Avatar billede haspalm Nybegynder
08. november 2005 - 10:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Samba - skrivebeskyttelse

Hejsa alle,
mit problem ligger i at når jeg kopiere fra min XP maskine over på min Linux maskine via det samba share jeg har lavet - bliver alle kopierede foldere og filer skrivebeskyttede på Linux maskinen.
Dette er yderst uhensigtmæssigt for mig. Kan nogen forklare mig hvorfor dette sker og hvordan det kan undgås ?

Hilsen
Haspalm
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2005 - 10:08 #1
Kan du ikke bare sætte dit share til "chmod 777" ???
Avatar billede haspalm Nybegynder
08. november 2005 - 10:49 #2
Jeg kan sagtens efterfølgende gå ind og sætte chmod 777 på det uploadede.. folderen der er benyttet i shared er sat til 777.
Er der et sted hvor jeg kan sætte chmod 777 på selve shared - altså ikke folderen som er shared, men shared i sig selv ?
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2005 - 12:09 #3
Jeg har selv kørt SuSE og Samba i 6 år og jeg har aldrig oplevet det problem du beskriver. På http://www.helgec.dk/samba.html kan du downloade en "smb.conf" som mig bekendt aldrig har givet de problemer du beskriver, en mulighed kunne da være at lave en testkørsel med den "smb.conf" hvis det virker må du jo finde ud af hvori forskellen består, en mulighed kunne også være at sætte dit share til "umask 0" men jeg ved ikke om det virker
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. november 2005 - 13:30 #4
Prøv at indsætte
directory mask = 0777

Så skulle alt gerne blive oprettet med 777 som rettigheder i den folder du ligger det op i...
Avatar billede haspalm Nybegynder
09. november 2005 - 14:54 #5
Det var netop det der skulle til - fandt svaret i går, men har ikke nået at skrive det herind.
Jeg giver dog point for svaret da det var løsningen.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2005 - 12:55 #6
:o)