Avatar billede nickern Nybegynder
29. oktober 2005 - 13:25 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Er det lovligt at kopiere næsten 100% af en side

hejsa

er det lovligt at kopiere næsten 100% af et site?

Både design mæssigt og navnemæssigt har de hukket mine ideer!
Er det lovligt?

Se selv her:
Min side: http://www.shoplisten.frac.dk

Den anden side: http://www.shoplist.frac.dk

Nogen som kan hjælpe?

Nick
Avatar billede ibleif Nybegynder
29. oktober 2005 - 13:54 #1
Kan ingen sammenhæng se ?

// Ibleif
Avatar billede dr-kermit Nybegynder
29. oktober 2005 - 13:59 #2
hvad med at finde på din egen ide til at tjene penge......

Og så lige en anden ting, der findes ikke nogen måde hvorpå man tjener mange penge på nettet uden en god forretningside og masser af hårdt arbejde.

For mig at se er en samling af bannere der er delt ind i kategorier, en temmelig lam forretningside, da vi jo alle ved at vi ikke rigtigt gider klikke på bannere. Så hvorfor skulle jeg så gide sidde på et site, der kun består af bannere.

Mvh Kenneth Nielsen
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2005 - 14:16 #3
ka nu ikk se det store tyveri i designet. Ideen er en smule den samme, men den er du nu langt fra den første der har fået.... alt hvad der måske kan være en smule sag i er navnet, men nej tror heller ikke der er noget at komme efter der....
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. oktober 2005 - 14:22 #4
Jeg tror ikke der er meget tvivl om at den sidst oprettede side kan lukkes med lovens magt.

I danmark bruger man ibrugtagningstidspunktet og ikke nødvendigvis registrerings tidspunktet når vi taler om varemærker. Du skal dog vide at det godt kan være et langt slæb og også koste en del i advokat regninger. Du bør dog starte med at henvende dig høfligt, hvor du anvender dem om at tage deres site ned, da sagen ellers vil blive overgivet til advokat for retslig efterfølgelse
Avatar billede jokkejensen Novice
29. oktober 2005 - 14:29 #5
Jeg tror nu ikke den kan lukkes med lovens...

Så skulle de begge vel lukkes, mener jeg tidligere har set sider der kun består af annoncer..
Avatar billede nickern Nybegynder
29. oktober 2005 - 14:40 #6
jokke - det er ikke fordi han bruger annoncer men fordi at jeg ser det som et tyvstjålet site, hvor han så har ændret lidt i min kode!

Og jeg kan finde flere ting på siden som kommer fra mit site! Sååå
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. oktober 2005 - 14:45 #7
Det er ikke konceptet der er problemet, men navnet ligger for tæt på når det er et site der laver næsten det samme og hvis det kan vises at koderne også bare er ændret, så står man relativt stærkt i en retsag.  det er dog ikke sikkert at sitet kan lukkes, men man kan opnå at navnet skal ændres og at der skal betales for brug af koden. Og vi taler om subsites til FRAC.dk så det er nok ikke den store økonomi der er bag, hvorfor det vel i praksis betyder en lukning
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
29. oktober 2005 - 16:10 #8
Du kan prøve at klage over sidens navn til Klagenævnet for Domænenavne.
De kan afgøre om det ligner formeget...
http://www.domaeneklager.dk/

"Klagenævnet for Domænenavne er et særligt nævn, der behandler klager over registreringen af domænenavne, der ender på .dk. Det kan f.eks. være, hvis du mener at have særlige rettigheder til et domænenavn, som en anden allerede har registreret brugsretten til.
Nævnet tager stilling til, om registreringen af .dk-domænenavne strider mod dansk lovgivning samt Dansk Internet Forums (DIFO) regler. Nævnet kan træffe beslutning om at overføre, suspendere eller slette domænenavne, der er klaget over.
Alle klager over .dk-domænenavne sendes til Klagenævnet for Domænenavne.

Klagegebyr
Samtidig med indgivelsen af en klage, skal der betales et klagegebyr. Gebyret er på 500,00 kr. for domænenavne med erhvervsmæssig betydning, mens beløbet er 200,00 kr. for brugere, hvor domænenavnet kun bruges i privat regi.
Tages klagerens påstand helt eller delvist til følge, tilbagebetales gebyret. "
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=62
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2005 - 16:18 #9
Jeg er ikke særlig sikker på at difo har ret meget at skulle sige over navne på subdomæner hos frac. De tager sig jo kun af registrerede domænenavne, og subdomæner er jo som sådan ikke registreret gennem DK hostmaster
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2005 - 16:22 #10
Men nu har jeg siddet og set lidt på de to siders kildekode, og kan ikke se de store ligheder....  http://www.shoplist.frac.dk er lavet med en lettere crappy WYSIWYG Editor, at dømme efter hvordan koden ser ud. Ka ikk finde ud af havd der skulle være stjålet.

Vil gerne ha eksempler på hvad der skulle være stjålet.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
29. oktober 2005 - 16:23 #11
> Jeg er ikke særlig sikker på at difo har ret meget at skulle sige over navne på subdomæner hos frac.

