Avatar billede wenzell Nybegynder
20. april 2001 - 13:34 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Opsætte et RobBoard!

Jeg har med nogle personer (i Polen, Berlin og forskellige steder i Danmark) lavet en forening, men grundet det store besvær med at hele tiden at skulle sende e-mails rundt til hinanden, kunne jeg godt tænke mig at oprette et sted på Nettet, hvor vi kan skrive til hinanden på et RobBoard...

Mit problem er bare, at jeg er ikke har nogen erfaring på dette område, og søger derfor en person til at lave en trin-for-trins-forklaring (for en total spasser som mig!) med uddybende oplysninger om, hvad de enkleste ting betyder!

Der gives 300 points til den person, der laver den MEGET uddybende forklaring, der kan hjælpe mig til at lave siden samt orienterer mig om de muligheder der er indenfor RobBoard (brugere, passwords etc.)!!!

Jeg kan forstå, at der er mange seje personer herinde, som ser dette for \"piece of cake\" - så opgaven er egentlig ikke særlig hardcore for 300 points!!??!!

For at få de 300 points, skal opgaven løses tilfredsstillende (med de muligheder der nu er indenfor RobBoard) samt give mig den fornødne viden til senere at vide, hvad jeg skal gøre for at redigere RobBoard\'et !!!

Avatar billede wenzell Nybegynder
20. april 2001 - 13:39 #1
...Det skal siges, at jeg HAR fundet en side på www.whitehat.dk .... det er opsætningen af RobBoard\'et, spørgsmålet omhandler....
Avatar billede Thomas Nybegynder
20. april 2001 - 15:56 #2
Hvor har du fundet RobBoard henne? (så kan det jo være der ligger noget dokumentation for installationsproceduren der).
//Thomas
Avatar billede breum Nybegynder
21. april 2001 - 15:00 #3
Velkommen til eksperten!

Du skal vide at der er forholdsvis få af os der hjælper folk der opretter en bruger og udbyder 300 points samme dag.

Flere af os hjælper hellere for færre points. Du skal jo også have nogen til dit næste spørgsmål Hvis man bruger alle sine points skal man jo vente 60 dage før man igen har råd til at stille et sådant spørgsmål.

Noget andet er at de fleste af os forventer at du har sat dig ind i det du spørger om. Konkrete spørgsmål svares mere velvilligt end \"lær mig alt om RobBoard.

Nå men held og lykke med at få hjælp!

Avatar billede wenzell Nybegynder
21. april 2001 - 15:23 #4
Thomas> Jeg fandt dette RobBoard på www.robplanet.com og fandt også en ReadMe-fil, men denne fil er skrevet på engelsk og er svær at forstå, når jeg ikke engang er bekendt med de danske udtryk...
Avatar billede wenzell Nybegynder
21. april 2001 - 15:49 #5
breum>

Tak for din velkomst! Og tusind tak for din indirekte hjælp (med antallet af points). For at følge din anvisning og derved få flere til at hjælpe mig, har jeg sat antallet ned til 100.

Jeg har for 2 år siden arbejdet som EDB-konsulent, men aldrig beskæftiget mig med Internettet, da det altid har været ment som en bibeskæftigelse. Nu, da jeg så skal opsætte dette RobBoard har jeg selvfølgelig prøvet selv - så langt jeg kunne!

Jeg fandt www.whitehat.dk, hvorpå jeg prøvede at lægge filerne ind. Jeg fik dem chmod\'et rigtigt... men dertil - og så kan jeg ikke længere gætte mig til indholdet i ReadMe-filen!!!...

...så jeg HAR sat mig ind i det, jeg spørger om. Eksempelvis gennemsøgte jeg denne database efter en forklaring på chmod, hvilket jeg også fandt og derfor kunne komme videre med installations-processen.. Men hvad hvis jeg alligevel har gjort noget forkert på vejen?? DERFOR søger jeg en fuld forklaring på, hvad jeg skal gøre!

