Avatar billede www. Nybegynder
20. april 2001 - 11:30 Der er 27 kommentarer

Visual Basic !

hej eksperter!

Jeg er ved at lave et lille program men mangler nu noget kode til en knap der gør at når man trykker åbner en anden form!

Avatar billede jennemaan Nybegynder
20. april 2001 - 11:32 #1
dobbeltklik på knappen

du ryger nu ind i
Sub knapnavn_Click()

frmDenFormDuVilVise.Show \'åbner formen og fortsætter kode
frmDenFormDuVilVise.Show vbModal \'Åbner formen og venter med at fortsætte til formen er lukket igen

End Sub
Avatar billede www. Nybegynder
20. april 2001 - 11:36 #2
Når jeg gør det og kører mit pogram for jeg følgende fejl:

Run-time error ´424´:

Objekt required

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede jpk Nybegynder
20. april 2001 - 11:38 #3
\"frmDenFormDuVilVise\" skal naturligvis erstattes med navnet på din form...
Avatar billede www. Nybegynder
20. april 2001 - 11:40 #4
Det ved jeg godt hvis jeg nu har en form ved navn teens skal knappen så ikke have følgende kode:

Private Sub teens_Click()
frmteens.Show
End Sub

???

Avatar billede jpk Nybegynder
20. april 2001 - 11:47 #5
Jeg har aldrig programmeret VB, derfor ved jeg det ikke med sikkerhed, men det ser da meget rigtigt ud... (Hvis din form altså hedder \"frmteens\")
Hvis formen blot hedder Teens, skal du vl skrive \"teens.Show\"???
Avatar billede www. Nybegynder
20. april 2001 - 11:49 #6
jeg tror frm skal med selvom min form kun hedder teens!
Avatar billede jpk Nybegynder
20. april 2001 - 11:58 #7
Det kan godt være...
Har du stavet rigtigt (store/små bogstaver)?
Avatar billede www. Nybegynder
20. april 2001 - 12:01 #8
Ja!
Avatar billede rrm Nybegynder
20. april 2001 - 14:37 #9
Hej.

Prøv teens.show, det må kunne gøre det.
Da det skal være navnet på formen du vil vise.

Hilsen rrm
Avatar billede jennemaan Nybegynder
20. april 2001 - 14:41 #10
bemærk at formens navn ikke er det samme som dens caption.

Vælg formen.
Kig i dit properties vindue (klik evt. med højre på formen og vælg properties)
Check \"Name\"... Det er formens navn!

/Jennemaan
Avatar billede Kengun Praktikant
20. april 2001 - 14:42 #11
Forsøk med:
Private Sub teens_Click()
frmteens.Show.true
End Sub

eller

Private Sub teens_Click()
frmteens.Show=true
End Sub
Avatar billede mikker Nybegynder
20. april 2001 - 15:01 #12
Prøv evt. at skrive option Explicit helt øverst i dit kode-vindue.
ligesom at skrive DoEvents hvergang du laver en løkke.

Altså:

Option Explicit

Private Sub teens_Click()
frmteens.Show
End Sub

Og med hensyn til løkken (eller et loop):
for i = 0 to 1000
bla bla bla
doevents
next i

Nu er jeg jo normalt både til livrem og seler.
Så jeg bruger jo load når jeg skal hente an ny form :-)
Ved nærmere eftertanke så gør den vist det selv når man skriver show ?!

- Mikker
Avatar billede jennemaan Nybegynder
20. april 2001 - 15:05 #13
Mikker > jep, formload bliver fyret under en .Show...

BTW... Utroligt så hjælpsomme folk er over 5 point ;)

/Jennemaan
Avatar billede mikker Nybegynder
20. april 2001 - 15:13 #14
Det er nu ikke point\'ne :-)

- Mikker
Avatar billede mikker Nybegynder
20. april 2001 - 15:25 #15
Kom lige til at tænke på om du overhovedet har lavet formen manuelt, sådan grafisk...?

ERR 424 tyder jo på at den ikke kan finde din form...

Blot en strøtanke :-)

- Mikker
Avatar billede jennemaan Nybegynder
20. april 2001 - 15:31 #16
Mikker -> derfor ville jeg sikre mig at han brugte det rigtige navn...

/Jennemaan
Avatar billede mikker Nybegynder
20. april 2001 - 15:34 #17
Sidder bare og kaster om mig med tanker :-)

En anden idé kunne vel være at VB manglede et objekt? At prog\'et var ufuldstændigt/smadret...

SE! Bare en masse tanker :-)

Anyway, jeg lægger mig i baggrunden indtil jeg har noget intelligent at sige :-)

- Mikker
Avatar billede www. Nybegynder
20. april 2001 - 15:35 #18
Kan jeg sende mit projekt til en af jer??

