Avatar billede mr_oasis Nybegynder
26. oktober 2005 - 16:19 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Formel reference, istedet for facit reference.

Hey..

Jeg sidder med et regneark med en pokkers lang formel, og en masse usammenhængende celler, som formelen skal indsættes i.

Har copieret formlen ud forskellige steder, og så trukket den det sidste stykke ud over alle cellerne.

Problemet er at når jeg ændrer i formelen, skal jeg til at copiere den du forfra, hvilket er skide besværligt.

Kan man ikke oprette en cellereference, der istedet for at referere facit, refererer formlen bag. Således at jeg automatisk får ændret formelen, i alle cellerne, hver gang jeg ændrer den i den oprindelige.

Hvis jeg skriver =E3, refererer den til facit i E3, og ikke formelen bag E3.

Ved i hvordan man får den til at referere til formelen bag E3..??

På forhånd tak..
Avatar billede beanbag Nybegynder
26. oktober 2005 - 16:43 #1
Jeg går ud fra at formlen ændrer sig (pga. relative referencer) når du kopierer den rundt i arket? (fx. hvis formlen indeholder referencen A1 og du kopierer den en celle ned ændrer referencen sig til A2).
For ellers burde det være ligegyldigt om du i de øvrige celler henviser til master-formlen (facit-reference) eller om formlen er kopieret ud til de øvrige celler.

Jeg kender ikke til at du "on-the-fly" kan referere til en celle med en formel der så skal have nye relative referencer afhængigt af placering af hvorfra referencen kommer. (altså at du med =E3 skrevet i celle E10 kan få formlen i celle E3 til at lave en ny beregning i celle E10, baseret på den nye relative placering)

Afhængig af din formels opbygning vil jeg istedet overveje at bruge indirect() eller alternativt søg/erstat, evt. automatiseret med VBA afhængig af hyppighed/kompleksitet.
Avatar billede beanbag Nybegynder
26. oktober 2005 - 16:43 #2
Hvis du prøver at kopiere formlen ind her kan jeg evt. komme det nærmere..
Avatar billede bak Forsker
26. oktober 2005 - 16:46 #3
Prøv lige det her og se om ikke det virker korrekt
1. Kopier selve formlen (tryk F2 på formlen og marker den i formellinien)
2. I menulinien vælg Indsæt / Navn / Definer
3. Skriv et navn til din formel (fx MinFormel)
4. Nede under "Referer til" indsætter du nu din kopierede formel
5. Tryk på tilføj
6. Nu kan formlen benyttes overalt i arket blot at skrive =MinFormel

Skal du ændre formlen så gøres det samme sted og det slår igennem i alle celler med formlen =MinFormel
Avatar billede mr_oasis Nybegynder
26. oktober 2005 - 16:49 #4
Du får lige formelen, mens jeg kigger på bak's løsning:

=IF($G6=0;"";IF(J6=0;"";IF($G6=J6;IF($G6=$E$5;$E6*K6;IF($G6=$F$5;$F6*K6;IF($G6=$D$5;$D6*K6;"FEJL!?!")));0)))
Avatar billede mr_oasis Nybegynder
26. oktober 2005 - 16:55 #5
@ bak:

Det virker, men når jeg har relative referencer, ændrer de sig ikke..

kan jeg få løst det..??
Avatar billede mr_oasis Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:05 #6
@ Beanbag:

Du nævner indirect()..

Hvordan virker den, og hvad skal jeg skrive for at få den til at virke..??
Avatar billede bak Forsker
26. oktober 2005 - 17:07 #7
Hos mig ændrer de relative referencer sig. Hvis du vil chekke det så prøv at stille dig i to forskellige celler der indeholder formlen. I begge celler skal du prøve at se definitionen for navnet. Den vil være forskellig afhængig af hvilken celle du står i når du kigger
Avatar billede mr_oasis Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:08 #8
Vil lige tjecke..
Avatar billede beanbag Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:16 #9
Jeg har også lige testet bak's løsning - den virker for mig.
Så lærte jeg også noget idag - sejt :o)
Avatar billede mr_oasis Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:19 #10
Det virker..

Den var blevet forskudt, og jeg kunne så ikke få det til at virker i det eksempel jeg lavede i mit ark..

Tusinde tak, du har lige reddet mig for en masse besvær..

Men lige et sidste spørgsmål..

Hvis jeg skal rette den, stiller jeg mig bare i en random celle med =formel i, og retter den så det passer der. Den vil så selv tilpasse sig (mht. relative referencer) og opdatere..??
Avatar billede bak Forsker
26. oktober 2005 - 17:23 #11
Jeps, random celle og så ændre virker fint
Avatar billede beanbag Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:25 #12
Indirect()
Det er bla. en måde at skabe en formel hvor dele af elementerne hentes fra celler. På denne måde kan formlen være dynamisk, fordi du blot skal ændre cellens indhold for at ændre formlen.

I dit tilfælde tænkte jeg på om de ændringer du foretog kunne gøres for alle cellerne på en gang hvis den var bygget op som en indirect() formel. Ved nærmere eftertanke vil det fungere dårligt fordi du som udgangspunkt mister de relative referencer. Bak's løsning er som jeg ser det helt perfekt, det er faktisk den "on-the-fly" løsning som jeg ikke troede man kunne lave.

Men indirect() er fx rigtig god i en matrix hvor formlen skal være afhængig af række og kolonneoverskrifter.
Avatar billede mr_oasis Nybegynder
26. oktober 2005 - 17:29 #13
Tusinde tak for hjælpen.

så blev det hele lidt nemmere..
Avatar billede bak Forsker
26. oktober 2005 - 17:36 #14
Velbekomme, det er jo altid rart at lære noget :-)
beanbag har ret i at indirect er rigtig god i matrixer og til mange andre ting ...