Avatar billede adolph Nybegynder
28. oktober 2005 - 14:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Multiplayer spil

Hvor omfattende er det at lave et multiplayerspil - spillet er scripet i flash og backend kan være asp, php eller andet - altså et spil hvor en spiller opretter et spil på serveren og andre kan melde sig på - det kan godt være det ikke lige er den rigtige kategori men måske kan nogen pege mig i den rigtige retning :) takker
:.:søren
Avatar billede _k Nybegynder
29. oktober 2005 - 12:32 #1
Handler spillet om at flytte rundt på et mc og ikke meget mere, bør du selv kunne fedte noget sammen på et par dage. Er det en Diablo 2 klon du har gang i, skal du nok ansætte 10-20 udviklere som så nok kan bikse noget sammen der ligner noget på et års tid.

Med andre ord, skal du nok være lidt mere konkret med hvad du vil lave. I mine øjne er der også et skarpt skel imellem om det handler om et asynkront multiplayerspil, hvor spillerne ikke kan/skal være på samtidig, eller om det handler om gameplay, hvor man løser opgaver med/imod hinanden i realtime. Sidstnævnte løsning forudsætter nemlig noget (i de fleste tilfælde fælt dyre) server-halløjsa til at holde styr på det hele.

Jeg vil anslå det for at være et realistisk mål for dig hvis du allerede nu kunne sætte dig ned og lave et normalt platformspil i stil med Space Invaders uden at kigge andre steder end i Flash-hjælpen. Kompleksitetsmæssigt ligger det nemlig på det niveau at lave et holdbart (forholdsvis simpelt) multiplayerspil - medmindre det handler om skiftes til at flytte rundt på et mc - og hvor holdbart et gameplay er det? ;o)
Er du ikke nået til Space Invaders niveauet endnu, så bør du nok komme derhenad inden du drømmer alt for meget om at lave årtiets multiplayerspil.....
Avatar billede neo_bill Nybegynder
30. oktober 2005 - 12:05 #2
Jeg har selv arbejdet meget med multiplayerspil på det seneste, og min erfaring er at multiplayerspil i PHP/ASP ikke er fedt.

Det har hele tiden været meningen at det skulle laves med Java backend, men jeg troede hurtigt jeg kunne bikse noget sammen i PHP/ASP. Men problemet i PHP/ASP ligger i den måde den gemmer og husker variabler, og så det faktum at man ikke kan multithreade. Du kan selvfølgelig kører while-loops i while-loops i while-loops, men jeg kan betro dig at det er et langt større projekt en flashen, hvis ellers din server bare skal kunne tænke *lidt*.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
30. oktober 2005 - 13:56 #3
Til gengæld er socketserver muligheden (og sikkert også flashes egen communication server (tror jeg den hedder)) rigtig lækker, men det kræver naturligvis, at du har mulighed for at bikse en socketserver sammen og afvikle denne på serveren.

PHP/ASP muligheden er vist kun til virkelig langsomme spil ala langdistance skak, Risk eller lignende, hvor der kun skal laves et træk om dagen - men det er naturligvis også et multiplayerspil.
Du kan naturligvis godt bede din flash kalde en PHP/ASP fil hvert femte sekund (lidt ligesom en PHP/ASP chat), men resultatet bliver efter min erfaring aldrig godt! Og din udbyder bliver normalt også lidt knotten på sådan en løsning!
Avatar billede neo_bill Nybegynder
30. oktober 2005 - 18:04 #4
PHP er faktisk ikke helt umuligt (Se http://www.php-tools.de/site.php?file=patServer/overview.xml ), men det er bare utroligt uberegneligt og der kan være (min erfaring) store datatab. Desuden fungerer det ekstremt dårligt ved mange brugere, og de fleste webhoteller tillader ikke sockets og har maksimal eksekveringstid på 30 sekunder og skulle det ikke være nok kan safe_mode lave problemer med uendelige loops.
Avatar billede adolph Nybegynder
31. oktober 2005 - 09:52 #5
Takker for indlæg... spillet skal være et synkront spil hvor spillerne i realtime spiller mod hinanden - selve spillet er ikke særligt avanceret - spillerne kæmper om planeter ved at løse små opgaver og planter et flag på planeten hvis opgaven løses tilfredsstillende - de kan derefter "stjæle" hinandens planeter/flag - stabilitet er et vigtigt parameter og jeg har en dedikeret server til rådighed.
Avatar billede adolph Nybegynder
03. november 2005 - 10:52 #6
jeg her fundet en løsning - eller rettere en ond satan af en programmør der kan hjælpe mig - takker for indlæg
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. november 2005 - 11:13 #7
Og der var ingen af kommentarerne der besvarede dit spørgsmål og kunne have peget dig i den korrekte retning?