De har noget at sige over alle domænenavne der slutter på .dk
og kigger man i deres liste over afgjorte sager vil du se at ligende sager har været afgjot...
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2005 - 16:37 #12
http://www.domaeneklager.dk/index.php?act=webmenu&level_1=1&level_2=5&level_3=6&level_4=&level_5=&do=6&
er den eneste oversigt jeg kan finde, og der kan jeg ikke finde nogle sager om subdomæner... Ka godt være jeg er blind self. Men indtil da vil jeg holde fast i at Klagenævnet for Domænenavne kun tager sig af sager om top level domæner, og ikke af subdomæner, og ifølge den smule juridiske forståelse jeg har så vil det også være ganske ulogisk hvis de skulle kunne bestemme hvad frac skulle ha lyst til at kalde deres subdomæner eller tillade deres brugere at kalde dem. Må vel væer frac selv der afgør det.
Avatar billede nickern Nybegynder
29. oktober 2005 - 18:49 #13
phunkypopcorn - jeg synes den minder meget om min, men som du selv siger, bare mere simpel!

Men den er bygget ens op, sån som jeg kan se det!
Og så har han taget en helveds masse af mine ideer!
bl.a. den tips-boks o.l.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2005 - 22:54 #14
bl.a. den tips-boks o.l. <-- det var jo voldsomt specifikt... (??)

vil gerne høre specifikke detaljer, for pt ka jeg overhovedet ikke se nogen sag medmindre du ser på navnet... og hvor er hans tips boks? (og hvor er din?) og er det et originalt koncept du har fundet på? For ellers ka vi vel oss opdrive nogen der vil sagsøge dig for at ha brugt deres ide.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2005 - 23:03 #15
aaah nu har jeg set tipsboksen.... ingen af jeg har gjort den særligt synlig i mængden af reklamer....

men tror nu nok ikk det er noget du ka ramme nogen på hvis det er alt du har at brokke over (+ navn) for er ret sikker på at du oss selv har fået ideen andetsteds fra.
Og ved ihvertfald at du ikk er den første der har brugt den
Avatar billede nickern Nybegynder
30. oktober 2005 - 00:38 #16
ideen til sitet har jeg selv fået! har ikke set på sådanne sider før jeg lavede siden!

Inden var det bare gratis.dk og altergratis osv.

Men jeg tænkte mig selv til ideen! Men den var sikkert allerede lavet, det siger jeg ikke! Men jeg tænkte selv!
Avatar billede olebole Juniormester
30. oktober 2005 - 01:01 #17
<ole>

*ROTFLMAO* det skal du nok ikke regne med, andre tager seriøst  :D

To sites, der er næsten lige dårligt skrevet ... det ene skrevet af en blind ... det andet er blot en ubetydelighed pænere. Begge oser af amatørisme og ligger på noget af det usleste legetøjshotel, der findes på WWW.

Det må du ikke i dine vådeste drømme forstille dig, samfundet vil smide resourcer i at afgøre. Det ligger lysår under alle bagatelgrænser ... og tak for det! Ellers ville Danmark da være et ludfattigt land  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede kotler Nybegynder
31. oktober 2005 - 12:09 #18
Ingen grund til at nedgøre "Nickern", Man arbejder jo på forskellige niveauer og udfra forskellige ambitioner...
Avatar billede locturian Nybegynder
31. oktober 2005 - 12:48 #19
Kan kun give Ole ret - Dog ikke hans lidt nedgørende væremåde - Ole, spis lidt flere vitaminer, det hjælper på humøret har jeg hørt ;)

Men jo, begge sider hører til klassen af amatør sider - Dermed ikke sagt, at det er pænt at "stjæle" fra hinanden. Jeg ved ikke om der er blevet "stjålet" noget i denne sag, men alle låner fra hinanden. Det er utrolig svært at lave noget nyskabende, både hvad angår idéer, men også hvad angår funktionalitet og design - Alle låner lidt fra hinanden i denne branche, sådan har det altid været, og sådan bliver det ved med at være. Men man bør dog have lidt mindre ondt i røven, når ens idé ikke er unik - Chancerne for at inspirationen er taget så mange andre steder fra, er derfor stor. Designet er jo heller ikke noget innovativt og nyskabende. Det er en klassisk H-form hjemmeside, som 1.000.000 andre på nettet....

Vedr. det rent juridiske, er det eneste opnåelige i dette, enten at tage kontakt til manden selv, eller tage kontakt til Frac, hvis du ellers mener at have en seriøs "sag". Der er ingen lovmæssige instanser der kan hjælpe her - Og da slet ikke DK-Hostmaster, som nævnt før, KUN tager sig af Topdomæner i Danmark. Og det er endda ikke engang dem, men DIFO man skal klage til, da det er dem der egentlig "bestemmer" på dette område. Så læg bare den idé i jorden igen :-) Igen gider at blande sig når det kommer til underdomæner....

Nå, bare lige hvad jeg ville sige... :)
Avatar billede mobius6 Juniormester
03. november 2005 - 09:39 #20
programmeringsniveatuet er irrelevant i denne sammenhæng.

hvis du skal gøre noget ved sagen skal du kunne påvise at der stjålet
Kode
Grafik
Navn
Og til dels koncept (dog ikke aktuelt her da der ikke er meget originalt i noget af det)

hvis du kan påvise at "de" har kopieret kode eller grafik så er sagen rimelig klar og du skal anmelde det. (loven om ophavsret er ret simpel og direkte, der er reelt ingen gråzone) jeg har selv kørt 9 sager som alle blev vundet 100%.
At bevise at de har nappet dit koncept kommer du dog ikke langt med.

hvis du vil videre med skal du starte med at samle beviser
(et skærmdrop som er printet ud tæller som dokumentetion som alt andet).