Avatar billede maqhem Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:03 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

3d i Flash

Det er vel muligt med et velkodet action script at lave en figur i 3D der kan dreje rundt og sådan i Flash, er det ikke?
Jeg tænker bare på, en akitekt kan jo "regne ud" hvordan stregerne skal ligge og hvordan ville se ud hvis den blev vendt (det sidste er dog kun noget jeg tror).
Hvis det dog er muligt, vil I så ikke være så rare at lave et eksempel? :) Figuren behøver ikke være vanvittig avanceret, blot lidt mere end en firkant ;)

På forhånd tak!!!
Avatar billede robertdhn Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:23 #1
Du kan jo få aktitekten til at generere en 8-14 billeder/epsfiler ud fra autocad og så sætte dem sammen til en animation i flash.
Ellers kan du måske bruge swift3D!?
Avatar billede maqhem Nybegynder
26. oktober 2005 - 19:46 #2
Jo det er jo en meget fin løsning, men jeg leder efter en kode hvortil man kan danne en 3d-skitse/-figur - for disse programmer koster jo en del penge, og så mange penge er jeg dog ikke villig til at give...
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:24 #3
Avatar billede kochen Nybegynder
27. oktober 2005 - 20:40 #4
Swift 3d er et nemt 3d program der lave 3d flash filer. Det koster selvfølgelig noget, men er tilgængelig i en trial version, så måske kan det hjælpe dig lidt.

Ellers er det selvfølgelig også muligt at kode sig til mere eller mindre detaljeret
3d figurer direkte i flash men det kræver en del kendskab til actionscript og ikke mindst matematik.
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. oktober 2005 - 07:14 #5
Jeg er godt nok, på trodt af min alder, overraskende god til matematik. Kender til summation, cos, sin, tan, cot og alt sådan noget (men det har vel ikke så meget med agen at gøre).
Ønsker faktisk bare koderne til en firkant/trekant/et-andet-polygon, der kan dreje rundt - og ikke kun til siderne, også op og ned :)

Kigger på de links larsholmgaard sendte, men det kommer nok til at tage lidt tid - skal jo lige sætte mig ind i det og sådan...
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. oktober 2005 - 07:36 #6
findes der eventuelt en demo for 30 dage eller noget for dét der swift3d?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
28. oktober 2005 - 09:08 #7
Nu skal vi lige holde tingene for sig: Swift3D, 3D Studio MAX, og andre programmer vil altid generere pre-rendered 3D grafik og så er det i denne sag ligegyldigt om det er i vektorformat eller bitmaps. En pre-rendered figur vil du ikke kunne rotere frit, det vil altid være et fast defineret bevægelsesmønster - nøjagtigt ligesom hvis man scrubbede frem og tilbage i et videoklip.

Flash har ingen værktøjer til at håndtere 3D objekter. De links jeg skrev viser matematiske tilgange til at simulere 3D i Flash, med de tegneredskaber der nu engang er til rådighed. Og ja, det ER kompliceret matematik.
Avatar billede xstrem Nybegynder
31. oktober 2005 - 20:30 #8
Hej Zipper-Snake.

Jeg tror at dette lige er noget for dig ;)

http://www.macromedia.com/devnet/flash/articles/samurai_ch2.html

Her er hvordan du laver en bil i 3D, der snurre rundt, udelukkende via Actionscript 2.0: http://www.macromedia.com/devnet/flash/articles/3d_classes.html

Håber det hjalp dig lidt videre

M.v.h XSTREM
Avatar billede maqhem Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:23 #9
Ja det ligner ganske vidst noget det dér, xstrem - jeg bruger Flash MX, men da jeg kopierer koden ind i Flash, melder den ud med fejl:

Scene=Scene 1, Layer=Layer 1, Frame=1: Line 2: ';' expected
    import com.lo9ic.*;

Scene=Scene 1, Layer=Layer 1, Frame=1: Line 188: '{' expected
    function run():Void {

Scene=Scene 1, Layer=Layer 1, Frame=1: Line 194: Unexpected '}' encountered
    }
Avatar billede xstrem Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:32 #10
Jeg har ingen anelse om det, da jeg ikke selv har prøvet det. Det er jo hardcore coding det der. Jeg har dog været over at snuse til det, men fik aldrig gennemført det.
Avatar billede maqhem Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:35 #11
Jeg skal nok komme igennem det, hvis en bare vil fortælle mig hvad fejlen er. Jeg skriver også gerne action scriptet ind hér hvis det er det :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
13. december 2005 - 18:07 #12
Jeg har fundet min egen måde at opbygge 3d på i Flash, så jeg har ikke længere brug for jeres svar... :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
15. december 2005 - 08:57 #13
Ja, selv tak da.