Avatar billede knallertjoe Praktikant
17. november 2005 - 13:50 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

DHTML og søgemaskiner

Hej med jer.
Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor jeg bruger DHTML menuen fra http://www.mattkruse.com/javascript/mktree/
Jeg laver siden i Frontpage, og hvis jeg tager "navigation" kan jeg ikke se at index-filen hænger sammen med resten af siderne. Det går jeg ud fra, er fordi menuen på min index.htm er lavet med DHTML.
Mit spørgsmål er nu: Er det skidt m.h.t. søgemaskineoptimering, at lave menuen med DHTML? Kan google og de andre finde ud af, hvilke undersider der er, når man benytter DHTML?
På forhånd tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2005 - 14:03 #1
Det er det, men der er veje ud af skidtet.

Du skal betragte en søgerobot som en gammel browser, den kan ikke håndtere alt det nymodens tam tam som javascript, frames, iframes og andet. I dit tilfælde vil det give problemer for botten med at indexerer dybere i dit site, da den vil have sævrt ved at finde linksne.

Du bør gøre to ting.

Først kan du udnytte <NOSCRIPT> tagsne til at lave en html version af din side hvor du gør særligt ud af navigationen. Brug almindelige flade html links (<a href=".....>) og sørg for at det der står mellem tagsne udgør en færdig html side der faktisk kan stå allene hvis den skulle. put gerne tekst på der er indholdsrigt, som hvis siden skulle stå allene. Dette kan du udnytte til også at optimerer til søgeord hvis du gør det klogt)

Du kan også skabe særlige hallway sider, hvis opgave der er at føre søgemaskinerne dybere ind i dit site. Du skal linke til disse sider med html links fra forsiden og så linke videre fra disse sider ud i dit site. Siderne bør være optimeret til et søgeord hvor og linke ud til grupper af undersider. Du kan se et eksempel af en sådan side på http://www.bufferzone.dk/webpromotion.htm Læg mærke til at der linkes til siden fra forsiden og at denne linker videre, læg mærke til at siden er optimeret til ordet webpromotion ( søg på webpromotion i den danske del af google for at se hvor godt den gør sig)
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. november 2005 - 14:16 #2
og sidst men bestemt ikke mindst, så kan du udnytte google sitemaps. læs denne artikle

http://www.eksperten.dk/artikler/836
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. november 2005 - 16:12 #3
Og nu også om Google Base

http://www.eksperten.dk/artikler/842