Avatar billede extremecode Nybegynder
12. november 2005 - 10:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

problem med filter:alpha()

Hejsan

Jeg har et problem med at benytte filter:alpha(opacity=80); for IE.
Problemet består i at jeg har en menu med submenuer:

<ul id="nav">
<li>
  <label>Menu1</label>
  <ul>
  <li><a href="#">Item1</a></li>
  <li>
    <label>Submenu</label>
      <ul>
        <li><a href="#">subItem1</a></li>
        <li><a href="#">subItem2</a></li>
        <li><a href="#">subItem3</a></li>
      </ul>
  </li>
  <li><a href="#">Item2</a></li>
  <li><a href="#">Item3</a></li>
  </ul>
</li>
<li>
  <label>Menu2</label>
  <ul>
    <li><a href="#">Item1</a></li>
    <li><a href="#">Item2</a></li>
  </ul>
  </li>
  <li><a href="#">Menu3</a></li>
  <li><a href="#">Menu4</a></li>
  <li><a href="#">Menu5</a></li>
</ul>

filtere virker fint for første menu, men submenuen til denne bliver ikke vist.

problemet kan ses på http://menu.inv8.com
Her kan der også ses css for menuen, da jeg ikke gider smide den op her.

i IE bliver submenu ikke vist, men i Firefox bliver den vist rigtigt.

hvordan kan jeg få det til at virke i IE. det ser ud som om filter:alpha() gør andre lag usynlige.

100point til den som kan løse problemet
Avatar billede roenving Novice
13. november 2005 - 04:13 #1
Nej, IE forstår bare ikke den slags css (gætter jeg på, for jeg gad ikke åbne 3 andre programmer og downloade din css !-)

M$ har i sin visdom besluttet, at css2 'bare' er en midlertidig anbefaling, og vil derfor ikke implementere den (sikkert fordi deres renderingsmaskine er hooket op på en masse fejl-retningsrutiner fra midten af 90'erne, som ikke kan virke med den slags !-)
Avatar billede extremecode Nybegynder
13. november 2005 - 13:37 #2
IE kan sagtens forstå filter:alpha(opacity=80); da det er filter som kun kan forståes af IE (Microsoft CSS).
Problemet er bare at jeg kun kan få det til at virker på for eksempel et layer(div), men ikke to, da nummer to div bare bliver usynlig.

Firefox og andre benytter sig af følgende CSS i stedet:
-moz-opacity: 0.80;
opacity: 0.8;
Avatar billede roenving Novice
13. november 2005 - 16:44 #3
-- men visningen af undermenuen er da ikke afhængig af opacity ?-)

-- den ser ud til at være afhængig af :hover på label-elementet, og der kommer IE til kort, fordi den ikke forstår selektorer, hvori der indgår en pseudo-selektor, som ikke er den sidste !-)

Altså:

.minMenu a:hover{}

-- er helt fint med IE, mens f.eks

#nav label:hover li{}

_ikke_ forstås af IE ,-(
Avatar billede extremecode Nybegynder
13. november 2005 - 22:09 #4
Nææ det ved jeg udmærket godt, og det er heller ikke problemet. Som sagt virke menuerne fint i IE uden brug af opacity.
#nav label:hover li{} bliver kun brugt af firefox hvor imod IE benytter sig af .htc. Som der også ligge i mit css.
Problemet er undermenuen ikke bliver vist hvis jeg benytter filter:opacity. hvis dette bliver slået fra i css virker menuerne igen perfekt.
Det virker som om at filter:opacity kun virker på det første lag og herefter gør de andre lag i menuen usynlige...derfor vil de ikke blive vist.
Avatar billede extremecode Nybegynder
08. august 2006 - 08:06 #5
ingen løsning...lukkes