Jeg overvejede selvfølgelig også, at lade nogle herfra lave det, uden at sætte mig ind i det (da jeg selv er bekendt med den langsommelige proces af at skulle forklare og eksemplificere i modsætning til selv lige hurtigt at gøre det!) ...men grundet anonymiteten og min (ved dén løsning) manglende orientering, har personen (der sætter det op) stor mulighed for at kunne redigére og lave rod i dette RobBoard, ban\'e brugere, ændre og huske passwords etc., hvilket ville være en katastrofe!!!

Dét kan jeg kun undgå ved at få fortalt, hvad jeg skal gøre, og en nødvendig forklaring på, HVAD jeg laver trin for trin...

...Eller er der en anden, lettere måde, hvor jeg kan sikre mig ovenstående?? Jeg har selvfølgelig også interesse i at simplificere opgaven!!

Jeg søger ubetinget hjælp til mit projekt og er, som du jo selv så, villig til at give max-points for opgaven!!

Håber du forstår min frustration og mit desperate søgen efter hjælp!

//Ronni.
Avatar billede breum Nybegynder
21. april 2001 - 17:08 #6
Ved stort set alle perlscripts skal følgende trin følges:
1) Ret perlscriptet, så det passer til din server, dvs første linie skal rettes så scriptet ved hvor PERL ligger, og hvis der er andet serverspecifikt (f.eks sendmail, hvis det er et program der sender mail) skal dette også rettes

2) Upload scriptet som ASC, hvis du fejlagtigt ikke har gjort det, så skal det slettes på serveren før du du uploader det rigtigt!

3) chmod scriptet 755 og resten af filerne+mapper (hvis der er nogen skal chmodes som der står i vejledningen til scriptet)

4) Hvis det ikke virker så skriv en fejlmeddelelse her på eksperten, eller endnu bedre, giv et link, så vi kan se hvad der er galt, ellers er det ikke til at hjælpe.

Avatar billede breum Nybegynder
21. april 2001 - 17:16 #7
F.eks er 1. linie i robboard.cgi
#!/bin/perl

sikkert forkert til whitehat, det må du undersøge, http://www.whitehat.dk/ er lukket lige nu så jeg kan ikke kigge for dig

Der er en del andet du skal rette, det hele står i readme.txt kapitel 4 og 5, hvis du følger dem så virker det.

Følg vejledningen, og post her hvilke problemer du løber ind i, så skal folk nok hjælpe.
Avatar billede Thomas Nybegynder
21. april 2001 - 19:21 #8
Ja - Breum har ret - de anvisninger er det de fleste gør forkert..
Ellers post de dele af readme filen du vil have hjælp til!
Avatar billede wenzell Nybegynder
21. april 2001 - 20:38 #9
For det første ved jeg, at jeg ikke har uploaded scriptet som ASC (er dét det sammen som ASCII ??)

Den del, med at finde stien til PERL på serveren fik jeg sat på plads - så dét er ok.

...hvad vedkommer \"der er en del andet du skal rette, det hele står i readme.txt kapitel 4 og 5...\" så er det ligenetop DÉR, jeg har problemer! Jeg vil meget gerne linke til problemet, men som du selv skriver er serveren lukket iøjeblikket. Men imens kan jeg jo skriver noget af det, som jeg ikke forstår i readme-filen:

- Make a directory for RobBoard somewhere and chmod it 777. You may not want to put this in your public_html. The script will still function if this directory is in your public html, but then anyone can read your data if they can figure out where to look. The path to this directory will be your $boarddir as explained below.

+ Lav et bibliotek for RobBoard et sted og chmod det 777. Du ønsker nok ikke at lægge det i din offentlige_html(? 1). Scriptet vil stadig fungere hvis biblioteket er i dit offentlige html, men så kan enhver læse dine data, hvis de kan regne ud hvor de skal lede. Stien til dette bibliotek vil være dit $boarddir (? 2) som forklaret nedenfor.

(? 1) Lægge det i min offentlige html?? mit offentlige bibliotek?? - hvis det er dét, der menes, er det ligegyldigt, da http://www.whitehat.dk ikke tillader FTP adgang, men derimod FTP adgang gennem deres eget system ved hjælp af brugernavn og password (hvilket jeg selvfølgelig vil udlevere jer, når serveren åbnes igen... og ændre, når problemet er løst...) ...men såfremt der ville have været mulighed for FTP adgang fra f.eks. CuteFTP og såfremt der menes \"Offentligt bibliotek\", kunne så ikke have været det samme?? Bare fordi det skulle ligge i f.eks. cgi-bin nægter da ikke offentligheden i at indtræde bibliotekerne??...

