Avatar billede dk_zero-cool Nybegynder
15. november 2005 - 17:30 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

ASP sammen med .NET

Hej,
Nu har jeg været lidt afholende fra ASP.NET da jeg ikke havde den store lyst til at kaste mig ud i et helt nyt sprog og metode.
Men som jeg har forstået det kan ASP (Med lidt rettelser) anvendes i .NET

Er ASP.NET en blanding af VB.NET og det gamle VBScripts i en ny fil endelse, eller er hoved formålet at bruge rent VB.NET i asp.???  (C# osv. virker også, ved jeg, men det vil jeg helst ikke ind på)

Men ihvertfald.
Hvis man skal bruge ASP.NET istedet for ASP er det da rart at kunne bruge sine gamle koder et stykke tid, og skifte ud undervejs som man lære det andet. Men HVOR meget skal jeg ændre i mine gamle koder for at de virker med endelsen .aspx ???

Jeg ved at ting som Sessions, cookies, applications osv skal laves lidt om. Men til hvad..??? HJÆÆÆLP  :p
Avatar billede softspot Forsker
15. november 2005 - 17:38 #1
Microsoft er et godt sted at starte hvis du vil vide mere som "migration" fra ASP til ASP.NET. Jeg surfede lige et lille link til dig, som jeg tror du kan få nogle timer til at gå med: http://msdn.microsoft.com/asp.net/reference/migration/aspmig/default.aspx
Avatar billede softspot Forsker
15. november 2005 - 17:40 #2
eller måske dette link kan hjælpe: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dndotnet/html/convertasptoaspnet.asp

Kig i øvrigt ud til venstre i menustrukturen... hele den sektion som dette link ligger under omhandler opgradering til .NET...
Avatar billede dk_zero-cool Nybegynder
15. november 2005 - 17:50 #3
Ok ja det kan jeg kikke på.
Men igen. I ASP er der mulighed for at programmere forskellige typer af script sprog.
Men hoved sproget eller som man kan kalde det, ASPs "eget" sprog er jo VB Sctipts.
Har ASP.Net ikke det.??? Er det bare en platform bygget på forskellige script typer, eller har den også sin "egen" hvis man kan kalde det dét??? Eller er det bare meningen at man skal blande det gamle ASP sammen med de nye .NET script typer.???
Avatar billede dk_zero-cool Nybegynder
15. november 2005 - 17:55 #4
Når jeg læser rundt og prøver at finde mere ud af det, så virker det som om ASP.NET bare er en samlign Functions, Subs osv...

Men hvad med ting som Response.Write, Redirect, ADODB connections, og alt det???
Jeg mener, selvf bruger jeg da Functions osv... på mine sider, men jeg har da aldrig lavet en HEL hjemmeside bestående af HTML og koder i Functions.
Avatar billede softspot Forsker
15. november 2005 - 18:04 #5
ASP er et framework som stiller nogle objekter til rådighed. Disse objekter kan bruges af en række forskellige sprog (herunder VBScript), men der er ikke som sådan noget bestemt sprog tilknyttet ASP. ASP frameworket aktiverer en scriptfortolker som så kan implementere VBSCript, JScript, Perl eller hvad det nu skulle være.

ASP.NET er også et framework som meget på samme måde (såvidt jeg har forstået) stiller en række klasser og objekter til rådighed, som det eller de sprog man nu vælger at implementere sit website i, kan benytte sig af. Ligesom med ASP er der heller ikke nogen speciel tilknytning af et bestemt sprog til dette framework - her kan man benytte alle .NET-sprog, fordi de alle bliver oversat til det samme underliggende "maskingsprog" MSIL (som ikke er et traditionelt maskinsprog men snarere et intermediate tokenbaseret sprog, såvidt jeg ved).
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2005 - 18:17 #6
Ligesom du før kunne vælge mellem ASP/VBScript og ASP/JScript kan du nu
vælge mellem ASP.NET/C# og ASP.NET/VB.NET (der er også andre sprog, men i
praksis er det nok kun de to som bruges)