Avatar billede mikker Nybegynder
20. april 2001 - 15:59 #19
Send det til groendahl@email.com hvis du har lyst :-)
Avatar billede www. Nybegynder
20. april 2001 - 16:05 #20
er sendt!
Avatar billede www. Nybegynder
20. april 2001 - 16:25 #21
Har du set på den?
Avatar billede mikker Nybegynder
20. april 2001 - 16:45 #22
Ja ja der. Sidder lige og hjælper min stakkels fader med noget ICQ samtidig :-)

Du skal ind i din menu editor.

Du har sat Caption til teens og Name til teens, dette er ikke acceptabelt.

Prøv at lave et system til dine menuer så de får hver deres navn.

Jeg gav din menu navnet menu2a og BINGO!

Gå tilbage til den grafiske editor og klik på teens VOILA

- Mikker
Avatar billede eksperter Nybegynder
20. april 2001 - 17:14 #23
Ahhahahaha 2 sec prøver lige!
Avatar billede eksperter Nybegynder
20. april 2001 - 17:27 #24
Æhhhj Nu for jeg denne fejl:

Compile error
Variable not defined

??????????????????????????????????????????????????
Avatar billede mikker Nybegynder
20. april 2001 - 21:50 #25
Hvor mange profiler har du oprettet?

Anyways lad os lige tage dette fra toppen og ned.
Ryd dit program af vejen. Du er fanget i et hul og kan ikke komme op, ergo bliver du nødt til at lave et nyt projekt, hvor du koncentrerer dig om det problem du står overfor.

Nyt projekt.
En form der hedder form1
I design vinduet, altså der hvor du laver selve udseendet af din form vælger du nu Menu editoren eller trykker ctrl - e.

I feltet hvor der står Caption, skriver du f.eks m1 og nedenunder i feltet hvor der står name skriver du menu1. Tryk på next. Tryk på den pil der peger til højre.
I feltet med Caption skriver du nu m1a og nedenunder skriver du nu menu1a, kan du se mit system?... Tryk OK

Nu skal du så lave en ny form via menuen project - add form. Nu har du så en form der hedder form2.
I FORM2 laver du en command-button og dobbeltklikker på den. Skriv følgende kode til click-eventet:
unload me

I FORM1 trykker du på menuen m1 og vælger det menupunkt vi før kaldte m1a. Nu skulle du gerne befinde dig i kode-vinduet.

Læg mærke til at der står private sub MENU1A_CLICK.
Det gør der fordi den bruger navnet på menupunktet og ikke caption.

Ovenover private sub skriver du nu Option explicit som vi gjorde tidligere.
Lige nedenunder linien med private sub skriver du:
load form2
form2.show
form2.command1.setfocus
Nu har vi altså bedt om at få åbnet en form og sat fokus på knappen...

Hvis ikke dette virker hos dig, så giver jeg op...

- Mikker
Avatar billede maxius Nybegynder
21. april 2001 - 01:09 #26
Jeg har ikke mange brugere men jeg må hele tiden bruge nye for jeg bliver hele tiden slettet ! det virker nu tak for det lange refferat! Men kan man gøre sådan at form2 ikke åbner i nyt vindue eller sådan at det første lukker når man trykker?
Avatar billede mikker Nybegynder
21. april 2001 - 19:16 #27
OK her er hvad du skal gøre.
Jeg kan forstå at du er begynder til det her, så jeg vil prøve at give dig nogle hints.

LÆS DEN KODE DU KIGGER PÅ!

Hvis du vil lukke den første form:
Hvis \'load\' får formen frem, hvad tror du så koden \'UNload\' gør i eksemplet ovenover???????

Hvis du vil trylle med udseendet på din form, kan du sagtens gøre dette ved at bruge:

frame, container, .visible, .top, .left, .height, .scaleheight osv osv osv

Jeg ved godt det måske lyder åndssvagt, men du bliver nødt til at føle det du laver, du må og SKAL bare have en logisk tegnign af det inde i hovedet. Derudover skal du selvfølgelig have en god forståelse for engelsk...
Jeg læste engang en bog om VB, hvori der stod noget i retning af:
Tag dig ikke af alle de forkortelser, der bliver brugt i IT-verdenen. de fleste er bare til for at det lyder smart og svært.
Der er jo nok ikke ret mange der vil forstå dig hvis du sagde at du havde en MCSD i VB ???
MCSD står for Microsoft Certified Solutions Developer, hvilket betyder at man kan løse et problem :-)

Anyways, hvis du vil have det skal jeg gerne lave et lille stykke software, der viser dig hvordan du gør de ting du søger ovenfor...
Lad mig det vide enten her eller via den e-adresse du fik.
Hvis du har tålmodighed vil jeg meget gerne hjælpe dig, jeg har bare ikke ret meget tid, da jeg gerne arbejde en 12 -15 timer 6 dage om ugen :-(

- Mikker