Avatar billede hansen24aar Nybegynder
21. november 2005 - 10:53 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til online liste og logud

Hej eksperter

jeg har lige nogle spørgsmål som jeg egentlig gerne vil have svar på hvis det kan lade sig gøre...

1. jeg har lavet en online liste. men har brug for noget vejledning...

Jeg har lave en tabel der ser sådan her ud...

CREATE TABLE `onlineliste` (
`id` BIGINT NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
`navn` VARCHAR( 50 ) NOT NULL ,
`onlinestatus` TINYINT NOT NULL ,
PRIMARY KEY ( `id` )
) TYPE = MYISAM ;

nu er mit spørgsmål til denne del så... Når jeg logger mig ind. skal jeg så ikke have en session som registrere id, navn, onlinestatus i min onlineliste? og kan i hjælpe mig med hvordan det skal se ud. her er mit login....

<?php
    session_start();
    //hvis formen er sendt
    if(isset($_POST['login'])) {

    //Opkald til database og valg af datbase

    $db = mysql_connect("xxxxxx","xxxxxx","xxxxxx") or die("desværre ingen forbindelse til databasen");
    mysql_select_db("xxxxxx", $db) or die("kunne ikke vælge databasetabellen");

    $navn = mysql_escape_string($_POST["navn"]);
$password = mysql_escape_string($_POST["password"]);

$tjek = mysql_query("SELECT profilid, navn, pass FROM profil WHERE navn='". $navn ."' AND pass='". $password ."' LIMIT 1") or die(mysql_error());

    if(mysql_num_rows($tjek) != 0) {
    $row = mysql_fetch_array($tjek);

    $_SESSION["sessionnr"] = session_id();
    $_SESSION["Name"] = $row[navn];
    $_SESSION["id"] = $row["profilid"];

    header("location:index.php");
    }else{
    header("location:login.php?error=fejl");
    }
    }else{
    header("location:login.php");
    exit;
    }
    ?>

Kan man lave det på den måde jeg har spurgt om?

andet spørgsmål kommer her....

2. Når du logger af skal den slette alle sessions og det som står i onlinelisten med dit brugernavn. hvordan gør jeg det? håber meget i vil hjælpe mig med dette...

Hilsen Hansen24aar
Avatar billede bromer Nybegynder
21. november 2005 - 10:56 #1
En bruger bør kun have en session så du kan nøjes med at smide det ind i din online status. Når brugeren så logger ud kan du fjerne ham med en simpel delete:

DELETE FROM onlineliste WHERE navn = ''
Avatar billede hansen24aar Nybegynder
21. november 2005 - 10:59 #2
ja ok... men men kan du ikke ud fra det jeg har skrevet vise mig nogle kildekoder til at bygge det op ud fra det jeg selv har lavet
Avatar billede hansen24aar Nybegynder
25. november 2005 - 08:34 #3
ikke meget hjælp man kan få lige her
Avatar billede hansen24aar Nybegynder
26. november 2005 - 11:47 #4
lukker