Avatar billede mule Nybegynder
05. november 1999 - 09:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp! MySQL virker ikke!!!!!!!!!

Jeg kan ikke få MySQL til at virke jeg aner ikke hvad der er galt, den lukker bare ned igen lige så snart jeg har startet den..........
Avatar billede tn8or Nybegynder
05. november 1999 - 09:38 #1
Er det MySQL til Windows eller Unix?
-Hvis det er Windows-versionen er det helt normalt, at vinduet lukker igen, når du har startet den (den kører videre i baggrunden).
Hvis det er Unix-versionen burde den skrive en fejlmeddelelse, når du prøver at starte den.
Avatar billede mule Nybegynder
05. november 1999 - 09:41 #2
vil det sige at det ikke btyder noget, men hvad skal jeg så bruge til at lave databasen i når mysqld.exe lukker (kører i baggrunden som du siger)
Avatar billede tn8or Nybegynder
05. november 1999 - 09:47 #3
Så kan du køre programmet "mysql", som er en tekstklient.
Andre muligheder:
Hvis du skal bruge databasen sammen med f.eks. en lokal web/PHP3-server kan du hente http://www.phpwizard.net/phpMyAdmin/, som er en stak PHP3-scripts, der er gode til MySQL-administration.

Ellers kan du, fra http://www.mysql.com/ hente en ODBC-driver, så du f.eks. kan bruge Access til at redigere i databasen.

Derudover vil jeg anbefale dig at kigge på http://w3.one.net/~jhoffman/sqltut.htm (som er en god SQL tutorial). For at kunne bruge kommandoerne i den skal du bruge mysql.exe (kommandolinie-klienten).

Prøv, til at starte med at køre "mysqladmin status" og se, hvad den fortæller dig.
Avatar billede mule Nybegynder
05. november 1999 - 10:04 #4
Der er sku da ikke nogen der hedder MySQl admin status, kun en der hedder mysqladmin og den lukker også lige så snart man starter den......
Avatar billede tn8or Nybegynder
05. november 1999 - 10:13 #5
start en kommandopromt (Start->Kør-> skriv "command"->tryk OK). Gå ind i dit MySQL-katalog (cd \mysql) og kør "mysqladmin status". SÅ kan du se, om serveren kører. (Du skal ikke klikke på den med musen, du skal jo kunne give en kommando til den).
Avatar billede mule Nybegynder
05. november 1999 - 10:23 #6
hmmm det forstår jeg sku ikke skal jeg vælge kør i startmenuen, når msquld.exe kører...... og så skrive musqladmin status;
Avatar billede mule Nybegynder
05. november 1999 - 10:26 #7
ok det har jeg fattet, og nu kører den, kan du så ikke give mig et eksempel på hvad jeg kan lave helt nøjagtigt, så jeg kan se om lortet virker....... (jeg skal nok sætte pointene op)
Avatar billede mule Nybegynder
05. november 1999 - 10:28 #8
For de eksempler jeg har set til nu, har jeg ikke kunnet få til at virke en skid.......
Avatar billede tn8or Nybegynder
05. november 1999 - 10:43 #9
Prøv følgende øvelse i mysql.exe-programmet: (laver en tabel i en database, indsætter et par felter, læser dem, og sletter dem igen ... kan måske give dig en idé om, hvordan det virker).
Jeg vil dog stadig anbefale dig at kigge på http://w3.one.net/~jhoffman/sqltut.htm, som kan fortælle dig, hvordan du skal bruge din SQL-database. Som du har fundet af, er der ikke ret meget "klik, og det kører" i en MySQL ... Derfor kan den godt virke langhåret i starten, men efterhånden kunne jeg ikke drømme om at gå tilbage til noget andet end kommandolinie.

Nå, prøv nedenstående (det er linierne, der starter med >, du skal udføre).
Start "mysql.exe"
>use test;

Vælg "test"-databasen.

>create table dims (
>  id int(10) DEFAULT '0' NOT NULL auto_increment,
>  tekst text,
>  PRIMARY KEY (id),
>  UNIQUE id (id)
>);

Du har nu en tabel med to felter, id (som er et tal, der automatisk bliver større for hver gang, du indsætter data i tabellen), og "tekst", som er et tekst-felt, du kan indsætte i.

>insert into dims (tekst) values ('Jeg har nu indsat tekst i databasen');
>insert into dims (tekst) values ('Mere tekst i databasen');

Du har indsat to forskellige tekster i databasen.

>select * from dims;

Nu vælger du at du vil se alle felter i tabellen "dims"

>select * from dims where id=2;

Hvis du har mange data i tabellen kan du begrænse, hvilke data, du vil se.

>delete from dims where id=2;

Du har nu slettet den linie i tabellen, der havde id 2.

>drop table dims;

Og her har du ryddet helt op. (fjernet tabellen).
Avatar billede ramlev Nybegynder
05. november 1999 - 15:28 #10
Prøv at kigge på http://ramlev.dk/index.php3?site=installsql , der kan du sikkert finde ud af det , hope so .. ;o)