Avatar billede maxikoll Nybegynder
17. november 2005 - 11:44 Der er 8 kommentarer

Opbygning af side med CSS

Hej, jeg sidder og roder med at bygge en side op med hjælp af CSS i stedet for tables, men det driller lidt da jeg har nogle dumme krav til siden.

Jeg prøver her at tegne hvordan den skal se ud i ASCII, håber det kommer til at ligne :-)

------------------------------------------------
|      TOP / height 50px; width 100%          |
------------------------------------------------
|          |                                  |
| MENU    |          INDHOLD                  |
| height:  |          height: 100%            |
| 100%;    |          width: 100% ??          |
| width:  |                                  |
| 150px    |                                  |
|          |                                  |
------------------------------------------------

Siden skal dermed altid fulde 100% af siden i både width og height, og skal kun scrolle hvis indholdet bliver for meget eller menuen for lang.
Avatar billede maxikoll Nybegynder
17. november 2005 - 11:45 #1
Kom ikke helt til at ligne, men tror det kan forstås :-)
Avatar billede olebole Juniormester
17. november 2005 - 11:51 #2
<ole>

HTML er ét sprog - CSS et helt andet.
HTML indeholder elementer - f.eks. div, span og tabeller.
CSS indeholder ingen elementer overhovedet.

Du kan ikke lave en side med CSS i stedet for tabeller  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede maxikoll Nybegynder
17. november 2005 - 11:57 #3
Så må div i stedet for tabeller :-)

Er det her løsningen?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>WorkBase Jobcenter</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles.css">
</head>
<body>
    <div id="pageTop" />Min top</div>
    <div id="pageMenu">Min menu</div>
    <div id="pageContent">
        Mit indhold
    </div>
</body>
</html>

/* CSS Document */

body
{
    margin: 0px;
    height: 100%;
}

#pageTop
{
    position: absolute;
    top: 0px;
    left: 0px;

    height: 50px;
    width: 100%;

    background-color: #66CC00;
}

#pageMenu
{
    top: 55px;
    left: 0px;

    width: 150px;
    height: 100%;

    background-color: #FF6600;
    position: absolute;
}

#pageContent
{
    margin-left: 155px;
    margin-top: 55px;

    background-color: #3399FF;
}
Avatar billede maxikoll Nybegynder
17. november 2005 - 11:58 #4
Nø, den laver noget scroll forneden :-/
Avatar billede olebole Juniormester
17. november 2005 - 12:11 #5
Naturligvis ... 100% af viewportens højde plus 50px, bliver jo mere end 100% af viewportens højde. Alt andet ville være højst besynderligt  ;o)

Spørgsmålet har været besvaret mindst 50 gange gennem det seneste halve år. Prøv at kikke lidt i kategoriens besvarede spørgsmål ... det må være let at finde  :)
Avatar billede olebole Juniormester
17. november 2005 - 12:16 #6
- og så er XHTML langtfra understøttet på WWW - og det kommer til at vare flere år, før det bliver. HTML4.01 er den seneste markup-standard, der er understøttet på WWW. Prøv at lære lidt om XHTML ved at læse disse to:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538

Foreløbig har jeg ikke set én eneste tutorial, der er skrevet af en forfatter, der selv har skrevet et fungerende XHTML-dokument. Faktisk har jeg endnu til gode at læse en tutorial af en forfatter, der bare ved det første om, hvad XHTML overhovedet er  :o|
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
17. november 2005 - 12:46 #7
Mon ikke valget af xhtml skyldes brug af den nye Dreamweaver 8, der som standard er opsat til at bruge xhtml.
Det kan let rettes ved at gå ind i "new document" vælg "preferences" vælg "Default Document Type" og vælg her "HTML 4.01 Transitional".
Avatar billede maxikoll Nybegynder
17. november 2005 - 17:44 #8
Okay olebole, kan godt se din pointe og korrekt med Dreamweaver 8. Jeg fandt en løsning med div og css, som ikke bruger "hacks", men menuen blev også helt til top, hvilket er okay. Tak for hjælpen :-)