Avatar billede mothail Nybegynder
25. oktober 2005 - 21:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Logs på cisco 831 router.

Hejsa
Jeg har en cisco 831 adsl router.
Den havde det problem, at den løb tør for hukommelse, skrev den, og så kunne den hverken route, telnettes eller tilgåes via console.

Jeg har nu fået en ram opgradering til den, og den har ikke lavet fejlen siden.

Men jeg kan få den til at lave logs, så jeg kan se hvad det er der trækker så meget? evt. få dem sendt som mail.?

Burde jo ikke være noget der slår den ihjel, den står på en tdc adsl forbindelse, med maks 1000 udefra kommende hits om dagen, og stort set ingen p2p trafik.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
25. oktober 2005 - 21:39 #1
Der er nogle af Cisco's IOS versioner der er fejlbehæftiget som gør at de stille og roligt opbruger alt rammen og til sidst dør.
Avatar billede mothail Nybegynder
25. oktober 2005 - 21:43 #2
Sorry, glemte lige at nævne hvilken IOS det drejede sig om ;)
Cisco IOS Software, C831 Software (C831-K9O3Y6-M), Version 12.3(7)T10, RELEASE SOFTWARE (fc2)
Avatar billede svindler Nybegynder
25. oktober 2005 - 23:10 #3
du kan få den til at sende syslog eller traps, hvis du har noget af det stående?
Hvis du har en linux/unix lignende tingest stående er det rimeligt simpelt at få syslog op at spille
Avatar billede mothail Nybegynder
25. oktober 2005 - 23:13 #4
svindler > Du ligger ikke inde med en mini-howto?
har en debian boks stående..
Avatar billede svindler Nybegynder
25. oktober 2005 - 23:25 #5
jeg har selv brugt freebsd. jeg ved ikke om det er de samme parametre, som syslogd bruger. -a for at fortælle, hvilke hosts, der må sende og så sikre, at -s ikke er angivet. man syslogd.
Når du får bakset tilstrækkeligt med det, kan du evt kigge på syslog-ng; den har bedre muligheder for at styre logfilens placering baseret på kilden, så hver enhed kan få sin egen logfil.
På routeren skriver du:
logging trap debugging (for at få revl og krat med)
logging 10.0.0.2 (eller hvad din server nu har)
logging on (hvis du ikke allerede logger)
Med "logging facility ..." kan du styre logningen lidt bedre, men vent evt med det, til du har syslog-ng op og køre.