Avatar billede marville Nybegynder
22. november 2005 - 14:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Flere Random Arrays

Jeg er igang med at lave et trivia spil (et meget lille et).
Nu er jeg nået til det punkt hvor jeg vil have spørgsmålene til at komme random. Men svarene skal naturligvis følge spørgsmålene!
Findes der ikke en supernem måde at gøre dette på? Samme spørgsmål må naturligvis ikke komme mere end een gang.
Mine arrays kunne se sådan her ud:

spørgsmål = ["et æble er som regel?", "De fleste mennesker har?"]
svar1 = ["gennemsigtigt", "Jetmotorer"]
svar2 = ["Grønt" , "Ben"]

spørgsmål[0], svar1[0], svar2[0] - skal vises sammen, hvis nogle skulle være i tvivl :)
Selve 'rigtigt/forkert' -scriptet er iorden, det er blot random sorteringen, der går helt i ged for mig. Håber det gir mening!
Please help!
Avatar billede polle007 Nybegynder
22. november 2005 - 15:05 #1
Du kan oprette et ekstra array, med forløbne numre, som du benytter til at indexere de andre arrays. Når dette array er oprettet, så blander du det. Ved hvert ny spørgsmål, trækker du bare næste index ud
Avatar billede marville Nybegynder
22. november 2005 - 15:07 #2
ok .. Den tanke havde jeg nu også, men er det en fed måde at gøre det på ?
Avatar billede palmskov Nybegynder
22. november 2005 - 16:18 #3
Tjek evt. http://www.palmskov.com/blog/detail.asp?id=524 angående tilfældig sortering af arrays;
Avatar billede marville Nybegynder
22. november 2005 - 19:41 #4
Tak, det er jo smarte sager han laver der. Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu :)
Avatar billede palmskov Nybegynder
22. november 2005 - 20:25 #5
Tak skal du have. Ham er jo mig;)
Avatar billede marville Nybegynder
22. november 2005 - 20:48 #6
jamn, det er det jo også :)  - Så kunne du måske evt. hjælpe mig lidt mere på vej?
Avatar billede palmskov Nybegynder
22. november 2005 - 21:00 #7
Gem spørgsmål og svar i samme array alá dette:

var tester:Array = new Array();

tester[0] = {spg:"hvad koster en mælk",sp1:"10 kr.",sp2:"20 kr.",sp3:"30 kr."};
tester[1] = {spg:"hvad koster en cacao",sp1:"20 kr.",sp2:"30 kr.",sp3:"40 kr."};

Og så kan du jo bruge min metode til at sortere det tilfældigt
Avatar billede marville Nybegynder
22. november 2005 - 21:01 #8
Det går ikke ifort. den kode jeg har lavet .. Det jeg vil, er præcis som jeg har beskrevet ovenfor.
Avatar billede palmskov Nybegynder
22. november 2005 - 21:08 #9
Giv spørgsmålene en id, der matcher svarene, så du kan udentificere spørgsmålene uafhængigt af hvordan spørgsmålene er sorteret. Det er mit bud sådan som du har lavet dit datagrid;
Avatar billede marville Nybegynder
07. december 2005 - 21:16 #10
Jeg har vist glemt at afslutte mit spørgsmål. Jeg har fundet ud af det.. Tak for jerse hjælp, smid et svar hvis i vil have point. De vil blive ligeligt delt mellem jer.
Avatar billede palmskov Nybegynder
07. december 2005 - 21:31 #11
Her er svar;
Avatar billede marville Nybegynder
07. december 2005 - 21:37 #12
plbrrr ... Det med point, kan jeg ikke få til at virke ... Værsgo du har åbenbart fået det hele :D  - tak for forsøgene
Avatar billede palmskov Nybegynder
07. december 2005 - 21:37 #13
Tak du kommer med i min natbøn;))