Avatar billede iq-n Nybegynder
28. oktober 2005 - 20:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

XHTML, W3C, frames og border

Jeg sidder og pangler med en W3c godkendelse og har prolemer med mit frameset.

Den ville ikke godkende border i <frameset> eller noresize i <frames>

og hvis jeg sætter frameborder ind i <frame> i stedet, blive den godkendt men så virker den ikke i EI

kan i hjælpe mig?

På forhånd tak
IQn
Avatar billede iq-n Nybegynder
28. oktober 2005 - 20:37 #1
koden er:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3c.org//TR/xhtml/DTD/xhtml1-Frameset.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">

<head>
<title>Omega-web</title>
</head>

<frameset cols="*,785,*">
        <frame name="venstre" src="back.html" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" frameborder="0"  noresize />
    <frameset border="0" rows="*,550,*">
        <frame name="top" src="back.html" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize />
        <frame name="home" src="home.html" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize />
        <frame name="bund" src="back.html" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize />
    </frameset>
        <frame name="hojre" src="back.html" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize />    <noframes><body><p>Sorry, your browser does not support frames.<br />Please update your browser and come back</p></body></noframes>
</frameset>

</html>
Avatar billede iq-n Nybegynder
28. oktober 2005 - 20:39 #2
I kan selv prøve det her: http://validator.w3.org/
Avatar billede electricnet Nybegynder
28. oktober 2005 - 22:51 #3
Start med at lave noresize om til noresize="noresize". Det kræver XHTML med alle attributter som normalt ingen value har. :)

Den anden skal jeg lige tænke over, hvad er det præcis der sker når du sætter frameborder="0" på frames i stedet?

net.
Avatar billede olebole Juniormester
29. oktober 2005 - 01:50 #4
<ole>

electricnet >> Hvad mener du med:
  "hvad er det præcis der sker når du sætter frameborder="0" på frames i stedet?"

- frameborder kan ikke sættes på andet end frame- og iframe-elementer  :)

iq-n >> hvorfor overhovedet spilde tid på XHTML, når standarden ikke kan anvendes til noget fornuftigt på WWW?
Hvis du vil skrive den nyeste markup standard, der kan bruges på nettet, bør du skrive HTML4.01  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede electricnet Nybegynder
29. oktober 2005 - 10:10 #5
Det var en slåfejl. Jeg mente <frame> og ikke <frames>. :O

net.
Avatar billede olebole Juniormester
29. oktober 2005 - 23:30 #6
- 'frame' eller 'frames' ... ingen af dem giver mening i dén kommentar.

'frameborder' kan som sagt ikke lægges på andre elementer end en frame eller iframe. Det er de to eneste elementer, hvor den attribut er valid  :)
Avatar billede iq-n Nybegynder
01. november 2005 - 09:56 #7
Ok, lavede det hele om til HTML 4.01, men ville stadigvæk ikke godkende border="0"
Avatar billede olebole Juniormester
01. november 2005 - 10:00 #8
border="0" på hvad?
Avatar billede iq-n Nybegynder
01. november 2005 - 10:47 #9
<frameset border="0" rows="*,550,*">
Avatar billede iq-n Nybegynder
01. november 2005 - 10:48 #10
smid denne kode in på http://validator.w3.org/

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/frameset.dtd">
<html>

<head>

<title>Omega-web</title>
</head>

<frameset border="0" cols="*,785,*">
        <frame name="venstre" src="back.html" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" frameborder="0"  noresize>
    <frameset border="0" rows="*,550,*">
        <frame name="top" src="back.html" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize>
        <frame name="home" src="home.html" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize>
        <frame name="bund" src="back.html" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize>
    </frameset>
        <frame name="hojre" src="back.html" marginheight="0" marginwidth="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize>
    <noframes><body><p>Sorry, your browser does not support frames.<br />Please update your browser and come back</p></body></noframes>
</frameset>

</html>
Avatar billede roenving Novice
01. november 2005 - 17:50 #11
Kig f.eks. på http://blooberry.com/indexdot/html/tagpages/f/frameset.htm og http://blooberry.com/indexdot/html/tagpages/f/frame.htm, specielt under standard-oplysninger for border-attributten, den findes nemlig overhovedet ikke i nogen standarder for et frameset !-)
Avatar billede olebole Juniormester
01. november 2005 - 18:50 #12
- og så skal du nok stadig overveje at bruge HTML4.01, da det er den seneste markup-version, der kan anvendes på WWW. Ikke engang IE7 kommer til understøtte XHTML  ;o)
Avatar billede iq-n Nybegynder
02. november 2005 - 13:08 #13
Olebole > som jeg sagde har jeg lavet det om til HTML 4.01, men det virker stadig ikke med Border eller frameborder når jeg køre det igennem W3C
Avatar billede olebole Juniormester
02. november 2005 - 13:15 #14
Hvad er det for en HTML4.01-version, der tillader en XML-prolog:
    <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Som roenving allerede har fortalt dig, findes border-attributten ikke på et frameset-element. Det burde ikke kunne volde dig problemer. frameborder er der ingen problemer med ... men punkt ét er, at du sætter en valid DTD  ;o)
Avatar billede iq-n Nybegynder
09. november 2005 - 10:06 #15
Hvorfor klager W3C så over at at jeg sletter <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>?
hvad er alternativet?

Frameborder virker ikke ... Den viser rammen i IE lige så snart jeg sletter border
Avatar billede olebole Juniormester
09. november 2005 - 10:21 #16
W3C klager ikke over, du fjerner en XML-prolog fra et dokument, der er skrevet i HTML4.01. Der må være noget, du misforstår. Der er heller intet i vejen for at bruge frameborder-attributten på frame-elementer. Det må også bero på en misforståelse  :)

Prøv med et link til et dokument, du ikke kan få til at virke  :)
Avatar billede iq-n Nybegynder
30. marts 2006 - 14:02 #17
Jeg har stadig ikke fundet ud af noget så jeg lukker