VB.NET er imidlertid noget anderledes end VBScript

og ASP.NET er måske nok rimeligt ASP kompatibelt, men det bør bruges helt
anderledes

du kan bruge Response.Write men du bør bruge web controller evt. repeatere

du kan bruge ADO men du bør bruge ADO.NET (som kun har første 3 bogstaver af
navnet tilfælles)

du kan bruge <% %> men du bør bruger en seperat code behind fil med events

o.s.v.

jeg vil bestemt fraråde at du laver en direkte portering - du bruger noget tid
på noget som alligevel skal skrives totalt om den dag du vil lære rigtig
ASP.NET

så jeg synes at du bør gå igang med rigtig ASP.NET nu
Avatar billede wan31 Nybegynder
15. november 2005 - 19:29 #7
Ok.
Hvor finder jeg så lidt tutorial agtig infomation henne.
Jeg har kun kunne finde finde noget om programmer til brug ved .NET programmering, og jeg vil ikke lære nogen programmer at kende, jeg bruger en alm. tekst editor, og det er fint for mig
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2005 - 19:51 #8
Avatar billede softspot Forsker
15. november 2005 - 21:46 #9
Du kan nu ellers spare en masse tid hvis du har et program der kan hjælpe dig med metoder, egenskaber osv. i class-libraries og syntakshighlighting, wizards osv.

Så jeg vil da anbefale dig at investere den uge ekstra i et værktøj - den er nok hurtigt hentet ind igen i sparet tid...
Avatar billede dk_zero-cool Nybegynder
15. november 2005 - 23:45 #10
Dengang jeg startede med HTML for mange år siden, brugte jeg Frontpage.
Siden dengang har jeg aldrig brugt et program til at blande sig i koderne på mine sider. Det eneste værktøj jeg kan lide, er et stykke værktøj til at vise mine koder som Notepad, Textpad osv.... De viser, men blander sig ikke i noget

Men mangler to gange svar, og takker for hjælp :)
Avatar billede softspot Forsker
15. november 2005 - 23:53 #11
...og svar skal du få - velbekomme :)

Hvis du vælger f.eks. Visual Studio.NET, så kan det i høj grad sættes op til ikke at blande sig i hvordan koden formateres (selvom jeg dog har oplevet at webform-editoren godt vil ændre på min HTML - så derfor bruger jeg den heller ikke ret meget). Under alle omstændigheder, så er der sket rigtig meget siden FrontPage version gammel, mht. hjælpemidler i udviklingsmiljøerne, så selvom du har haft dårlige erfaringer med FrontPage i sin tid, så vil jeg stadig fastholde min anbefaling om at kigge på et udviklingsmiljø som kan hjælpe dig på vej - jeg synes stadig gevinsten er langt større end ulempen med formatering af kode (som trods alt nok bliver din mindste bekymring, når du skal igang med ASP.NET ;-))...
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2005 - 23:57 #12
.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2005 - 23:59 #13
Jeg vil så sige at:
  - en IDE (og det betyder stort set VS) er fremmende for produktiviteten
  - men man bør kunne gøre det hele i notepad og command line fordi
    hvis ikke man forstår hvad VS gør for en, så kan man ikke løse eventuelle
    problemer
Avatar billede softspot Forsker
16. november 2005 - 00:11 #14
Jo, men spørgsmålet er bare om man ikke drukner i .NET inden man får lavet noget der kan bruges, hvis man starter i notepad... :)

Jeg mener, uden intellisense f.eks., så skal man bare kunne sit framework (eller have en hjælpefil åben konstant -  dem er har kodet i VB4 og været med til at skifte til VB5, ved hvilken lettelse det var at der kom intellisense :)). Syntaxhighlighting er nu heller ikke at kimse ad, det giver et hurtigere overblik over koden og hjælper til tider med at gøre opmærksom på evt. reserverede ord osv. som man ellers uforvaret kunne komme til at bruge.

Ud over kodeeditorens mange faciliteter, så er compiler, debugger osv. lige ved hånden og gør hverdagen så meget lettere for en stakkels (non-autistisk) udvikler.
Avatar billede softspot Forsker
16. november 2005 - 12:43 #15
Tak for point :)