Nu kender jeg ikke Mocks chat, men jeg mener den er serverscriptbaseret(ASP/PHP). Det betyder at flash sender og modtager data via serverscript hvert 5 eller 10 sekund for at opdatere sine data - hvilket nemt bliver meget belastende for serveren, da antallet af data der skal sendes hurtigt bliver meget stort. Derudover, så bliver denne løsning aldrig 'realtime', da der altid vil være forsinkelser på sådanne forsendelser at data.
Det jeg snakker om er lige netop XML-sockets!
XML-sockets kræver netop, at der på serveren findes et program der lytter til sockets og behandler de data der kommer ind. Den simpleste form vil så være, at programmet på serveren blot sendte data ud til alle de brugere der var forbundet til serverprogrammet, men dette kan også hurtigt blive store mængder af data der skal sendes frem og tilbage.
Fordelen med en socketserver er, at der kun sendes data fra serveren når der er ændringer og at serveren kan programmeres til at sende data ud til specifikke klienter(brugere).
Jeg har tidligere fundet nogle freewareversioner af sådanne socketprogrammer som kan agere socketservere, men hvis du vil lave et online multiplayer spil, så skal denne socketserver programmeres specifikt til dit spil, således at hver flashklient(bruger) kun modtager de data der er relevante for ham/hende), og sådan at serverprogrammet og serverens forbindelse belastes mindst muligt.
Konklusionen må derfor være følgende:
1. Du skal finde en server hvor du har tilladelse til at have et socketserverprogram kørende.
2. Du skal finde en der kan programmere en socketserver som passer til dine behov - eller måske du selv kan ...?
Links til rellevante sider:
http://www.macromedia.com/support/flash/action_scripts/actionscript_dictionary/actionscript_dictionary860.htmlhttp://www.devarticles.com/c/a/Flash/XML-Sockets-in-Flash/http://www.influxis.com/