Avatar billede mulkurul Nybegynder
08. november 2005 - 13:34 Der er 9 kommentarer

Flashe bios

Jeg har et problem med min PC Athlon 1600+, asus a7v266-e MB, den vil ikke starte normalt, kun via fejlsikker tilstand.
Kan ikke finde problemet og kan ikke genstarte med winxp prof. diskette, den siger blot windows starter og så hænger den der. Samme med de 6 floppy disk sp2, kommer til den 6. og kommer ikke videre. Jeg havde ellers kopieret biosfilen over på den 6. disk og aflash.exe til at opdatere bios med.
Grunden til at jeg er temmelig overbevist om at det er bios det er galt med er at min pc har lavet samme nr. for et stykke tid siden, og min kammerat fik den til at makke ret ved at flashe bios.
jeg har et disk utility værktøj via den cd rom der fulgte med mit motherboard, men den kan ikke køre i fejlsikker tilstand (kernel mode).
Har i et godt forslag til hvordan jeg får opdateret/flashet min bios ud fra ovenstående begrænsninger?

mvh
Michael
Avatar billede mulkurul Nybegynder
08. november 2005 - 13:37 #1
aflash vil ikke køre via dosprompten når windows er loaded, skulle jeg måske tilføje.
Avatar billede thov Forsker
08. november 2005 - 14:17 #2
Skift batteriet (CR-2032).
Aflash kan/må ikke køres fra Windows prompt.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
08. november 2005 - 14:19 #3
ok, har nu lige bootet med en win 98 diskette og kørt aflash derfra og opdateret driveren med bios 1015e.002, som iflg. asus skulle være en ny beta version til alle OS. Suk, det hjalp godt nok ikke denne gang :(
Avatar billede mulkurul Nybegynder
08. november 2005 - 14:32 #4
jeg er ikke lige med på "skift batteriet"?
Avatar billede peet49 Nybegynder
08. november 2005 - 15:05 #5
Hvilken bios ver.? 1007?
Avatar billede mulkurul Nybegynder
08. november 2005 - 15:56 #6
1015e.oo2 er den jeg har opdateret til.
Avatar billede thov Forsker
08. november 2005 - 23:44 #7
Bundkort BIOS'er er ikke noget som går i udu af sig selv, og man flasher den kun når det er absolut nødvendigt, f.eks. ved opgradering af CPU'en til en version som en gammel BIOS ikke håndterer.
De hardwareindstillinger (CPU multiplier o.s.v.) man sætter op, gemmes i et lille lager (statisk RAM), og data vedligeholdes af et lille batteri. Når batteriet er ved at være slidt op, 'glemmes' indstillingerne, og comp. opfører sig underligt.
Den første advarsel plejer dog bare at være uret som begynder at gå forkert.

Et A7V266 bundkort er gammelt nok til at trænge til et nyt batteri - derfor skrev jeg 'skift batteriet'.
Avatar billede mulkurul Nybegynder
09. november 2005 - 17:59 #8
hej thov.
Det er forstået.
Det er blot det at min pc har opført sig på nøjagtig samme måde for et års tid siden, og jeg kunne ikke få den til at makke ret, selvom jeg slettede disken, kørte killdisk efter råd herfra etc.
Min kammerat fik den så, var ved at give op, og flashede så bios som en sidste udvej, hvorved han så fik mulighed for at genindstallere windows.
Derfor prøver jeg nu samme udvej, dog uden succes.

Kan ikke få lov til at genindstallere windows, hverken via cd rom, de 6 startdisketter ejheller windows 98 for den sags skyld.
De primære filer indlæses og "windows starter"... og der bliver den hængende.

mvh
Michael
Avatar billede mulkurul Nybegynder
09. november 2005 - 18:26 #9
Jeg lukker tråden her og starter en ny med et mere sigende emne, siden bios opdateringen er gået i orden og problemet fortsat består.

mvh
Michael