Avatar billede wuhtzu Nybegynder
13. november 2005 - 11:45 Der er 12 kommentarer

NTFS: Master File Table

Hey der ude

Jeg har lige nogle spørgsmål omkring filsystemet NTFS' Master File Table.

Først og fremmest, hvordan afgør jeg brugen af Master File Table?
Programmet Diskeeper kan vise hvor mange procent af MFT der er i brug, men den siger næsten altid 99% selv hvis partitionen lige er oprettet og der er kun er kopieret ganske få filer til den.

Dernæst, hvordan gør jeg MFT'en større?
Jeg har læst microsofts knowledge database artikel om emnet og den siger der skal tilføjes en REG_DWORD værdi til nøglen HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetControlFileSystem kaldet NtfsMftZoneReservation. Denne kan sættes til enten 1, 2, 3 eller 4. Men MS skriver også følgende i artiklen:

Applies to:
• Microsoft Windows 2000 Server
• Microsoft Windows 2000 Advanced Server
• Microsoft Windows 2000 Professional Edition
• Microsoft Windows 2000 Datacenter Server
• Microsoft Windows NT Workstation 4.0 Developer Edition
• Microsoft Windows NT Server 4.0 Standard Edition

Hvad så med XP?

Hvilken partition vil indstillingen gælde for?
Vil indstillingen gælde for alle partitioner eller kun ens systempartition? I artiklen http://support.microsoft.com/kb/q227350/ skriver microsoft:

"Use this information along with the following article in the Microsoft Knowledge Base to adjust the NtfsMftZoneReservation value, back up and reformat the volume to create a contiguous MFT using the higher zone reservation space, and then perform a full volume restore:
174619 ( http://support.microsoft.com/kb/174619/EN-US/) How NTFS Reserves Space for its Master File Table (MFT) "

HVordan skal jeg reformat min system partition (den som Windows ligger på) så min MFT's bliver kontinuert? Jeg bruger normalt C: til windows, skal jeg så installere windows til f.eks. D: og så reformatere C: med den nye MFT-størrelse og så derefter installere Windows på C: igen?

Der håber nogen ved lidt mere om det end mig :)
Wuhtzu -
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2005 - 11:48 #1
Det du i virkeligheden har brug for er et bedre defragmenteringsværktøj end det indbyggede defrag.
raxco perfectdisk klarer feks udemærket at defragmentere MFT så den ligger kontinuert.

MFT bliver automatisk udvidet med tiden når du har behov. Den ligger i en "MFT zone" som skulle være lidt større end MFT er, men vil alligevel blive fragmenteret med tiden.
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2005 - 11:50 #2
Iøvrigt: Der ligger en MFT på alle partitioner på din disk.
Avatar billede wuhtzu Nybegynder
13. november 2005 - 11:53 #3
Jeg er tilbøjelig til at give dig "ret". Fordi Diskeeper, O&O DeFrag kan også godt defragmentere MFT, men hvis det er løsningen på mit problem, så har jeg et andet spørgsmål:

Hvis nu standardindstillingen er brugt, nemlig NtfsMftZoneReservation=1 (1=12% af partitionen reserveret til MFT'en), hvorfor bliver f.eks. Diskeeper og O&O Defrag ved med at fortælle mig MFT'en er omkring 30Mb stor og 99% brugt, når der er 12% reserveret til den, hvilket vil sige 12% af 50Gb?
Avatar billede wuhtzu Nybegynder
13. november 2005 - 11:54 #4
Så ikke lige post nr. 2, men ja præcis, der ligger en MFT på alle NTFS partitioner, men den indstilling du så kan lave i regedit, bliver den gældende for alle partitioner, selvom MS skriver at det egentlig først er noget bevendt når man opretter sin partition efter at have skiftet indstilling?
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2005 - 11:55 #5
aaah det ved jeg såmænd ikke, men umiddelbart vil jeg gætte på at MFT har en max størrelse som ikke kan overskrides og det er den du sætter der.
Jeg kender ikke til nogen måde at få den udvidet til at fylde det den skal ligesom feks en swap fil. Generelt tror jeg ikke man kan med nogen af NTFS metadata filerne. Der mangler simpelthen utils til at gøre det, med mindre sysinternals.com har noget.
Avatar billede wuhtzu Nybegynder
13. november 2005 - 11:57 #6
Jeg har også snuset rundt på deres websted, de har nogle utils til defrag af MFT'en... men det undre mig bare at det fra MS side er muligt at ændre på størrelsen, hvis det i praksis er umuligt og virkningsløst.
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2005 - 11:59 #7
such is Microsoft... =)
jeg læser lige de artikler der og vender tilbage.
Avatar billede wuhtzu Nybegynder
13. november 2005 - 12:01 #8
Kan være du kan svarer mig på noget andet så :) Hvis jeg nu under en given Windows installation formatere f.eks. drev E: med f.eks. en given Clustersize. Hvis jeg så uden at slette partitionerne installere windows på ny, på E-drevet, vil e: så stadig have den clustersize jeg oprindeligt angav?
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2005 - 12:01 #9
jeps
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2005 - 12:19 #10
som jeg forstår dokumentationen til den reg key så virker den ikke på et systemdrev. Det er lidt vagt formuleret.
Det skulle imidlertid fungere hvis du nu har sat den reg key, og partitionerer og formaterer et nyt drev.

og ja den beholder clustersize. Når du installerer Windows får du valget mellem en hurtig eller langsom formatering. Den hurtige sætter cluster størrelse og skriver metadata filer som feks $mft til disken. Den opretter så at sige filsystemet, og er ikke en "formatering" som sådan.
Der er vel omkring 14 metadata filer i NTFS. Den anden som kan være vigtig for performance er den som indeholder ACL - access control list. Hver eneste fil har en entry i ACL som bestemmer hvilke brugere og grupper har adgang til filen. Altså NTFS permissions, og metadata filen til det fungerer efter samme princip som $mft - selv om jeg godt nok lige har glemt hvad den hedder.

Men konklusion: Du bør benytte et godt defragmenteringsværktøj som kan offline defragmentere et NTFS filsystem, eller sagt på en anden måde: Kan montere filsystemet som read-only og defragmentere det.
Avatar billede wuhtzu Nybegynder
13. november 2005 - 12:28 #11
Som du selv siger så virker det som om at partitionen skal oprettes efter at reg key'en er tilføjet. Det var lidt derfor jeg spurgte til det med clustersize, fordi hvis den kan holde clustersize under installationen, så kunne den måske også holde MFT'en. Altså hvis du oprettede en partition med den ønskede MFT og så installerede windows på den bagefter. Men som du siger til sidst, kan godt være det er spildte kræfter, men at jeg blot skal få fat på et defrag tool der kan defragmentere MFT under boot f.eks.
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2005 - 12:31 #12
hehe hvis du interesserer dig for at tweake på det niveau og ligefrem vil være parat til at geninstallere Windows for det, så kører du det forkerte operativsystem =) skift til linux. =)