Avatar billede westegn Nybegynder
20. november 2005 - 21:09 Der er 9 kommentarer

eksterne tekstfiler ind i flash tekstbokse

Jeg ønsker at hente to forskellige tekstfiler fra min harddisc ind i to forskellige tekstbokse i samme flash mx dokument.

Tanken er f.eks at have en tekstfil med nyheder og én med beskrivelse af mig selv, som er nemme at rette i uden for flash. Disse skal hentes ind i flash, uden at brugeren skal trykke på en "load" knap. Der skal naturligvis automatisk oprettes en scrollfunktion i flash, efterhånden som tiden går og tekstfilerne bliver længere.

Jeg kan huske at en gammel kammerat fortalte mig, at det skulle være en "piece-of-cake opgave" vha. dynamiske tekstbokse eller sådan noget, men jeg er ikke særlig erfaren på det område, måske kan nogen hjælpe. (skær gerne ud i fed pap, jeg er sgu lidt tungnem!)
Se evt. en simpel arbejdstegning på www.designsushi.dk
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
21. november 2005 - 07:58 #1
Du kan gøre det nemt på denne måde. I din flashfilm skriver du:

loadVariablesNum("text.txt", 0);

og laver et dynamisk tekstfelt med variablen "a". Husk at inkludere fonten.

I din text.txt fil kan du så skrive
a=Helsekost smager af fisk.

Kør flashen og så skulle der gerne stå "Helsekost smager af fisk" i dit dynamiske tekstfelt.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
21. november 2005 - 08:09 #2
Nåja, glemte lige at skrive at du så også kan skrive

a=Helsekost smager af fisk.&b=Sushi smager godt.

Så kan du oprette et dynamisk tekstfelt, der viser variablen b.
Avatar billede westegn Nybegynder
21. november 2005 - 10:33 #3
Kan man i teorien oprette to dokumenter med tekst og blot skrive a=helsekost... i det første dokument og b=sushi smager... i det næste. Istedet for et dokument hvor begge variabel tekster ligger. (bare for overskueligheden hvis man nu har 6 tekstbokse...?
Avatar billede westegn Nybegynder
21. november 2005 - 10:35 #4
måske skal man så også lave to forskellige loadvariablesfunktioner i flashfilen??
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
21. november 2005 - 10:35 #5
Det kan du sagtens - så henter du bare de to (eller 6) tekstfiler ind:

loadVariablesNum("texta.txt", 0);
loadVariablesNum("textb.txt", 0);
Avatar billede westegn Nybegynder
21. november 2005 - 21:52 #6
Når jeg henter tekstfilerne ind i mine dynamiske tekstbokse.. bliver alle danske tegn såsom æ, ø, å lavet om til små bokse....fordi det vist ikke understøtter disse. Hvad kan man gøre?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
21. november 2005 - 21:55 #7
Og du er sikker på at du eksplicit har inkluderet æøåÆØÅ i fonten i det dynamiske tekstfelt?
Avatar billede westegn Nybegynder
22. november 2005 - 16:48 #8
næhh hvordan pokker inkluderer man tegnene?
Avatar billede westegn Nybegynder
22. november 2005 - 16:52 #9
og hvorfor kommer der iøvrigt ikke scroll på når teksetn er for lang til at være i feltet (man kan kun scrolle ned vha keyboardtaster)?