Avatar billede gizmo234 Nybegynder
06. november 2005 - 22:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Textarea som husker mellemrum og afsnit. Hvordan?

Hej.
Jeg har lavet et system hvor admin kan skrive en lang beskrivelse af et grafikkort, og har endelig fået det til at fungerer, nu er der kun 1 ting som jeg mangler, nemlig at få Textarea'et som admin skriver den lange beskrivelse i, til at kunne huske når han laver afsnit. Så når admin skriver:

Grafikkortet er kanon godt.

Det spiller bare...

Så bliver det vist sådan her på siden:

"Grafikkortet er kanon godt.

Det spiller bare..."

Og ikke sådan her:
"Grafikkortet er kanon godt. Det spiller bare..."

Altså så det viser nyt afsnit, når admin har lavet nyt afsnit. Teksten bliver gemt i en database, og senere hevet ud af databasen igen.

Jeg ved at dette kan lade sig gøre, jeg har bare glemt hvordan :(

Nogen som kan hjælpe?
Avatar billede schaefner Juniormester
06. november 2005 - 22:41 #1
Måske:

<?php
echo nl2br($description);
?>

http://php.net/nl2br
Avatar billede fixxxer Nybegynder
06. november 2005 - 22:42 #2
Umiddelbart ville jeg tro at du blot skal bruge nl2br()

http://dk2.php.net/manual/en/function.nl2br.php
Avatar billede gizmo234 Nybegynder
06. november 2005 - 22:51 #3
Så i siger at der hvor jeg før skrev:

$vis[anmeldelse]

Skal jeg bare skrive:
nl2br($vis[anmeldelse])

??

For det fungerer ikke, det giver præcis samme udslag.
Avatar billede e_w Nybegynder
06. november 2005 - 23:50 #4
underligt.. sådan ville jeg hvertfald have skrevet det... og har også gjort det før... nl2br($vis[anmeldelse]) og det virker fint ved mig. :S melder den fejl eller gør den noget overhovedet?..

//e_w
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
07. november 2005 - 00:00 #5
$vis['anmeldelse'] = nl2br($vis['anmeldelse']);

husk at du skal bruge ' inde i []'erne :)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
07. november 2005 - 01:51 #6
elskermad.dk >> Enkelt-quotes inde i brackets [] er ikke nødvendigt, men højst anbefalingsværdigt !-)

Det afhænger dog også af hvordan man udskriver sine arrays
Avatar billede fixxxer Nybegynder
07. november 2005 - 01:52 #7
gizmo234 >> du må nok vise os lidt mere af din kode.

  -- hvordan indsætter du teksten i databasen.
  -- hvordan henter du teksten ud af databasen.
Avatar billede gizmo234 Nybegynder
07. november 2005 - 16:08 #8
Ok. Indsætter teksten i databasen sådan her:

Admin.php:
<form enctype="multipart/form-data" action="admin_upload.php" method="post">

<table width="518" border="0" cellpadding="5" cellspacing="1" bgcolor="636F7B">
  <tr bgcolor="293038">
    <td width="116" height="30" valign="top"><strong><font color="#FFFFFF" size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Grafikkort:</font></strong></td>
    <td width="260"><input name="grafikkort" type="text" size="40"></td>
  </tr>
  <tr bgcolor="293038">
    <td valign="top"><strong><font color="#FFFFFF" size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Anmeldelse:</font></strong></td>
    <td><textarea name="anmeldelse" cols="55" rows="20"></textarea></td>
  </tr>
  <tr bgcolor="293038">
    <td height="21">&nbsp;</td>
    <td> <div align="right">
        <input type="submit" name="Submit" value="Inds&aelig;t">
        <input type="reset" name="Submit2" value="Slet alt">
      </div></td>
  </tr>
</table>
</form>

Admin_upload.php:

<?
$connection = mysql_connect("localhost","****","****");
mysql_select_db("****", $connection);
mysql_query("INSERT INTO `grafikkort` (`grafikkort` , `anmeldelse` )
VALUES ('$_POST[grafikkort]', '$_POST[anmeldelse]')") OR DIE (mysql_error());
mysql_close;
?>

Og henter det ud sådan her:

<?
$connection = mysql_connect("localhost","*****","*****");
mysql_select_db("*****", $connection);

$query = mysql_query("SELECT * FROM grafikkort WHERE id = '$_GET[id]'");

while($vis=mysql_fetch_array($query)) {

echo"
<table width='550' border='0' bgcolor='3A4450'>
  <tr>
    <td bgcolor='3A4450'><table width='550' border='0' cellpadding='5' cellspacing='1' bgcolor='636F7B'>
        <tr>
          <td bgcolor='293038'><font color='#FFFFFF' size='2' face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif'><strong>$vis[grafikkort]</strong></font></td>
        </tr>
        <tr>
          <td bgcolor='293038'><font color='#FFFFFF' size='2' face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif'>$vis[anmeldelse]</font></td>
        </tr>
      </table></td>    ";} ?>

Det er anmeldelse som skal laves om så den viser den med afsnit osv. Hvordan vil i gøre det? Skal man også sætte det der nl2br til når den skal sætte det ind i databasen?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
07. november 2005 - 16:27 #9
Hvad sker der hvis du fx gjorde sådan her?

<?
$connection = mysql_connect("localhost","*****","*****");
mysql_select_db("*****", $connection);

$query = mysql_query("SELECT * FROM grafikkort WHERE id = '$_GET[id]'");

while($vis=mysql_fetch_array($query)) {

echo"
<table width='550' border='0' bgcolor='3A4450'>
  <tr>
    <td bgcolor='3A4450'><table width='550' border='0' cellpadding='5' cellspacing='1' bgcolor='636F7B'>
        <tr>
          <td bgcolor='293038'><font color='#FFFFFF' size='2' face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif'><strong>$vis[grafikkort]</strong></font></td>
        </tr>
        <tr>
          <td bgcolor='293038'><font color='#FFFFFF' size='2' face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif'>".nl2br($vis[anmeldelse])."</font></td>
        </tr>
      </table></td>    ";} ?>
Avatar billede gizmo234 Nybegynder
07. november 2005 - 16:42 #10
Så sker der det at....

Det virker! ;)

Mange tak, kommer du lige med et svar, fixxxer?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
07. november 2005 - 18:04 #11
Svar :)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
07. november 2005 - 18:17 #12
vil nu sige det er det svar jeg kom med fra starten ;)

at det ikke skulle være

<?

nl2br($vis['anmeldelse']);

?>

men derimod

<?

$vis['anmeldelse'] = nl2br($vis['anmeldelse']);

?>

som havde givet samme løsning :D