Avatar billede yojegergangsta Nybegynder
08. november 2005 - 17:01 Der er 8 kommentarer

OOP programmeringsmetode

Jeg vil lige høre nogle eksperter om hvordan man bør bygge sin klasse i php

Hvilke funktioner skal den indeholde. Skal ens sql kald også med? Hvor gør man af login og opret formen. Skal man også have ens personlige info med i en funktion.

Hvad skal der være på siderne jeg hiver funktionerne frem på?
"new brugere->infoside();" og ikke andet?

Byg gerne klassen op med hvilke funktioner den bør indeholde i ialt.
Avatar billede bromer Nybegynder
08. november 2005 - 17:09 #1
Hvordan du skal have bygget din klasse afhænger vel af hvad din klasse skal kunne. Så hvis du starter med at fortælle hvad du skal bruge den til andet end det tydeligvis har noget med bruger af gøre.
Avatar billede yojegergangsta Nybegynder
08. november 2005 - 17:15 #2
Login, Opret, Infoside, Logud, Indstillinger og så skal der være Administration

Men jeg ved jo ikke hvad der skal være i klassen og hvad der skal være på de normale sider
Avatar billede yojegergangsta Nybegynder
08. november 2005 - 17:16 #3
I må meget gerne forslå mere. Det var bare hvad jeg mente var det grundlæggende
Avatar billede bromer Nybegynder
08. november 2005 - 17:24 #4
Okay. Jeg vil foreslå at du ikke bruger klasserne til at vise sider, men du bruger dem i dine sider. Altså så din klasse indeholder nogle rene features, såsom:

class user {

  function delete_user() {

  }

  function add_user($info) {

  }

  function login($username,$password) {

  }

  function logout() {

  }

  function have_permission($page) {

  }

  function block() {

  }

  function is_blocked() {

  }
?>

så kan du lave din sider rundt om det. Så hvis du laver en loginformular med username og password kan du logge brugeren ind med:

<?
$u = new user();
if ($u->login($_POST['username'],$_POST['password'])) {
  // vis side hvor brugeren er logget ind korrekt
} else {
  // vis side hvor brugeren fejlede
}
?>

Det kræver så bare at din login funktion retunerer true hvis brugeren blev logget korrekt ind, og false i andre situationer.
Avatar billede yojegergangsta Nybegynder
08. november 2005 - 17:35 #5
Jeg kunne godt selv lave det men det var ikke svar nok

Jeg vil vide hvad der præcist skal hvorhen og hvad der er nødvendigt i en brugerklasse.

Et rigtig godt eksempel er infosiderne. SKal den i en funktion?

Jeg lader spørgsmålet stå åbent så alle kan komme med deres ide til en perfekt brugerklasse
Avatar billede bromer Nybegynder
08. november 2005 - 17:45 #6
Mit forslag var også mere tænkt som et debat oplæg. Som jeg skrev synes jeg ikke at du skal smide HTML ind i din klasse. Du skal holde den så ren så mulig. Du kunne godt lave en funktion der hentede og gemte brugerinformation du så kan bruge på en infoside.
Avatar billede bromer Nybegynder
08. november 2005 - 17:46 #7
Tit og ofte vil ens klasse definitioner afhænge af præcist hvad man bruger dem til. Og at du skal have de sider du tidliger har nævnt overlader en del til fantasien. Derfor kan det være lidt svært at specificere andet end overfladiske features.
Avatar billede drbean Nybegynder
09. november 2005 - 07:50 #8
Det kunne være oprettelse af bruger. Du laver kontrol i din normale kode på at alle ting er udfyldt. I din klasse kan du så kontrollere for at telefon nr, er tal, at password er ens osv. Til sidst kan du så tilføje brugeren til sql databasen.

Du kan fx lave en klasse der styrer din SQL klasse. Så du har forbindelse, og andre ting i denne klasse.

Men du skal altid overveje om du vinder noget med at ligge koden over i klasser. Nogen gange kan det være en fordel at ligge noget koder over i funktioner istedet.