Avatar billede redbastard Nybegynder
16. november 2005 - 09:07 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

PSU og temperatur på cpu

Et spørgsmål angående temperatur
Jeg har følgende:
Asus P5AD2E Bundkort
Pentium 4, 3.2 Ghz
1 GB Ram
Geforce 6600 GT
raptor 73 GB harddisk +seagate 200 GB
Problemet er at jeg i længere tid har haft ustabil computer,tænkte ikke videre over det siden den var næsten helt ny(ca. 6 måneder nu)troede først den var blevet langsom fordi jeg ikke havde kørt diskfragmentering osv.problemet opstod, eller jeg opdagede det ved at det laggede som ind i helvede når jeg spillede half life 2, kombineret med at jeg havde fået IP telefoni skænkede jeg det derfor ikke en tanke.
Men så igår opdagede jeg pludselig at temperaturen på cpu'en var 105 grader. 105!!!!!!!!! skyndte mig at slukke computeren, kiggede ind i kabinettet, alt så ud som det skulle.standardkøleren fra Intel ser umiddelbart ud til at køre som den skal(2410 rpm?)(Har bestilt ny køler) kan det Derfor være PSU'en som er problemet?? Der sidder en 400 Watt PSU i kabinettet, som fulgte med det.
Asus P5AD2E er jo stopfyldt med en masse ting?
eller kan cpu'en få forkert spænding eller sådan noget?
Da jeg startede med at skrive dette var cpu temp på 77 grader nu er den nede på 68 dette er jo i overkanten vil jeg sige.
Kan min nye køler afhjælpe på problemet? eller vil det hjælpe noget og købe en ny PSU?
der sidder forøvrigt 2 blæsere i kabinettet
Håber på mange svar
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. november 2005 - 12:22 #1
Efter min mening, er temperaturer på CPU'en der overskrider 60 - 65 grader uakseptable, og er ikke sundt for CPU'en.

Der er to ting i køling.

1: at fjerne varme fra CPU'en, og det gøren køler for dig, og en anden end den medleverede ville nok være i orden, evt. en Zalman, hvis du har plads.

2: Af fjerne den varme luft, som køleren kaster af sig, og der er en tilstrækkelig udskiftning af luften inde i kabinettet nødvendig.

Du skal huske på, at dit grafikkort også afgiver meget varm luft inde i kabinettet.

Selv kører jeg med 2 blæsere der puster luft ind i kabinettet. 1 foran, og 1 på siden ud for grafikkortet.
Dereudover har jeg 2 blæsere bagpå, som suger luft ud, ganske som min PSU gør.
Det giver et effektiv flow gennem kabinettet, og kombineret med en god køler til CPU'en, så SKAL temperaturen kunne komme ned på 40 - 50 grader. Min ligger på 42-43 grader med en Zalman 7700Cu, som kører på laveste omdrejninger.
Avatar billede redbastard Nybegynder
16. november 2005 - 15:08 #2
Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU
dette er køleren jeg har bestilt,har ikke helt forstand på det med kølere,men tror den skal være ok.
Mht. luftgennemstrømning i kabinettet har jeg også 2 bæsere en i toppen og en på siden, temperaturen i kabinettet er ca 31 grader og MBtemperatur er også ca 31.
Vil det derfor være nok at udskifte standardkøleren fra Intel?
Temperaturen i kabinettet er vel ganske normalt, mens det er cpu temperaturen det er galt med
Avatar billede redbastard Nybegynder
16. november 2005 - 15:37 #3
Der er en BIOS opdatering tilgængelig som jeg endnu ikke har installeret, hvor der står følgende beskrivelse:

P5AD2-E Premium BIOS version 1005
Revise PWM mode of CPU Q-Fan control low limit to 20%

Er ikke helt sikker på om dette kan have betydning for temperaturen på cpu'en?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2005 - 00:00 #4
Det er ikke PSUen der er problemet, men ckeck  i BIOS om CPUen får den rigtige spænding.

Der er ingen fare for CPUen, den skruer selv ned for hastigheden hvis den bliver for varm. Du kan hente et program der kan fortælle dig om din CPU er for varm og dermed "throttler", http://www.panopsys.com/Downloads.html

Umiddelbart lyder det som om køleren ikke er monteret ordentligt, når blæseren nu kører som den skal ?. Prøv at pille køleren af og sæt den på igen.

Alternativt kan du prøve at åbne kabinettet og se om det hjælper. Hvis ja, har du brug for flere kabinetblæsere.
Avatar billede redbastard Nybegynder
17. november 2005 - 08:22 #5
hvad er den rigtige spænding? det er en 3,2 GHz socket 775 prescott
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2005 - 10:58 #6
1,4 volt, så vidt jeg ved, men det står på selve CPUen, hvis du piller køleren af.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2005 - 18:47 #7
Udmærket valg af køler.

Hvis du har 31 grader inde i kabinettet, så vil Zalman givetvis bringe CPU temperaturen ned på 43-48 grader, og det er jo udmærket.

Med dit bundkort, så får CPU'en den rigtige spænding, med mindre selvfølgelig, at din strømforsyning er i stykker, men det er der intet der tyder på.
Du kan installere ASUS probe, som ligger på den medfølgende CD, den kan give dig oplysninger om spænding, og temperatur.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2005 - 18:49 #8
For øvrigt, der følger en lille tube kølepasta med Zalman køleren, og det skal der et ganske tyndt lag af på køleren, på det område som har kontakt med CPU'en.

Check at de 2 blæsere der sidder i toppen suger luft ud, og den der sidder på siden, skal blæse luft ind i kabinettet.
Avatar billede redbastard Nybegynder
22. november 2005 - 09:46 #9
Jeg vil gerne sige tak for hjælpen
Køleren sad ordentlig fast men var fyldt op med støv og nuldermænd,efter jeg fjernede det sank temperaturen til ca 50 grader, og 60 grader under spil.
Problemet sådan som jeg ser det var, at blæseren på siden af kabinettet sad lige ud for standard køleren fra Intel, som derfor hurtigt blev fyldt med støv osv.
Samtidig står kabinettet på gulvet, som ikke er helt ideelt i forhold til støv osv.
Med min nye Zalman køler tror jeg ikke at jeg vil få samme problem, da køleribbene sidder modsat af hvad de gjorde på Intel køleren, og blæseren suger luft fra siden.
Temperaturen er nu nede på 35 grader når jeg kører laveste hastighed på køleren.
Jeg gir flest point til w00t som ledte mig til problemet.