(? 2) Hvad menes der med $robboard?? Skal jeg lave et bibliotek ved navn $robboard??

...så kommer kapitel 5... jeg forstår godt det første, men så kommer de næste problemer, som jeg ABSOLUT ikke forstår noget af!!!

----- 5. BASIC SETUP -----

- Now, you need to make a few edits. First, we\'ll get the important variables set and the script running. Figure out the options later.

+ Nu skal du lave et par editeringer. Først skal vi have de vigtige variablers indstillinger og have scriptet til at køre. Find ud af mulighederne senere.

--- robboard.cgi ---

--- Change the first line of this file to reflect the location of the perl interpreter on your system. If the interpreter is at /bin/perl, then  this line should be #!/bin/perl. You can get this information with the command \"which perl\" or \"where perl\". Check with the system admin if you\'re not sure.

+++ Ændrer den første linje i denne fil til at afspejle lokationen af PERL fortolknings-programmet i dit system. Hvis fortolknings-programmet er på /bin/perl, så skal linjen er #!/bin/perl. Du kan skaffe disse oplysninger ved kommandoen \"WHICH PERL\" eller \"WHERE PERL\". Tjek med din system administrator, hvis du ikke er sikker.

...alt dette med PERL har jeg forstået...men så går det tilgengeld fuldstændig galt her:

--- $boarddir - change this to the location of your RobBoard directory.

+++ HVA\'???!!!

    DO NOT include a trailing slash / !
    Ex: \'/usr/people/eislerr/robboard\';
    Ex: \'../robboard\';

--- $boardurl - change this to the URL of the RobBoard directory.  Again,
    DO NOT include a trailing / !
    Ex: \'http://tdi.uregina.ca/~eislerr/robboard\';

--- $cgi - this is the cgi call that goes in the <form action\"\"> tag.
    Set this to call the robboard.cgi in your cgi-bin.
    Ex: \'http://tdi.uregina.ca/~eislerr/cgi-bin/robboard.cgi\';
    Ex: \'http://tdi.uregina.ca/cgi-bin/cgiwrap?user=eislerr&script=robboard.cgi\';

--- $indexcgi - same idea as $cgi, but this is the URL for index.cgi.
    Ex: \'http://tdi.uregina.ca/~eislerr/robboard/index.cgi\';

--- $queryswitch - this will be tacked on to the end of your $cgi when the script
    requires the use of query strings. Ok? :) It should either be \'?\' or \'&\'.

    Basically, if your cgi call already has a ? in it, then you need to use
    \'&\', otherwise it\'s \'?\'. Most people will want to use \'?\'.

    If your $cgi looks like this:
    \'http://tdi.uregina.ca/~eislerr/cgi-bin/robboard.cgi\';
    you should have $queryswitch = \'?\';
    If it\'s like this:                    *
    \'http://tdi.uregina.ca/cgi-bin/cgiwrap?user=eislerr&script=robboard.cgi\';
    use $queryswitch = \'&\';              *

Alt dette ved jeg overhovedet ikke, hvad jeg skal gøre ved!!!...
Avatar billede wenzell Nybegynder
21. april 2001 - 20:41 #10
...jeg forsøgte at nedsætte point-tallet til 100, men fik ikke lov...

...jeg har det egentlig også bedst med at holde det jeg lover til at starte med...

so 300 points it is... sorry guys... :-)

//ronni.
Avatar billede breum Nybegynder
21. april 2001 - 22:05 #11
ASC=ASCII

Du skal lave et bibliotek til dine txt filer, det de siger med public er at du ikke bør lægge dem et sted hvor alle kan se dem over internettet

jeg anbefaler at du laver en mappe inden i din cgi-bin, der kan den ikke ses.

$robboard er ikke noget du skal lave, det er en variabel du skal ændre i .cgi filerne så den fortæller hvad ovennænvte mappe hedder.

