Avatar billede harnovharno Nybegynder
27. oktober 2005 - 08:09 Der er 7 kommentarer

Settings.php endre verdi på variabler

er der nogen der har forslag til hvordan jeg kan endre indstillinger i min settings.php?

jeg har gemt indstillingerne som verdier i variabler, men den enste måde (jeg kender til) er at åbne filen i et variable og bruge (str_replace) og så gemme filen igen, det vil være en lidt voldsom stor kode at lave hvis det skal fungere uden at komme op og slås med de andre indstillinger, (flere variabler har samme verdi) så str_replace er en regtig dårlig ide....
Avatar billede hmortensen Nybegynder
27. oktober 2005 - 08:25 #1
Åben filen i en tekst editor og lav ændringerne i hånden, som man normalt gør med configurations filer, men mindre der forefindes et kontrol panel.
Avatar billede harnovharno Nybegynder
27. oktober 2005 - 08:47 #2
jeg skal lave en admin sektion til min hjemmeside hvor jeg kan endre verdier på variabler i min settings fil (settings.php), det skal gøres med php, ikke med en teksteditor... argh!

jeg tænker selv på at bruge (str_replace) åbne filen i et variable og erstatte verdier med (str_replace), men den kode vil blive alt for lang.... er der ikke en funktion der kan gøre det ligesom i Auto it?

jeg tænker på funktionen:
IniWrite ( "filename", "section", "key", "value" )

det skulle kunne lade sig gøre i php
Avatar billede harnovharno Nybegynder
27. oktober 2005 - 08:55 #3
[main script]
FileWrite ( "settings.php", "Variabler", "Antal", "$NYverdi" )

[settings.php]

[Variabler]

$Antal = "55";

opdeling med sektion er ikke nødventigt, jeg skal bare endre verdien på $Antal, håber det gør det lit lettere at forstå hvad jeg mener, har søgt hele natten på google efter noget om det... jeg hved det kan lade sig gøre på en nem måde, PHPbb bruger vist noget ligende når man opseter det første gang.
Avatar billede drbean Nybegynder
27. oktober 2005 - 08:57 #4
Evt. kan du lave din konfig fil som XML. Den kan du ændre i.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
27. oktober 2005 - 09:02 #5
Eller lave config variablerne som et array:

$config["antal"] = "20";
$config["titel"] = "Velkommen";

Så kan du trække det hele ud i en form:

foreach ($config as $conf)
{
  //print form med $conf som navn og value
}
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
27. oktober 2005 - 09:18 #6
Hey hvis jeg var dig ville jeg smide alle settings i en database hvis det er muligt, så ville jeg i den fil du har nu lave et udtræk som lægger alle værdierne ned i et array.

databasen kunne f.eks så sådan her ud:
id
name
value

Så laver du dit udtræt med:
$result = mysql_query("SELECT * FROM DB");
while( $row = mysql_fetch_array($result))
{
$config[$row["name"]] = $row["value"];
}
så har du alle dine værdier... og du kan meget hurtigt lave et lille admin site hvor du nemt kan tilføje nye settings, og ændre gamle settings, og så vil de automatisk være aktive på sitet når det loades næstegang...

det er sgu da lidt smart ik!
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
01. november 2005 - 15:52 #7
Mon ik det er på tide at få lukket dette spg?