Avatar billede trinerafn Nybegynder
26. oktober 2005 - 14:12 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laves Løbende måned + 20 dage

Jeg har en form FrmFaktura hvor jeg i en teksbox TbForfaldsdato, gerne vil vise datoen: dags dato + til slutningen af denne måned + 20 dage.
Dvs. hvis vi idag har f.eks d. 23-10-2005
skal TbForfaldsdato gerne vise: d. 20-11-2005
Now()+20 er jo ikke godt nok, da den blot tæller 20 dage frem fra idag, det er ikke godt nok.
Er der nogen, der har en enkel løsning?
Avatar billede mugs Novice
26. oktober 2005 - 14:18 #1
TbForfaldsdato =DateSerial(Year(dato), Month(dato) + 1, 1) - 1 + 20
Avatar billede mugs Novice
26. oktober 2005 - 14:18 #2
Hvor dato er navnet på dit felt.
Avatar billede trinerafn Nybegynder
26. oktober 2005 - 15:25 #3
>mugs Nu kan det godt være jeg er lidt tung, men i tabellen TblFaktura som querien QryFakturaOver bygger på, som er grundlaget for FrmFaktura, der hedder feltet Forfaldsdato. Navnet på Teksboxen på formen er TbForfaldsdato. Jeg tænkte at jeg ville sætte din kode ind i Control Source på properties på TbForfaldsdato altså
=DateSerial(Year(Forfaldsdato), Month(Forfaldsdato) + 1, 1) - 1 + 20, men det virker ikke så godt, hvordan så???
Avatar billede mugs Novice
26. oktober 2005 - 15:30 #4
Prøv at lave en kommandoknap for at se, om ikke min kode fungerer:

MsgBox DateSerial(Year(TbForfaldsdato), Month(TbForfaldsdato) + 1, 1) - 1 + 20

Gør den det, kan vi gå videre. Når du bruger koden som controlsource, skal du prøve at erstatte , med ; men du har jo i forvejen en postkilde til feltet TbForfaldsdato, så den går ikke, da feltet jo ikke kan have 2 postkilder.
Avatar billede trinerafn Nybegynder
26. oktober 2005 - 16:08 #5
Ok, så har jeg lavet en kommandoknap. Den viser teksten: 20-01-1900
Avatar billede mugs Novice
26. oktober 2005 - 16:13 #6
Er dit datofelt af typen Dato?
her fungerer det perfekt. Har du en e-mail så sender jeg et eksempel.
Avatar billede trinerafn Nybegynder
26. oktober 2005 - 16:19 #7
Ja datofeltet i TblFaktura er short date, mener jeg, men det har jo ikke noget med kommandoknappen at gøre. Min mail er trinerafn@yahoo.dk
Avatar billede mugs Novice
26. oktober 2005 - 16:26 #8
Sendt.
Avatar billede trinerafn Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:50 #9
Ja, tak for det. Det virker jo for så vidt at man taster en vilkårlig dato ind i tekstboxen. Det jeg er ude efter er, at man (gerne vha. en kommandoknap)får datoen løbende måned + 20 dage op i en tekstbox, udfra dags dato (Now()), tror du det kan lade sig gøre?
Avatar billede trinerafn Nybegynder
27. oktober 2005 - 12:36 #10
Nu har jeg fået din kode til at virke ved at tage Now() fra et feldt jeg kalder FakturaDato i tabellen. Men den viser det jo stadig i en Msgbox. Nu skal jeg blot have den til at putte den nye værdi ind i TbForfaldsdato istedet for Messageboxen.
Avatar billede mugs Novice
27. oktober 2005 - 12:51 #11
FakturaD BeforeUpdate:

Me!TbForfaldsdato = DateSerial(Year(dato), Month(dato) + 1, 1) - 1 + 20
Avatar billede trinerafn Nybegynder
27. oktober 2005 - 20:53 #12
Hej mugs, 1000 tak for hjælpen, den var hjemme efter jeg ændrede dato til FakturaDato. Med "FakturaD" går jeg udfra du mener selve formens BeforeUpdate.
Avatar billede mugs Novice
27. oktober 2005 - 20:57 #13
"Med "FakturaD"" mener jeg faktisk et andet felt i formularen som du udfylder.
Avatar billede claesdamlund Nybegynder
27. oktober 2005 - 21:04 #14
Ren nysgerrighed - hvorfor ikke
DateSerial(Year(dato), Month(dato) + 1, 20)
i stedet for
DateSerial(Year(dato), Month(dato) + 1, 1) - 1 + 20
?
Avatar billede mugs Novice
27. oktober 2005 - 21:08 #15
Det ved jeg ikke - Jeg kopierede blot en funktion fra gammel db på min HD.
Avatar billede trinerafn Nybegynder
27. oktober 2005 - 21:27 #16
>mugs Brugeren skal ikke udfylde noget andet felt. Formen skal blot fremkomme med den rigtige forfaldsdato, (det er noget med at hvis det f.eks er kunde x, skal feltet fremkomme med løb.md+20 dage og hvis det er kunde y skal der kun stå +8 dage). Men det fungerede også fint i en If sætning med din kode i, så tak for hjælpen endnu engang. Mvh. Trine