Kort sagt:
I din cgi-bin laver du en mappe der hedder robboard, inden i denne mappe laver du en mappe der hedder data
data skal chmodes 777

#!/bin/perl skal rettes i alle .cgi filer

http://tdi.uregina.ca/~eislerr/cgi-bin/robboard.cgi\';
skal rettes til
http://ditbrugernavn.whitehat.dk/cgi-bin/robboard/robboard.cgi\';

\'/usr/people/eislerr/robboard\';
skal rettes til dit mappenavn i whitehat

og så videre

Avatar billede breum Nybegynder
21. april 2001 - 22:10 #12
Og jo at lægge det i cgi-bin hindrer rent faktisk offentligheden i at læse filerne
(ihvertfald hvis whitehat er sat rigtigt op

Avatar billede breum Nybegynder
21. april 2001 - 22:21 #13
Jeg skal nok guide dig igennem,
drop en linie her når whitehat virker

Jeg behøver IKKE dit password

Avatar billede wenzell Nybegynder
24. april 2001 - 18:32 #14
- det er jeg glad for at høre....

www.Whitehat.dk er stadig ikke åbnet endnu, så der er ikke andet for end at vente...

/ronni.
Avatar billede wenzell Nybegynder
01. maj 2001 - 02:39 #15
så er http://www.whitehat.dk åbnet....!!

Jeg har prøvet at gøre det forfra, men hvad mangler jeg eller har jeg gjort forkert.....??
Avatar billede breum Nybegynder
01. maj 2001 - 19:22 #16
Hvad er adressen på scriptet?
Avatar billede breum Nybegynder
01. maj 2001 - 21:12 #17
Sikke lang tid det tog for mig at tilpasse scriptet til whitehat, især fordi der er en fejl på deres FAQ side.

Deres sti til PERL er
#!/usr/bin/perl
IKKE #!usr/bin/perl som de skriver den er

Nå men nu virker det ihvertfald, du kan checke det på

http://www.whitehat.dk/experten/robboard/index.cgi
Avatar billede wenzell Nybegynder
02. maj 2001 - 11:09 #18
Ja, for satan... det ser sgu\' ud til at virke..

...men nu, når jeg har ændret
#!usr/bin/perl  ...til... #!/usr/bin/perl

får jeg bare en fejl-side... tjek min

http://www.whitehat.dk/wenzell/cgi-bin/index.cgi
                      ...og...
http://www.whitehat.dk/wenzell/cgi-bin/robboard.cgi

/ronni.
Avatar billede breum Nybegynder
02. maj 2001 - 16:08 #19
Du er halvvejs der!

Følgende skal rettes i både index.cgi og robboard.cgi

$boarddir = \'/usr/local/www/whitehatdk/www/wenzell/hemmelig\';
$boardurl = \'http://www.whitehat.dk/wenzell/cgi-bin/\';
$cgi = \'http://www.whitehat.dk/wenzell/cgi-bin/robboard.cgi\';
$indexcgi = \'http://www.whitehat.dk/wenzell/cgi-bin/index.cgi\';
$queryswitch = \'?\';

HEMMELIG skal erstattes med et eller andet kun du kender, deri kan nemlig læses forskellige ting man ikke må læse (hvem der er bannet, passwords og så videre)

Avatar billede breum Nybegynder
02. maj 2001 - 16:15 #20
Du sjal nu oprette en mappe i roden der hedder det som du skrev i stedet for hemmelig ovenfor

I mit tilfælde hemmelig

mappen hemmelig skal chmod 777

Du oploader nu data.txt, ban.txt, pwd.txt og num.txt til mappen hemmelig

chmod alle txt filerne 777

Du oploader nu alle .html filerne til mappen hemmelig

chmod alle .html filerne 644

lav en ny mappe indeni hemmelig og kald den data (dette navn skal du ikke udskifte, den skal hedde data

chmod mappen 777

Så skulle det virke

Avatar billede wenzell Nybegynder
03. maj 2001 - 19:34 #21
Cool!!!!

...du er et geni!!...

