Avatar billede jess_chr Nybegynder
30. oktober 2005 - 11:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

anvendelse af dll filer i software via using eller lign.

Mig og en kammerat har lige været oppe til svandeprøve, og vores p+rojekt bestod af en SQL server vi selv havde kodet fra bunden, der er ofte folk der ikke ved hvad jeg maner så jeg uddype det lidt: vi lavede et et alternativ til MySQL(under ingen omstændigheder lige så avanceret)!

tilbage til spørgsmålet, vi lavede serveren der ligger og lytter på netværket, og vi lavede en klient der sender en SQL kommando og modtager et resultat, klienten er sådan set bare en .cs fil med et namespace man kan tilføje sine andre programmer, men jeg har nu compilet den til en dll fil og vil godt gøre til tilgængelig i mine nye programmer igennem "using", så jeg vil lave en installer der lægger filerne hvor de skal, for at gøre dette muligt!

Spørgsmålet: er det muligt? hvis ja, hvordan!

når jeg selv anvender dll filer jeg har compilet, tilføjer jeg dem via "Solution Explore->References--Add Reference...", men det er dette jeg godt vil undgå, omformuleret: jeg vil gøre det lettere for andre at anvende kode jeg har skrevet!

på forhånd tak...
Jess
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2005 - 11:48 #1
du kan vel bruge "Add Reference" når der udvikles

og runtime skal dll'en bare ligge i samme dir som exe'en
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2005 - 11:48 #2
[og iøvrigt har using ikke noget med dll at gøre - using er kun for at kunne
brugere kortere navn ei koden]
Avatar billede jess_chr Nybegynder
30. oktober 2005 - 15:44 #3
jeg anvender allerede "Add Reference..." når jeg selv udvikler, idden var at andre ikke behøvede at gøre det!

jeg har fundet nogle DLL filer i Visual Studio program mappen, som hedder det samme som det man tilføjer i using:

fx fandt jeg en dll fil der hed "system.data.sqlclient.dll", og så tænkte jeg at når jeg skriver "using System.ata.SqlClient;" i min software, at det var nogle klasser i denne fil jeg anvendte... fx "SqlCommand("SELECT * FROM EtEllerAndet",con);".

jeg tænkte at det måske var muligt at lave noget lign med mine egne dll filer.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2005 - 17:10 #4
using System.Data.SqlClient;

gør at du kan skrive

System.Data.SqlClient.SqlConnection con = new System.Data.SqlClient.SqlConnection("bla bla bla");

ikke andet

fremfor

SqlConnection con = new SqlConnection("bla bla bla");
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2005 - 17:11 #5
andre der skal bruge din DLL til deres egen EXE skal bruge add ref i Visual Studio
(eller /r hvis de bygger command line)

slut brugere som skal køre din EXE eller andres EXE som bruger din DLL skal
bare have DLL'en i samme dir som EXE, så virker det
Avatar billede jess_chr Nybegynder
31. oktober 2005 - 11:32 #6
jeg tænkte at det var et spørgsmål værd!

smid et svar og pointene er dine!(er lidt sporadisk af og på)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2005 - 11:34 #7
ok
Avatar billede jess_chr Nybegynder
01. november 2005 - 19:58 #8
Undskyld ventetiden!