Avatar billede pokejohn Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sidens egen URL

Hej...
Jeg har et spørgesmål angående et link i en inkluderet fil som skal variere alt efter hvilken fil den sættes ind i.
Vi antager at jeg har følgende to filer (side1.php og side2.php):

________________________side1.php:________________________
<html>
...
<body>
  <?php
    require ("inkluderet.html");
  ?>
  <br>
  <?php
  if ($_GET['language'] == 'engelsk') {
    print "side1 er på engelsk";
  } elseif ($_GET['language'] == 'dansk') {
    print "side1 er på dansk";
  }
  ?>
</body>
</html>
__________________________________________________________

________________________side2.php:________________________
<html>
...
<body>
  <?php
    require ("inkluderet.html");
  ?>
  <br>
  <?php
  if ($_GET['language'] == 'engelsk') {
    print "side2 er på engelsk";
  } elseif ($_GET['language'] == 'dansk') {
    print "side2 er på dansk";
  }
  ?>
</body>
</html>
__________________________________________________________

I de to filer skal inkluderet.html inkluderes. I inkluderet.html skal der gerne være et link til at skifte fra dansk til engelsk. Det kan selvfølgelig gøres med to link:

_____________________inkluderet.html______________________
  <a href="side1.php?language=engelsk">Tryk her for at læse side1 på engelsk</a>
  <a href="side2.php?language=engelsk">Tryk her for at læse side2 på engelsk</a>
__________________________________________________________

Men hvis vi antager at jeg har 20 sider vil der være 19 ligegyldige links i toppen hver gang til at lave de andre sider om til engelsk... Kan man ikke lave noget så man trækker linket sammen og den laver den kun for den side som man ser?

Altså noget hvor side1/side2 skifter alt efter hvilken side inkluderet.html indsættes på;
<a href="NUVÆRENDE_URL?language=engelsk">Tryk her for at læse siden på engelsk</a>

Jeg har prøvet at søge og prøve mig frem, da jeg mente at det ikke kunne være så svært, men altså uden held, så nu spørge jeg jer... Det kan da ikke være så svært at få den til at skrive sidens egen URL..

Håber der er nogen skarpe mennesker, som kan hjælpe!
Avatar billede jaw Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:38 #1
Måske:
echo "<a href='".__FILE__."?language=engelsk'>Tryk her......</a>";
eller:
echo "<a href='".$_SERVER['PHP_SELF']."?language=engelsk'>Tryk her......</a>";
Avatar billede pokejohn Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:48 #2
Tror at $_SERVER['PHP_SELF'] vil gøre tricket! Har lige snakket med en anden som foreslog det! Har desværre lige pludselig fået travlt så kan ikke lige test det, så svar, så får du point..
Avatar billede jaw Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:50 #3
Lægger da gerne et svar, men du kan jo bare vente med at accptere indtil du har testet. Medmindre det selvfølgelig varer 14 dage før du får set på det :)
Avatar billede jaw Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:50 #4
Og som en lille bemærkning skal du nok ændre det fra .html til .php filer - men det kan du jo gøre hvis du får problemer med det.
Avatar billede pokejohn Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:03 #5
Nå.. fik ikke travlt alligevel, det gjorde min kære fader i stedet! Jo det virker..

Det med .php/html filerne burde ikke blive noget problem, da alle mine filer alligevel er php filer. Det jeg skrev over var bare noget jeg fandt på, da jeg mente det ville forvirre mere end gavne at ligge koden fra dem ind, da de indeholder en hel masse, som jo ikke har noget med det at gøre..

Men takker for hjælpen!
Avatar billede jaw Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:05 #6
Selv tak :)