Spørgsmål: Min site ser sådan ud:

wenzell/
      |
      /cgi-bin/
      |    -index.cgi
      |    -robboard.cgi
      |      |
      |      /robboard/
      |                -ban.txt
      |                -data.txt
      |                -number.txt
      |                -pwd.txt
      |                -index_t.html
      |                -thread_t.html
      |                -page_t.html
      |                |
      |                /data/
      /hemmelig/
              -ban.txt
              -data.txt
              -number.txt
              -pwd.txt
              -index_t.html
              -thread_t.html
              -page_t.html
                |
                /data/
                    -2.txt
                    -3.txt

\"/xxxx/\" er biblioteker og \"-xxxx.xxx\" er filer...

så vidt jeg kan forstå, at biblioteket cgi-bin næsten ligegyldigt.. Hvis jeg nu kan få lagt index.cgi og robboard.cgi ud i roden http://www.whitehat.dk/wenzell/index.cgi kan jeg så godt slette cgi-bin biblioteket??

...og hvordan gør jeg det skal jeg et \"/cgi-bin\" i de linier jeg har skrevet ind i mine cgi-filer??

Hvad skal man egentlig bruge passwordet til? - til at (eksempelvis at banne folk og se oplysninger, som ingen andre har adgang til?...

...men man kan da gå lige ind og redigere i txt-filerne ...(eller hvordan gør man så ovenstående??)....

Hvordan sletter man beskeder?? Ved at slette tekst-filerne i
/hemmelig/data/ ...??

eksempelvis slette beskeden /hemmelig/data/2.txt ...??

Jeg frygter lidt, at den vil komme med en fejlmelding om, at Robboardet ikke kan finde den fil og derved at ubrugelig... Jeg kan nemlig ikke lige finde ud af, hvordan man downloader filen inde i Whitehat.dk (for at tage en sikkerheds-kopi...) ...????

/ronni...

Damn, jeg er oppe og køre... det er for fedt!!!
Avatar billede breum Nybegynder
04. maj 2001 - 12:52 #22
Svar på: så vidt jeg kan forstå, at biblioteket cgi-bin næsten ligegyldigt.. Hvis jeg nu kan få lagt index.cgi og robboard.cgi ud i roden http://www.whitehat.dk/wenzell/index.cgi kan jeg så godt slette cgi-bin biblioteket??

Ja, men husk at rette stierne i alle filerne!
Avatar billede breum Nybegynder
04. maj 2001 - 12:53 #23
Hvis du ligger filerne ud i roden skal du slette /cgi-bin i alle filer (.cgi og .html)
Avatar billede breum Nybegynder
04. maj 2001 - 12:54 #24
I .cgi filerne bliver det således:

$boarddir = \'/usr/local/www/whitehatdk/www/wenzell/hemmelig\';
$boardurl = \'http://www.whitehat.dk/wenzell/\';
$cgi = \'http://www.whitehat.dk/wenzell/robboard.cgi\';
$indexcgi = \'http://www.whitehat.dk/wenzell/index.cgi\';
$queryswitch = \'?\';
Avatar billede breum Nybegynder
04. maj 2001 - 12:57 #25
Password osv skal bruges til følgende link:

http://www.whitehat.dk/wenzell/cgi-bin/robboard.cgi?action=admin
Avatar billede breum Nybegynder
04. maj 2001 - 12:59 #26
Korrekt, du må ikke slette beskederne direkte, du skal bruge
http://www.whitehat.dk/experten/robboard/robboard.cgi?action=admin
til at slette beskeder

Det eneste du må rette i hemmelig-mappen er html-filerne, de er skabeloner der bruges til at lave siderne.
Avatar billede wenzell Nybegynder
04. maj 2001 - 13:24 #27
Tak for hjælpen!! Du har været til stor hjælp!!!

Det holder maksimalt!!...

En lille hilsen fra Polen: \"We are up and running!! That\'s great! Send my regards to your friend and thank him so much!\"...

Håber ikke, du er for ked af at modtaget det høje antal af points??...
Avatar billede breum Nybegynder
04. maj 2001 - 13:40 #28
Jeg overlever nok ;-)

Takker
Var glad for at kunne hjælpe