Avatar billede antlogik Nybegynder
30. oktober 2005 - 16:36 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Pointtæller med LEDs

Min ven og jeg har et projekt kørende i skolen hvor vi skal lave et pointsystem til et bordfodboldbord. Der er 2 hold med 10 point til hver. Et enkelt point indikeres af en LED. Når der bliver scoret et mål er der så en sensor der skal registrere det og næste LED i rækken skal tændes (1-10). Der skal også være mulighed for at trække point fra, altså slukke for en LED (10-1). Så skal der også være en reset knap, som slukker alle LEDs for begge hold.

Vi ved ikke rigtig hvilke komponenter vi skal bruge for at få det til at virke. Vores sensor forestiller vi os skal være en infrarød.

Det ville være rigtig dejligt hvis der var nogle der kunne komme med foreslag til komponenter, diagrammer osv.

Mvh
Jeppe
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
30. oktober 2005 - 16:40 #1
Er ikke så meget i det, så jeg kan give diagrammer osv.

Men til registrering kan IR sagtens bruges... man skal bare huske at "isolere" dioden, så lyset ikke bliver spredt, men i en lige retning...

I kan prøve at lege med dette sæt som koster en 350:
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1406&dDocName=en023805
Det giver forståelse for PIC microprocessorer, og gør jer i stand til at slukke og tænde leds.... så er i da så langt :)
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 16:41 #2
er nemmere med en tæller bare, kan laves via ganske få logiske kredse, det særeste er dog at lave selve sensoren. (hvordan skla den sensor trigge ?)
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
30. oktober 2005 - 16:43 #3
der er faktisk også en knap inkluderet, så forståelse for knap er der også :)
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
30. oktober 2005 - 16:45 #4
skal jeg ikke gøre mig klog på...

sensoren er jo bare en ir modtager, og sender... når modtageren ikke for signal (boldet kører ind over), så er der scoret...
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 16:48 #5
det er nu lidt mere kompliceret (meget mere faktisk) end bare det ;)
Avatar billede antlogik Nybegynder
30. oktober 2005 - 16:53 #6
Så med det sæt ville vi kunne lave det jeg har beskrevet? også slukke alle LEDs med input fra en knap?
Hvor mange LEDs ville vi kunne sætte til en 20-pin?

screem: det SKAL være LEDs, ellers ville jeg jo bare kunne købe et af de mange counter sæt jeg har set under min research.
Avatar billede antlogik Nybegynder
30. oktober 2005 - 16:54 #7
det jeg havde tænkt med sensoren var at den skulle registrere når bolden ruller forbi i et rør.
Avatar billede antlogik Nybegynder
30. oktober 2005 - 16:55 #8
som mysitesolution beskrev det...
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 17:04 #9
antlogik, hvor har jeg skrev det ikke kan laves med LEDs ?
Avatar billede antlogik Nybegynder
30. oktober 2005 - 17:09 #10
forstod det som om du mente vi skulle lave det med tæller i stedet, da det er meget nemmere.

Hvorfor er det kompliceret med sensoren?
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 17:20 #11
du skal bruge en sencor lige meget hvad, (det jeg havde i tankerne var noget andet), men det nemt nok med et rør, jeg ville dog helt klart lave det med en up/ned tæller og en BCD converter kreds
Avatar billede antlogik Nybegynder
30. oktober 2005 - 17:25 #12
Vil du forklare det lidt nærmere? :)
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
30. oktober 2005 - 17:33 #13
Nej... den sensor er lavet før og virker perfekt... så nej er det ikke... kunne i princippet også laves med en lille solcelle, og en kraftig led...
Avatar billede wolfborn Nybegynder
31. oktober 2005 - 11:57 #14
2 IR dioder (sender og modtager), ville kunne gøre det...

Så snart bolder blokerer signal vejen, vil den afbryde IR lyset.

Det du så skal bruge er en counter, som tæller op hver gang at indgangen modtager en clock puls.

For at "genstarte" kredsløbet kan du således bare afbryde din counter med en kontakt imellem dens indgangs forsyning.
Sådan ville jeg løse det......

