Avatar billede magsie Nybegynder
10. november 2005 - 09:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

PHP_SELF problem med mellemrum i adresse linien

bruger

...
foreach($photo_categories as $key => $subarray)
  {
    echo "|$key|\n";
    foreach($subarray as $type)

echo"<a href=".$_SERVER[PHP_SELF]."?PageID=photos&Country=".$key."&Sub=".$type.">" .$type. "</a>";

i MySQL databasen ligger $type ex 'new york' - altsaa med mellemrum

benytter
    $PageID = $_GET['PageID'];
    $Country = $_GET['Country'];
    $Sub = $_GET['Sub'];
til at hente info fra adresse linien

udvaelger hvilke billeder der skal vises med
WHERE country='$Country' AND sub='$Sub'

har ikke problmer naar der ikke er mellemrum men naar der er saa virker det ikke.

- mit sp. er hvordan jeg kan loese problemet uden at skulle aendre hele databasen (slettet mellemrum).
Avatar billede bromer Nybegynder
10. november 2005 - 09:18 #1
Har du prøvet at printe den SQL sætning, hvor det går galt fordi du har et mellemrum? Det kan være fordi dit mellemrum er blevet lavet til %20 i url'en.
Avatar billede magsie Nybegynder
10. november 2005 - 09:21 #2
linket 'new orleans' ser ud som foelgende:
<a href=index.php?PageID=photos&Country=usa&Sub=new orleans>new orleans</a>

og i adresse baren naar jeg kilkker bliver den saa:
index.php?PageID=photos&Country=usa&Sub=new

altsaa skriver den kun delen foer mellemrummet...

giver det mening?
Avatar billede bromer Nybegynder
10. november 2005 - 09:29 #3
Det er fordi du ikke har quotes om dine ting. Det skal du altid huske. Lav denne linje:

<a href=index.php?PageID=photos&Country=usa&Sub=new orleans>new orleans</a>

om til

<a href="index.php?PageID=photos&Country=usa&Sub=new orleans">new orleans</a>
Avatar billede magsie Nybegynder
10. november 2005 - 09:32 #4
godt set ;) en saa lille ting - smid et svar og faa som fortjent
Avatar billede bromer Nybegynder
10. november 2005 - 09:34 #5
tak tak
Avatar billede muddi Praktikant
10. november 2005 - 15:43 #6
Husk at bruge addslashes() på nedenstående linier!

$PageID = $_GET['PageID'];
$Country = $_GET['Country'];
$Sub = $_GET['Sub'];

Du vil nødig have nogen til at lave rod i din db ;)
Avatar billede stich Nybegynder
11. november 2005 - 03:12 #7
"Husk at bruge addslashes()" ... "Du vil nødig have nogen til at lave rod i din db ;)"
Det afhjælper addslashes ikke nødvendigvis. Man bør bruge en *ordentlig* metode til det, som fx PHPs mysql_real_escape_string(). (at addslashes rent faktisk forhindrer SQL-injection i MySQL (v. 4.x ihf.) er så en anden sag; det er reelt en forkert måde at gøre det på).
Avatar billede magsie Nybegynder
12. november 2005 - 05:59 #8
takker - men ikke helt med

skal jeg paa siden med
<a href='".$_SERVER[PHP_SELF]."?PageID=photos&Country=".$key."&Sub=".$type."'>" .$type. "</a>

ha foelgende
$PageID = addslashes($_GET['PageID']);
$Country = addslashes($_GET['Country']);
$Sub = addslashes($_GET['Sub']);

og saa paa siden hvor jeg benytter variablene ha foelgende
$PageID = stripslashes($PageID);
$Country = stripslashes($Country);
$Sub = stripslashes($Sub);

eller hvorledes skal de benyttes?

(hvis et svar kraever point saa sig til saa opretter jeg det som et selvstaendigt sp.)
Avatar billede muddi Praktikant
12. november 2005 - 15:22 #9
Pyt med points ;)

du bør som stich siger bruge funktionen mysql_real_escape_string() fremfor addslashes() på dine variable.

Du skal bruge mysql_real_escape_string() efter du har brugt mysql_connect(), og inden du bruger mysql_query().

Du behøver ikke at strippe dem igen, da MySQL selv sørger for den del :)

$PageID = mysql_real_escape_string($_GET['PageID']);
$Country = mysql_real_escape_string($_GET['Country']);
$Sub = mysql_real_escape_string($_GET['Sub']);

prøv evt. at søge på google efter SQL Injection... der findes mange interessante artikler om emnet.
Avatar billede magsie Nybegynder
12. november 2005 - 22:32 #10
tak - den broker sig ikke - om det holder maa jeg blot stole paa da jeg ikke har testet med skadelig kode! ;)

tak herfra