den retning.

Så der skal altså være mulighed for at vise dele af denne tabel på forkellige sider. Derudover skal der også være en ligeledes tabel hvor kun holdnavn, antal kampe spillet og point skal vises.
Alt dette skal selvfølgelig kun opdateres fra den ene tabel (den fulde).

Stort arbejde ser det umiddelbart ud til.
Men som jeg ser på det, så handler det om netop at lave en database hvor man har en værdi på alle hold, derefter kan man indsætte denne værdi på flere sider!
Derudover angive en værdi på hhv. hjemme, ude total og idsætte disse på flere sider!