Avatar billede nellemuz Nybegynder
21. november 2005 - 18:48 Der er 18 kommentarer

Siden giver en underlig fejlmelding om en form for update!

Kære Eksperter.

Jeg søger en, der gider forklare mig hvorfor min kode giver denne fejlmelding i kan se herunder. Jeg har vedhæftet filen. Jeg synes det er meget underligt.
Har i forslag til rettelser så min admin blog virker?

MVH Michelle Nielsen

UPDATE blog SET dato= '2005-11-21', emne= 'Så virker blog\'en', skrevet= 'CTC ', Blog indlæg= 'Dette er det første indlæg i blog\'en og er her for at illustrere at blog\'en virker ' WHERE Id = 1
Warning: (null)(): Invoke() failed: Exception occurred. Source: Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers Description: [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in UPDATE statement. in H:\Web Sites\Nelly\projects\admin\adminblog.php on line 34

<?php
/////////////////////////////////////////////////////
//  C H E C K S  T H E  L O G I N S T A T U S    //
/////////////////////////////////////////////////////

session_start();

if  ($_SESSION['loggetind'] != "loggetind") {
header("Location: loginform.php");
}

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
/// E X E C U T E S  T H E  D A T A B A S E!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!//
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

$blogid = $_GET['blogid'];

$db_connection = new COM("ADODB.Connection");
$db_connstr = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" . getcwd() . "//../../_rw_access/blog.mdb";
$db_connection->open( $db_connstr );

function htmlEncodeText($myHTML) {
$translation_table = get_html_translation_table( HTML_ENTITIES, ENT_QUOTES);
  $translation_table[chr( 38)] = '&';
  return preg_replace( "/&(?![A-Za-z]{0,4}\w{2,3};|#[0-9]{2,4};)/", "&amp;" , strtr( $myHTML, $translation_table));
}

if ($_GET['mode'] == "update"){
$strSQL = "UPDATE blog SET dato= '" . date("Y-m-d") ."', emne= '" . htmlEncodeText($_POST["emne"]) ."', skrevet= '" . htmlEncodeText($_POST["navn"]) ."', Blog indlæg= '" . htmlEncodeText($_POST["blog"]) ."'  WHERE Id = ".$blogid."";
echo $strSQL;
$db_connection->execute( $strSQL ) ;
} elseif ($blogid != "") {

$rs = $db_connection->execute( "select * from blog WHERE id= ". $blogid ."");
?>
<Form method="post" Action="adminblog.php?blogid=<?php echo $rs->Fields["Id"]->value; ?>&mode=update">
<textarea name="dato" cols="40"><?php echo date("d-m-Y",$rs->Fields["dato"]->value); ?></textarea><br>
<textarea name="emne" cols="40"><?php echo $rs->Fields["emne"]->value; ?></textarea><br>
<textarea name="navn" cols="40"><?php echo $rs->Fields["skrevet"]->value; ?> </textarea><br>
<textarea name="blog" rows="20" cols="40"><?php echo $rs->Fields["Blog indlæg"]->value; ?> </textarea><br>
<input type="submit" value="Opdater"><br>
<a href="adminblog.php">Tilbage</a>
</form>

<?php

} else {

$rs = $db_connection->execute( "select * from Blog ORDER BY dato ");
while ( ! $rs->EOF )
{
if ($rs->Fields["Id"]->value != $blogid) {
      $date = $rs->Fields["dato"]->value;
        $emne = $rs->Fields["Emne"]->value;
      $tempid = $rs->Fields["Id"]->value;
    echo "" . date("d-m-Y",$date) . " - <a href='". $PHP_SELF ."?blogid=". $tempid ."'>" . $emne . "</a><br><br>";

}
$rs->movenext();
}

$db_connection->close;

?>
Avatar billede plx Nybegynder
21. november 2005 - 18:56 #1
Blog indlæg

synes jeg nok, er et ret uheldig valg til kolonnenavn. Men prøv at sætte `` rundt om i din update sætning

`Blog indlæg`=
Avatar billede fixxxer Nybegynder
21. november 2005 - 18:57 #2
<spam>
Hvorfor benytter du dig ikke af en mySQL database?
</spam>
Avatar billede plx Nybegynder
21. november 2005 - 19:00 #3
Access, det havde jeg ikke engang set. Den plejer at ville have [] i stedet for ``

