Avatar billede brandborg Nybegynder
22. november 2005 - 10:48 Der er 4 kommentarer

shell command til at vælge length af nummer?

Hejsa...
Jeg er ved at lave et script på min linux box hvor jeg har en variabel der starter på 1, og ved hvert run stiger den med en.

Det er også fint nok hvis nu jeg ville have 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, etc

Jeg er dog i den situation at jeg skal bruge dem formatteret som: 0001, 0002, 0003 etc.
Så vil høre om der findes en command man kan bruge til at sige at ens variabel skal fylde op med 0 indtil at man har et 4 cifret tal?
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2005 - 11:29 #1
printf er en bash-buildint.

Måske vil noget á la:

printf ("Tallet er '%4d'",var);

.. virke?

--
pacroon
Avatar billede brandborg Nybegynder
22. november 2005 - 12:03 #2
Desværre ikke... Når jeg bruger den så får jeg bare
    (4 spaces), var

Utroligt det er så svært (for mig) at finde noget om det... Umidlbart syntes jeg da det er en utrolig nyttig funktion...

Jeg har også ovevejet om jeg evt. skulle lave et array[3] og så fylde det op bagfra og så lave en slags counter... Syntes bare det er meget arbejde forutroligt lidt. (Især når jeg ikke er helt sikker på hvordan det skal gøres)...

Men tak for forslaget :)
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2005 - 15:59 #3
Jeg er virkelig sikker på at printf() kan løse det - det er den man bruger i alle andre sprog til sådan noget, så der må være en dokumentation om det et sted.
Avatar billede razor Nybegynder
22. november 2005 - 16:07 #4
$ cat hest.sh
#!/bin/bash
VAR=1
printf %04d $VAR
[razor@pythagoras:~]> $ sh hest.sh