Avatar billede ahh Nybegynder
22. november 2005 - 19:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Beregnet felt

I en formular har jeg et beregnet felt:

=IIf([Værdi1]>0;([Værdi1]-[ Værdi2])+([ Værdi3]-[Værdi4]);[ Værdi5]-[ Værdi6]+([Værdi4]-[Værdi7]))

som virker fint når der er værdier i felterne Værdi1 ……..

Nogle gange har Værdien1 ingen tal (blankt felt) hvilket resulterer i at det beregnet felt ingen værdi har.

Hvis jeg taster 0 ind for Værdi1 virker det fint men jeg vil gerne undgå at taste dette 0 ind og alligevel få beregningen hvor Værdi1 og Værdi2 så ikke medregnes.

Kan det lade sig gøre?
Avatar billede -anders- Juniormester
22. november 2005 - 19:56 #1
Hej ahh
Du skal kikke på funktionen Nz (NotZero), jeg er ikke verdensmester i denne funktion, men i dette spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/515176, er der flere gode indlæg omkring dit aktuelle beregningsproblem. Det er noget med at sætte Nz foran de beregnet felter
Avatar billede -anders- Juniormester
22. november 2005 - 20:12 #2
Prøv med denne, den er ikke testet

=IIf(Nz[Værdi1];Værdi2])+([ Værdi3]-[Værdi4]);[ Værdi5]-[ Værdi6]+([Værdi4]-[Værdi7]))
Avatar billede mugs Novice
22. november 2005 - 20:18 #3
Hvis et eller flere felter der indgår i en beregning ikke indeholder en værdi (tom streng) kan access ikke beregne. Med funktionen Nz returneres den værdi der kommer efter ; hvis feltet indeholder en tom streng, og beregningen foretages da med denne værdi.
Avatar billede mugs Novice
22. november 2005 - 20:19 #4
aandersen > Ncz skal indsættes i alle felter der kan tænkes at indeholde en tom streng.
Avatar billede -anders- Juniormester
22. november 2005 - 20:21 #5
Hej mugs
ja du har ret, som sagt er jeg ikke verdensmester i denne funktion, men Nz er helt kart vejen frem for ahh :o)
Avatar billede ahh Nybegynder
22. november 2005 - 21:10 #6
Korrekt jeg har indsat Nz ved alle felter som indgår med lidt hjælp fra spørgsmål 515176 og det virker.
Avatar billede mugs Novice
22. november 2005 - 21:12 #7
Fint.
Avatar billede -anders- Juniormester
22. november 2005 - 21:53 #8
Godt du fik det til at virke :o)
Avatar billede mrosing Novice
06. december 2005 - 14:54 #9
En anden mulighed er at man definerer de oprindelige værdier som
Vaerdi1:nz([vaerdi1],0) i querry definitionen. når man så laver beregningen er alle Null værdierne skiftet ud med 0. Det er specielt værdifuldt hvis man skal bruge værdierne i flere forskellige beregninger, eller hvis man i senere queries skal have nuller ud i stedet for Null værdier.

Ellers skal man lave formlen som IIf(nz(vaerdi1,0)>=,nz(vaerdi1,0)-nz(vaerdi2,0)+......