Du kunne bruge en 4017 som counter, se evt. datablad
http://www-s.ti.com/sc/ds/cd4017b.pdf
Avatar billede wolfborn Nybegynder
31. oktober 2005 - 11:59 #15
eller rettere, du kunne også bruge Reset benet for at "genstarte"... lidt smartere :)
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
31. oktober 2005 - 12:10 #16
Nemlig :)
Avatar billede screem_brille Novice
31. oktober 2005 - 12:14 #17
mysitesoliution, det er da intet i nærheden af hvad du foreslog ? snakkede du ikek om noget tic halløj til et par hundrede kroner, hvos wolfburn og undertegnende har talt om en tæller til ganske få kr ? *G*
Avatar billede antlogik Nybegynder
31. oktober 2005 - 16:32 #18
Så den IR modtager sættes til på Clock benet, og så tæller den opad hver gang IR forbindelsen brydes?
Men med den her timer er der vel ikke mulighed for at trække point fra? eller hva...
Avatar billede wolfborn Nybegynder
31. oktober 2005 - 18:04 #19
Hvis du vil kunne tælle ned igen, så skal du ikke bruge en 4017, men derimod en
4029, som er en binær up/down counter.
http://www.farnell.com/datasheets/13884.pdf

Der kan du vælge om du vil tælle op, eller ned, ved at henholdsvis at sætte up/down benet enten til plus eller til stel.

Men så får du et binært mønster ud på Q1-Q4, hvilket du jo gerne vil omsætte til dine lysdioder, og jeg går ud fra at du ikke ønsker at tælle binært på dine 10 lysdioder?

Så skal du forbinde din 4029 (Counter) til en 74hc72 (Binær til decimal)
http://www.farnell.com/datasheets/12738.pdf

Og fra din 74hc72 forbinder du så dine lysdioder...og bemærk lige at udgangene står høj når den decimale værdi IKKE er til stede...Derfor skal du forbinde dine lysdioder fra din plus forsyning ned til 74hc72 (husk formodstand).
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:36 #20
Nej... Jeg beskrev at man kunne bruge en IR modtager, og en IR sender...

MEN det jeg så foreslog, var at du købte dig et Kit, som du kan sidde og lege med... Ja, det koster 350, men det er jo ikke for tælleren ;)

Print, Microprocessor, Dioder er ca. 20 kr e.lign....

Det jeg mente med at skrive "nemlig" var at wolfborn også foreslog IR, som screem_bille, siger er meget mere kompliceret... hvilket det jo ikke er, og hvilket wolfborn også beskriver det ikke er :)
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:42 #21
var self. til screem_brille og ikke antlogik... ;)

ps. læs på mit link før du drager konklusioner screem_brille :)
Avatar billede wolfborn Nybegynder
31. oktober 2005 - 22:25 #22
Iøvrigt...hvis du står og mangler en IR sender og modtager, så skræl en gammel mus :)
Der sidder et lille hjul indvendigt i musen med nogle små huller I og på hver sin side af hjulet er henholdsvis en IR sender og modtager :)
Avatar billede antlogik Nybegynder
31. oktober 2005 - 23:46 #23
vil prøve at skrælle en gammel mus ;) altid godt at spare lidt penge. hehe.

Jeg er glad for al den hjælp jeg har fået. Gode foreslag fra jer alle. Jeg ville gerne sidde og rodde med at programmere PIC, men vi har ikke råd til at købe sættet til dette projekt. Det med den binære up/down counter(4029) og så BCD-DEC(74HC42) virker som en god idé. Har kigget på det og fået lidt mere forståelse for det. Vi får snakket med vores el-lærer på skolen i morgen, så må vi se hva vi finder ud af.
Avatar billede antlogik Nybegynder
04. november 2005 - 18:18 #24
Har været ude og købe div komponenter jeg skal bruge. bla  4029 og 74hc42.
Smid et svar wolborn så du kan få dine point =)
Avatar billede antlogik Nybegynder
04. november 2005 - 18:19 #25
der skulle self have stået wolfborn..
Avatar billede wolfborn Nybegynder
04. november 2005 - 20:13 #26
svar :)