Ligesom den plejer at escape ' med '' i stedet for \'
Avatar billede nellemuz Nybegynder
21. november 2005 - 19:00 #4
plx---> Så giver den denne fejlmelding når jeg gør det

UPDATE blog SET dato= '2005-11-21', emne= 'Så virker blog\'en', skrevet= 'CTC ', 'Blog indlæg'= 'Dette er det første indlæg i blog\'en og er her for at illustrere at blog\'en virker ' WHERE Id = 1
Warning: (null)(): Invoke() failed: Exception occurred. Source: Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers Description: [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1. in H:\Web Sites\Nelly\projects\admin\adminblog.php on line 34

Hvad kan der være galt?
Avatar billede nellemuz Nybegynder
21. november 2005 - 19:00 #5
DVS jeg skal prøve []
?
Avatar billede nellemuz Nybegynder
21. november 2005 - 19:00 #6
fixxxer --> Fordi jeg lyster at bruge det
Avatar billede nellemuz Nybegynder
21. november 2005 - 19:14 #7
Virker heller ikke PLX
Avatar billede fixxxer Nybegynder
21. november 2005 - 19:29 #8
Indtil videre ser det jo ud til at den lyst giver anledning til en masse problemer..

Hvis ikke du bruger Access-databasen til andet end skrive til og slå op i, så kunne du ligeså godt benytte MySQL - og samtidigt slippe for alle problemerne.
Avatar billede nellemuz Nybegynder
21. november 2005 - 19:31 #9
Hmm.. Ved ikke rigtig om jeg har lyst til at starte ud med MySQL nu...

Håbede lidt nogen kunne hjælpe?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
21. november 2005 - 19:32 #10
Jeg vil samtidigt lige bemærke at det her spørgsmål ikke (længere) har noget at gøre med PHP, men snare om Microsoft Access - tror du vil få mere brugbar hjælp i Access-kategorien.
Avatar billede plx Nybegynder
21. november 2005 - 19:38 #11
Det er nok dine apostroffer som giver problemerne. php escaper dem med \
Prøv at oprette en post, hvor de ikke indgår i titel og indhold
Avatar billede nellemuz Nybegynder
21. november 2005 - 19:39 #12
Ville bare gerne have hjælp til koden
Avatar billede nellemuz Nybegynder
21. november 2005 - 19:40 #13
hvad mener du PLX?

Er lidt lost nu *SUK*
Avatar billede plx Nybegynder
21. november 2005 - 19:42 #14
emne= 'Så virker blog\'en'

databasen bliver forvirret, når den ser alle de apostroffer. Så de skal escapes. Ovenstående er mysql's måde at gøre det på. Access gør det sådan:

emne= 'Så virker blog''en'

Så prøv for alle felter du indsætter i databasen

1) $text = stripslahes($text);
2) $text = str_replace($text, "''", "'");
Avatar billede plx Nybegynder
21. november 2005 - 19:43 #15
1) den hedder helt korrekt, stripslahes
Avatar billede plx Nybegynder
21. november 2005 - 19:44 #16
1) jeg er træt, derfor spammer jeg lidt :o

stripslashes

er det korrekt navn
Avatar billede nellemuz Nybegynder
21. november 2005 - 19:53 #17
Okay - men hvor skal det indsættes?

Sorry - Er lidt forvirret lige nu...
Avatar billede fixxxer Nybegynder
21. november 2005 - 22:33 #18
$strSQL = stripslashes("UPDATE blog SET dato= '" . date("Y-m-d") ."', emne= '" . htmlEncodeText($_POST["emne"]) ."', skrevet= '" . htmlEncodeText($_POST["navn"]) ."', Blog indlæg= '" . htmlEncodeText($_POST["blog"]) ."'  WHERE Id = ".$blogid."");

-- men vær opmærksom på at det blot er en copy/paste af din originale SQL - ikke den du måtte være kommet frem til vha. plx's anvisninger. Det er altså blot for at vise dig hvordan du bruger stripslashes.