Avatar billede Chak Nybegynder
09. november 2005 - 12:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Laver selv om til Link

Hej

Hvordan gør jeg sådan at hvis folk fx. skriver www.google.dk eller http://googl.dk osv. hvordan gør jeg så at den selv laver det om til et link.

nogen som kan komme med eksempel.

på forhånd tak
Avatar billede yojegergangsta Nybegynder
09. november 2005 - 12:22 #1
Kig på http://dk2.php.net/preg_replace men så må man ikke skrive . eller , efter for den ved jo ikke hvornår den skal stoppe
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. november 2005 - 12:23 #2
Jeg bruger denne funktion:

function text_url($str, $target, $css_class)
{
    $ins_str = "";
    if ($css_class)
        $ins_str .= " class=\"".$css_class."\"";
    if ($target)
        $ins_str .= " target=\"".$target."\"";

    $str = preg_replace_callback ("/(ftp|http|https|telnet|news|nntp|file|irc):\/\/([a-z0-9~#&:;=!',_æøå\(\)\?\/\.\-\+\[\]\|\*\$\%\^\{\}]+)/i", create_function('$matches','if( strlen($matches[2]) > 25 ) $name = substr($matches[2],0,25) . ".."; else $name = $matches[2]; return "<a".$ins_str." href=\"{$matches[1]}://{$matches[2]}\">$name</a>";'),$str);
    $str = preg_replace_callback ("/(\s|tp\:|\(|\[|\&gt;)(www\.)([a-z0-9~#&:;=!',_æøå\(\)\?\/\.\-\+\[\]\|\*\$\%\^\{\}]+)/i",                    create_function('$matches','if( strlen($matches[3]) > 25 ) $name = substr($matches[3],0,25) . ".."; else $name = $matches[3]; return "<a".$ins_str." href=\"http://$matches[2]$matches[3]\">$name</a>";'), $str);
    $str = preg_replace_callback ("/(\s|tp\:|\(|\[|\&gt;)(ftp\.)([a-z0-9~#&:;=!',_æøå\(\)\?\/\.\-\+\[\]\|\*\$\%\^\{\}]+)/i",                    create_function('$matches','if( strlen($matches[3]) > 25 ) $name = substr($matches[3],0,25) . ".."; else $name = $matches[3]; return "<a".$ins_str." href=\"ftp://$matches[2]$matches[3]\">$name</a>";'), $str);

  return $str;
}
Avatar billede Chak Nybegynder
09. november 2005 - 12:31 #3
nogen som kan sætte det ind i den kode her. det er lidt nemmere for mig at se.

<?php
include('mysql.php');
$query = mysql_query("SELECT * FROM forum") or die(mysql_error());
while ($forum = mysql_fetch_assoc($query)) {
    if ($i++ != 0) echo '';
echo "$[overskrift]";
echo '<br>';
echo "$[tekst]";
}
?>

det var bare lige jeg hurtig lavede
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. november 2005 - 12:44 #4
while ($forum = mysql_fetch_assoc($query))
{
    if ($i++ != 0)
        echo '';
    echo $forum['overskrift'];
    echo "<br>";
    echo  text_url($forum['tekst'],"_blank");
}

og ret så lige text_url til:

function text_url($str, $target="", $css_class="")
Avatar billede Chak Nybegynder
09. november 2005 - 14:45 #5
hmm det virker ikke jakobdo. eller jo det gør det nok men kan ikke lige se hvad du mener så
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. november 2005 - 15:28 #6
<?php

function text_url($str, $target=NULL, $css_class=NULL)
{
    $ins_str = "";
    if ($css_class)
        $ins_str .= " class=\"".$css_class."\"";
    if ($target)
        $ins_str .= " target=\"".$target."\"";

    $str = preg_replace_callback ("/(ftp|http|https|telnet|news|nntp|file|irc):\/\/([a-z0-9~#&:;=!',_æøå\(\)\?\/\.\-\+\[\]\|\*\$\%\^\{\}]+)/i", create_function('$matches','if( strlen($matches[2]) > 25 ) $name = substr($matches[2],0,25) . ".."; else $name = $matches[2]; return "<a".$ins_str." href=\"{$matches[1]}://{$matches[2]}\">$name</a>";'),$str);
    $str = preg_replace_callback ("/(\s|tp\:|\(|\[|\&gt;)(www\.)([a-z0-9~#&:;=!',_æøå\(\)\?\/\.\-\+\[\]\|\*\$\%\^\{\}]+)/i",                    create_function('$matches','if( strlen($matches[3]) > 25 ) $name = substr($matches[3],0,25) . ".."; else $name = $matches[3]; return "<a".$ins_str." href=\"http://$matches[2]$matches[3]\">$name</a>";'), $str);
    $str = preg_replace_callback ("/(\s|tp\:|\(|\[|\&gt;)(ftp\.)([a-z0-9~#&:;=!',_æøå\(\)\?\/\.\-\+\[\]\|\*\$\%\^\{\}]+)/i",                    create_function('$matches','if( strlen($matches[3]) > 25 ) $name = substr($matches[3],0,25) . ".."; else $name = $matches[3]; return "<a".$ins_str." href=\"ftp://$matches[2]$matches[3]\">$name</a>";'), $str);

  return $str;
}

$mysql['host'] = 'localhost'; // Host til database
$mysql['username'] = 'root'; // Brugernavn til database
$mysql['password'] = ''; // Kodeord til database
$mysql['database'] = 'nytest'; // Database

mysql_connect($mysql['host'],$mysql['username'],$mysql['password']);
mysql_select_db($mysql['database']);

$query = mysql_query("SELECT * FROM forum") or die(mysql_error());
while ($forum = mysql_fetch_assoc($query))
{
    if ($i++ != 0)
        echo '';
    echo $forum['overskrift'];
    echo "<br>";
    echo text_url($forum['tekst'],"_blank");
}

?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. november 2005 - 16:11 #7
takker for point!
Avatar billede Chak Nybegynder
09. november 2005 - 21:01 #8
så lidt