Avatar billede the_ghost Nybegynder
19. november 2005 - 11:09 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tilgå en online access database.

Nu er jeg forholdsvis ny, inden for brugen af access databaser. Jeg har arbejdet med MySQL gennem længere tid.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det er muligt at tilgå en online access database, fra en klient installeret på min com.

Ved MySQL kan jeg bruge filen mysql.exe, som ligger i mysql\bin\ - Der er noget lign. som jeg godt kunne tænke mig til access.

Jeg er lidt ligeglad med det helt store graffiske brugergrænseflade, det eneste krav jeg har, er at jeg skal kunne skrive SQL statements til databasen.

Jeg har søgt eksperten samt google igennem, men jeg har ikke kunne finde noget pt.
Avatar billede hekla Nybegynder
19. november 2005 - 11:20 #1
Man kan ikke tilgå en online Access database direkte, men man kan bruge asp eller php til formålet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. november 2005 - 11:31 #2
phpmyadmin eller ASPADMIN v. 2.0 ( http://www.netsrac.dk/netsrac-dk/ ) kan sikkert bruges.
Avatar billede hekla Nybegynder
19. november 2005 - 11:31 #3
Hvis du skal lave ændringer i den, er du nødt til at downloade den, lave ændringerne og så uploade den igen. spørgsmålet har været oppe flere gange tidligere her på eksperten, f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/232376
Avatar billede the_ghost Nybegynder
19. november 2005 - 11:45 #4
Grunden til at jeg valgte at ignorer spørgsmålet som du linker til, er at det er et 3 år gammel spørgsmål, og jeg trode egentligt at M$ (eller andre), havde fået lavet en løsning på mit problem.

PHPMyAdmin arbejder kun sammen med MySQL ifølge http://www.phpmyadmin.net/documentation/#require Men jeg vil da lige prøve at kigge på ASPADMIN, og så vende tilbage!

erikjacobsen > Kan jeg ikke få dig til at ligge et svar i mellemtiden, da det pt. vil være mest fair at splitte pointene, hvis jeg da kan bruge ASPADMIN som løsning.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. november 2005 - 11:45 #5
(og jeg mente selvfølgelig ikke phpmyadmin ... )
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. november 2005 - 11:45 #6
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
19. november 2005 - 12:52 #7
Jeg har haft stor glæde af ASPmaker, selv om man desværre ikke kan skrive SQL sætninger til databasen.
http://www.hkvstore.com/aspmaker/

Den genererer et sæt ASP-sider og laver automatisk alle administrationssider, så du kan rette/tilføje/slette i databasen. Men desværre ingen SQL-kommandoer.

Ville man ikke kunne lave sin egen asp-side med et tekstfelt, hvor du indtaster SQL-koden. Så kan siden køre:
conn.execute "DinSQL"

Bare en tanke.
Avatar billede the_ghost Nybegynder
19. november 2005 - 13:01 #8
Jo. Det ville self. være muligt at lave sin egen tekstfield, hvor man kan indtaste kommandoerne. - Men hele meningen med mit spørgsmål, er at jeg skal aflaste en person med hans arbejde på en side.
Det eneste jeg så vil have brug for vil at kunne ændre, slette og oprette ting i databasen. - Og hvis personen skal til at lave et interface til mig, vil det jo give ham mere arbejde, hvilket netop helst ikke skulle ske.

Men som sagt så vil jeg, i løbet af weekenden, kigge lidt på ASPADMIN, da jeg helst ikke vil ud og investere i en commerciel løsning, såsom ASPmaker, da det vil være overkill til mit lille projekt
Avatar billede the_ghost Nybegynder
19. november 2005 - 13:10 #9
erikjacobsen >> Har du erfaringer med ASPADMIN, for umidlbart kan jeg ikke lige finde ud af at ændre allerede indtastet oplysninger !
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
19. november 2005 - 13:30 #10
ghost > Jeg forstår godt at du ikke vil have for mange udgifter med det. Jeg må sige at hvis formålet er at lette opdateringen for person tror jeg meget hurtigt investeringen er tjent ind. Det koster 80$ og hvis man selv skal sætte noget op får man hurtigt brugt så mange timer, at det var bedre at have købt det.
Programmet ananlyserer selv din databasesstruktur og generer alle sider.
Jeg bruger det til at styre en database, som kører en firmahjemmeside med produktsalg. Tidligere brugte jeg Access. Nu bruger jeg MSSQL, men sider er de samme.
Hvis jeg selv skulle have sat administrationssiderne op til oprettelse/redigering/slette/tilføjelser havdet det nok taget mig en uges arbejde, og selv da havde jeg aldrig fået de funktioner det har.
Nå, det er naturligvis helt op til dig selv. Held og lykke med det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. november 2005 - 15:42 #11
Klikke du på en mdbfil får du noget i retning af

bruger    Vis    Indsæt    Slet    Tøm    2
skema    Vis    Indsæt    Slet    Tøm    4

hvor du så kan rette, indsætte og slette. Der er vist ikke en generel "indtast sql", så vidt jeg lige kan se - det er længe siden jeg har brugt den ...
Avatar billede the_ghost Nybegynder
19. november 2005 - 19:56 #12
erikjacobsen >>

Jep.. Jeg får det som du skriver, men jeg får ikke nogen mulighed som hedder rediger.. Hvis jeg klikker på vis, får jeg bare lov til at se de indtastede informationer. - Jeg kan ikke ændre dem
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. november 2005 - 20:43 #13
Den hedder ikke rediger men "Ret"  ;)  Men det kan da være, den ikke er hos dig.
Det kan være din .mdb fil er skrivebeskyttet, og forfatteren af programmet så ikke viser redigeringsmuligheder. Jeg kan rette i den .mdb fil jeg lige har prøvet det af på.
Avatar billede the_ghost Nybegynder
19. november 2005 - 23:52 #14
Tak for hjælpen.. Jeg fandt problemet, det viste sig at være, som du sagde, en skrivebeskyttet db jeg prøvede at tilgå