Avatar billede foxmulder58 Praktikant
22. november 2005 - 21:21 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Lidt spørgsmål omring on-line redigering

Hej PHP eksperter,

jeg sidder og laver en lille hjemmeside.

Jeg har set at det er muligt ved hjælp af PHP sporget at kunne redgere sine sider on-line ved at bruge at lave et login hvor man så kan redigere sine sider direkte i browseren.

Men hvad kræver det for at kunne lave dette?

Er der nogen af jeg der har lavet et sådant som jeg eventuelt kan kigge på koden i?

Eller eventulet en der har lavet dette og måske kunne hjælpe mig en smule på vej?

PS! Jeg ved godt at man kan anvende CMS som postnuk og TYPO3 men jeg vil gerne selv se om jeg ikke kan lave den for for content management.
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. november 2005 - 21:23 #1
Du kunne starte helt fra basic, og gemme side indholdet i en database.
Når det skal redigeres, kunne du trække data ud i en textarea og så redigere og overskrive data i tabellen på ny.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
22. november 2005 - 21:29 #2
hej jakobdo,

Hvis jeg har en side der er tilknyttet f.eks en PHPmyAdmin ikke?

PS! tusind tak for hjælpen sidst :]
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. november 2005 - 21:31 #3
Den skal ikke tilknyttes phpmyadmin, den skal tilknyttes en mysql-database. :o)
Og selvtak!
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
22. november 2005 - 21:34 #4
jo men er PHPmyadmin databsen ikke en MySQL database?
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. november 2005 - 21:40 #5
phpmyadmin er et interface til mysql-databasen.
Så du lettere kan redigere data i din database. :o)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
22. november 2005 - 21:46 #6
nårh ja.

jeg erikkke så stærk i de termer sorry.

Men er der nogen krav til hvordan denne tekst kan rettes via MySQL når man dewigner en hjemmeside?

PS! har du et eksempel?

mvh
Mads
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. november 2005 - 21:50 #7
Jeg ville nok lave det meste af designet i to filer...
og f.eks. kalde dem:
header.php og footer.php
Dem kunne du så altid include i top og bund...

<?php
include("header.php");

Her i mellem kommer sidens indhold...
Og det kan du så rette som du lyster.

include("footer.php");
?>
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
22. november 2005 - 22:51 #8
ja det lyder godt,

Men hvordan for den side som skal kunne fredigeres til at snakke sammen MySQl databasen?

mvh
mads
Avatar billede addicted Nybegynder
23. november 2005 - 01:28 #9
du skal vel lave en mappe på din server/webhotel, med et login allerførst .... fx med .htacess som du kan se noget om på www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccesspassword/. Dernæst vil det nok være en god ide at starte med at prøve at lave fx en gæstebog, så du får snuset lidt til hvordan man henter og indsætter i en MySql database ... det er jeg selv igang med. Netop med samme projekt som dig, nemlig at kunne redigere i siden online, uden at skulle bruge FTP

:-) addicted
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. november 2005 - 08:03 #10
Som addicted er indepå, prøv at start helt basic og lær hvordan man snakker med en database, så skal jeg nok hjælpe når det er på plads.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
23. november 2005 - 09:25 #11
ja jeg har dog allerede sat en side op der snakker med MySQL database på http://www.netau.dk som jeg har lavet i et Content Management System.

Men jeg ønsker naturligvis til min opgave at lave denne form for on-line redigering selv uden brug af FTP.

Men jeg kigger på det og så må jeg vende til bage til jer.

I kan smide et svar i mellemtiden.

mvh
mads
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. november 2005 - 09:42 #12
Svar!
Avatar billede addicted Nybegynder
23. november 2005 - 12:47 #13
svar ..... og hvis det er, kan du også maile mig på fini@cool.dk .... for jeg har da nogle af begynder scripts'ne , der fx kan uploade fil til dir, gæstebog osv ....
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
23. november 2005 - 15:31 #14
addicted >> det lyder virkelig godt tusind tak for det. jeg sender dig en mail på et tidpunkt.

jakobdo >> også tak til dig.

Jeg prøver at lave en MySQl database og forsøger herefter med en simpel kontakt formular.

Da siden bliver en kommerciel side (dog fiktiv) tror jeg at jeg undader en gæstebog da det nok er mere til private hjemmesider.

endnu engang tak for jeres svar og jeres tid.

Måske kan jeg tilføje jer på min messenger?

mvh
mads
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. november 2005 - 19:10 #15
Takker for point!
Avatar billede addicted Nybegynder
24. november 2005 - 12:37 #16
Jeg bruger desværre ikke MSN ret tit, så du har nok bedre held til at fange mig på mailen :-)