Avatar billede krustytk Nybegynder
15. november 2005 - 10:04 Der er 5 kommentarer

Redirecte hvis siden er nede.

Hej eksperter.

Jeg har en side som har omkring 3.000 besøgende hverdag, jeg har dog ret slemme problemer med at min host fortiden, det skal sige at jeg har min egen server stående der, det er ikke serveren men forbindelsen der står på.

Jeg er igang med at undersøge et host skift, men det er ikke bare sådan lige da siden har en del trafik ovs.

Jeg har dog også adgang til en anden webserver, her må jeg bare ikke bruge så meget plads som jeg nu skal ha, men på denne side overvejde jeg at lavet et website der fortæller at siden er nede og vil komme op hurtigst muligt. sådan at brugerene ikke får en "page cannot be displayed."

Men kan det overhovede lade sig gøre at sætte et eller andet op sådan at hvis hoved servern ikke svare skal den ryge over på den anden webserver? uden ekstra hardware eller fysisk adgang til serverene?

Flere points gives gerne.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2005 - 23:15 #1
Hejsa

Jeg går selvfølgelig ud fra at vi taler om at serveren understøtter asp...

Umiddelbart vil jeg sige at det kun kan lade sig gøre hvis du har adgang til at kunne ændre i "fejlsiderne" på serveren. Altså den side som serveren viser når der en fejl 404 - Siden kan ikke vises...
Hvis du har mulighed for dette, kan du bare lave en "Response.Redirect" i denne fil...

Ellers tror jeg ikke sådan lige det kan lade sig gøre. Måske med noget FSO... Noget med at den for hvert sideskift skal tjekke som den fil den skal hen til eksisterer...
Men det er jo ikke meget ved hvis FSO-scriptet er på samme server, og det er serveren der er nede...

\Dan
Avatar billede leif Seniormester
26. november 2005 - 23:17 #2
Du kan ikke via DNS tjecke om serveren er nede og sende til en anden maskine. Men hvis du har fx. 2 servere kan du på den ene (Den mest stabile) lave en redirect til fx. www1.domæne.dk som så peger på den "rigtige" server hvis den er oppe.
Avatar billede krustytk Nybegynder
28. november 2005 - 09:31 #3
dannielsen->Hvorfor skulle jeg ændre i mine fejlsider på serveren hvis forbindelsen til serveren fejler? så når du jo aldrig så langt som til fejlsiderne?

leif->Jeg har lavet en slags redirect, hvor den tjekker på et billede om det er der, hvis ikke skal den ryge til en stabil webserver der fortæller siden er nede, det virker bare ikke, koden var noget jeg fandt et andet sted på eksperten. men som sagt, det virker ikke.

<%
'''URL PÅ DET BILLEDE DER SKAL KALDES
PicUrl="http://www.domæne.dk/img/banner.jpg"

'''Str. I BYTES PÅ BILLEDET DER KALDES
PicSize=27.725

Set objXMLHTTP = Server.CreateObject("Microsoft.XMLHTTP")
objXMLHTTP.Open "GET", PicUrl, false

On Error Resume Next
objXMLHTTP.Send
bytLength = LenB(objXMLHTTP.ResponseBody)
Set objXMLHTTP = Nothing

'''VISER OG FINDER STATUS
IF NOT err.number<>0 THEN
  IF bytLength=PicSize THEN
    Response.Redirect("http://www1.domæne.dk")
  ELSE
    Response.Redirect("http://www.domæne.dk/fejl.asp")
  END IF
ELSE
  Response.Write "Status: Domæne findes ikke"
END IF
%>

Jeg har sat dns'en sådan at den pege på den stabile servere med www.domæne.dk og så sender den videre til www1.domæne.dk hvis serveren er oppe.

Men det virker ikke, jeg har prøvet med forskellige billeder og billedstørrelser uden resultet, den bliver ved med at sende til http://www.domæne.dk/fejl.asp, lige meget hvad jeg gør. :/
Avatar billede leif Seniormester
28. november 2005 - 11:23 #4
Siden der skal selvfølgelig ligge på den stabile server ! Nu kender jeg ike den form for kode du har lavet så jeg kan ikke sige om det burde virke.
Avatar billede krustytk Nybegynder
28. november 2005 - 12:00 #5
Siden ovenover ligger på en stabil webserver, desværre kan den rigtige side ikke ligge der da den fylder 5gb+

Koden er noget jeg har fået her fra eksperten. men ok. tak for forsøget.