Avatar billede swoop Novice
30. oktober 2005 - 12:25 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Oprette list udfra data på andet ark

Hej

Jeg har 2 ark (ark1 og ark2), hvor jeg ønsker at lave en liste (drop-down) i ark1 med basis i oplysninger fra ark2.

Ark1: Listen skal kunne vælges i kolonnen C5:C369 (1 år).

Ark2: De data som skal bruges i listen i ark1 skal kunne indtastes løbende (A5->, hvor de første 2 muligheder allerede findes.
Det betyder, at A5 og A6 allerede er indtastet, mens A7, A8 ... A100 vil blive indtastet med tiden.

Lige nu er jeg helt på bar bund, hvordan jeg laver denne liste. Tidligere har jeg lavet drop-down-lister ved  brug af Data/Data Validation og valgt List i Allow, men jeg kan ikke vælge andre ark i Source - så hvad gør man så?
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 12:32 #1
Det kan du hvis du navngiver listen og bruger det navn i datavalidering
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 12:34 #2
Marker listen, og skriv et navn i feltet til venstre for formellinien.
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 12:36 #3
I datavalidering - kilde,  skriver du =Mindataliste
Avatar billede swoop Novice
30. oktober 2005 - 12:40 #4
Hej Rosco

Tak for svaret.

Det er muligvis mig som misforstår dig, men hvis jeg marker listen (ark2), hvordan kan jeg så vælge ud fra listen på ark1?

Jeg har ikke nogen mulighed for at indtaste noget navn i et felt til venstre for formellinjen, da min linje ser sådanne ud (fra højre):
Formellinje, = , Lommeregner, Tjecktegn (Enter), Rødt kryds (Cancel), Name boks.
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 12:49 #5
Når du markerer en celle står cellens navn oppe i venstre hjørne ,
eks.  A1
det er her du skriver et navn på den markerede liste.
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 12:50 #6
Når du står i det ark listen er i.
Avatar billede swoop Novice
30. oktober 2005 - 12:54 #7
Ahhh .. nu hjælper det på det.
I min første beskrivelse nævner jeg, at min liste bliver udfyldt med tiden. Hvordan undgår jeg at min drop-liste indeholder en masser 'Nil'? Er dette muligt?
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 12:55 #8
Nu er jeg med:
Ark2 marker liste, i Name boks skriver du det du vil kalde listen.
Avatar billede swoop Novice
30. oktober 2005 - 12:58 #9
Det fungere perfekt, jeg var ikke klar over at man kunne navngive lister. Men det gør at min drop-down-liste ser sådanne ud:
- Mulighed1
- Mulighed2
- Nil
...

Det ser en smule dumt og ganske forvirrende ud, med alle disse Nil'er, kan man undgå dem?
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 12:59 #10
I ark2 Vælg , Indsæt, Navn, Definer, marker navnet på din liste
I Referer til indsætter du denne.
=FORSKYDNING(ARK2!$A$2;0;0;TÆLV(ARK2!$A$2:$A$50);1)
Så udvides listen automatisk hvis du tilføjer mere.
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 13:01 #11
er nødt til at smutte .
kommer igen.
Avatar billede swoop Novice
30. oktober 2005 - 13:01 #12
Kanon ... nu bruger jeg engelsk version af Excel. Har du nogen idé hvad Forskydning og Tælv kunne hedde?
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 13:07 #13
FORSKYDNING = OFFSET
TÆLV = COUNTA
Avatar billede swoop Novice
30. oktober 2005 - 13:18 #14
Nu spiller det, 1000 tak for hjælpen.
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 13:35 #15
Du udfylder din liste Manuelt, eller ?
Avatar billede swoop Novice
30. oktober 2005 - 13:38 #16
Jups, listen på ark1 udfyldes manuelt.
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 13:39 #17
=OFFSET(ARK2!$A$2;0;0;COUNTA(ARK2!$A$2:$A$100);1)
Gør blot at nye tilføjelser til listen automatisk optræder i din drop-down-liste
Avatar billede swoop Novice
30. oktober 2005 - 13:39 #18
Hov, listen på ark2 udfyldes manuelt.
Avatar billede swoop Novice
30. oktober 2005 - 13:42 #19
=OFFSET(ARK2!$A$2;0;0;COUNTA(ARK2!$A$2:$A$100);1) var lige det der skulle til :)
Tak for hjælpen.
Avatar billede rosco Novice
30. oktober 2005 - 13:45 #20
Glæder mig at kunne hjælpe.  :o)