Avatar billede aiuradun Nybegynder
01. november 2005 - 21:30 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

EJB - Update / Delete

Hejsa vi er en gruppe som er igang med et projekt hvor vi skal stå for persistens laget af systemet, og vi er stødt ind i nogle problemmer.

Vi bruger EJB - container managed
vi har fundet ud at at oprette i tabeller
via de standard create som man kan kalde i enteti beansne

men vi kan ikke lave et kald i store eller remove som man så vidt jeg kan forstå kan hvis den er Bean managed

mit spørgsmål er så hvordan updater jeg i en tabel
og hvordan deleter jeg i en tabel

når den er container managed :)

Beklager stave fejl mm :)
Mvh Anders Rasmussen
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2005 - 21:33 #1
opdater:

home findByPrimaryKey
bean setXxxx

slet:

home remove
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2005 - 21:34 #2
og du skal slet ikke bekymre dig om noget implementations kode - den genererede
kode ordner det hele
Avatar billede aiuradun Nybegynder
02. november 2005 - 10:40 #3
tak for svaret, det virkede fint med update men remove kom den stadig med fejl ved

Den sagde at den ikke kunne sætte primary key til null
hvilket jo heller ikke er meningen den skal.

nu skal vi bare finde ud af hvordan man fra en anden container tilgår vores container og har mulighed for at lave kald i vores session interface
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2005 - 10:41 #4
har I implementeret noget i bean klassen for remove ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2005 - 10:42 #5
hvis jeres session bean har et remote interface så er det kun et spørgsmål om
at få JNDI lookup til at virke

samme app-server => piece of cake

anden app-server => kan godt drille lidt
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2005 - 10:43 #6
altså:

samme = 2 x JBoss eller 2 x WebLogic

anden = JBoss og WebLogic eller JBoss og WebSphere
Avatar billede aiuradun Nybegynder
02. november 2005 - 11:16 #7
fejlen den kommer med er:
Transaction was rolled back: javax.ejb.EJBException: Error saving state: ORA-01407: kan ikke opdatere ("ANDRAS17"."SCORE123"."BRUGERID") til NULL

fra clienten ser kaldet sådan ud:
sessionEJB.removeScore(new Long(16));

fra session beanen ser kaldet sådan ud:

public String removeScore(Long id)
  {
    try
    {
      Score123Local removeScore = getScore123LocalHome().findByPrimaryKey(id);
      removeScore.remove();

    }
    catch (RemoveException e)
    {
      System.out.println("bla bla");
    }
    catch (FinderException e)
    {
      System.out.println("uga uga");
    }
    catch (NamingException e)
    {
      System.out.println("joh john");
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2005 - 11:23 #8
det var jo ikke det jeg foreslog ...

prøv:

getScore123LocalHome().remove(id);
Avatar billede aiuradun Nybegynder
02. november 2005 - 12:00 #9
misforstod det lidt men det hjalp desvære ikke så meget :(

public String removeScore(Long id)
  {
    try
    {
      getScore123LocalHome().remove(id);

    }
    catch (RemoveException e)
    {
      System.out.println("bla bla");
      System.err.println(e);
    }

    catch (NamingException e)
    {
      System.out.println("joh john");
    }

    return null;
  }

consolen:
05/11/02 11:56:11 bla bla

05/11/02 11:56:11 javax.ejb.RemoveException: Exception due to: javax.ejb.EJBException: Error saving state: ORA-01407: kan ikke opdatere ("ANDRAS17"."SCORE123"."BRUGERID") til NULL
:Error saving state: ORA-01407: kan ikke opdatere ("ANDRAS17"."SCORE123"."BRUGERID") til NULL

så det er stadig det samme den klager over.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2005 - 12:13 #10
og I har ikke noget i ejbRemove ?
Avatar billede aiuradun Nybegynder
02. november 2005 - 12:19 #11
nej dne er tom.

public void ejbRemove()
  {
  }

så vidt vi forstod lå det i container managed at man ikke selv skulle ændre / lave disse.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2005 - 12:28 #12
det er også rigtigt - jeg var bekymret for om i lavede noget
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2005 - 12:28 #13
er der nogen foreign key constraints ?
Avatar billede aiuradun Nybegynder
02. november 2005 - 12:35 #14
ja brugerid er en forign key til en tabel der heder bruger osm har en værdi wsom heder id

men i dette tilfælde burde id være parrent og idbruger være child og childed skulle nedlægges før parrent kan nedlægges.

så derfor bør score nedlæges før brugeren.

smider lige sql koden ind:

bemærk det er prototyping vi er igang med så dubehøver ikke nævne at database tabellerne godt kunne ligge i en tabel :-)

drop table bruger123 cascade constraints;
create table bruger123 (
  id        number(4) not null primary key,
  navn          varchar2(50) not null );

drop table score123 cascade constraints;
create table score123 (
  brugerid      number(4) not null references bruger123 primary key,
  sejre        number(5),
  nederlag      number(5));

men pga den parrent/child fordelling "burde" det som vi ser det ikke give noget problem men kan da godt være det er der fejlen ligger
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2005 - 12:49 #15
jeg kan sagtens følge din logik
Avatar billede aiuradun Nybegynder
02. november 2005 - 21:59 #17
igen ville jeg lige skrive takfor hjælpen, den delete er ikke så vigtig igen i vores projekt men man bliver jo stædig når tingene ikke vil som man selv vil uanset om det er af minimal vigtighed :)

men vi fandt ikke helt ud af det vi fik leget lidt med at oprette nogle andre tabeller uden at lave nolge relationer overhovdet og detvirkede fint så det må næsten være relationerne som er årsag til det, og vi fik også fundet et menu vidue hvor vi kunne ændre på om det skulle være cascade eller hvordan constraintsne skulle håndteres, vi fik dog ikke nået at afprøve det så det må blive i morgen.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2005 - 22:32 #18
jeg ligger et svar imens

NB: det er iøvrigt sjældent at man deleter noget - som regel vil man bare markere det
    som inaktivt eller lignende