Avatar billede mmj741 Nybegynder
25. oktober 2005 - 19:10 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Én indgangsvinkel til at lave inputs til flere tabeller?

Hej

Jeg er ved at lave en DB i Access med flere forskellige tabeller.

Jeg ønsker at lave det således, at brugerne af DB'en skal have ét sted hvor der kan tilføjes rækker/poster til en eller flere af disse tabeller. (Jeg ønsker at brugeren skal "starte" det samme sted hver gang, uanset om han/hun skal tilføje noget til tabel nr. 1 eller tabel nr. 15).

Der skal ikke være helt frit spillerum for hvilke oplysninger brugeren skal kunne tilføje tabellerne, i hvert fald ikke i alle felterne - jeg ønsker at lave det således, at man derfra hvor man indtaster oplysningerne som skal skrives til tabellerne f.eks. har en rullemenu/dropdown menu hvorfra man f.eks. kan vælge imellem 10 prædeffinerede værdier - hvordan laves dette og hvordan vil I i det hele taget anbefale mig at gribe opgaven an -skal det hele køres fra en formular eller er der andre/bedre/mere oplagte muligheder?

Et af formålene med at gøre det som jeg beskriver er, at undgå at brugeren skal ind i den enkelte tabel hver gang og dermed ikke skal holde styr på hvor mange tabeller der efterhånden er i DB'en og hvad hver enkelt tabel indeholder osv.

Jeg forestiller mig noget i retning af at man først vælger hvilken tabel (f.eks. 1-15, med angivelse af beskrivelse for at gøre det mere overskueligt) - når man har valgt hvilket tabel nr. man vil skrive til, så dukker de felter/værdier op som skal udfyldes for den pågældende tabel (det er her jeg ønsker at nogle inputs skal være prædeffinerede, for at begrænse brugerens spillerum.

DB'en er en samling/oversigt over forskellige skoler/uddannelsessteder og lignende.

Ind til videre har jeg 5 tabeller, men det er selvfølgeligt meningen at der skal komme flere til med tiden.

Tabel 1 er en adressetabel med følgende felter:

Navn
Institution/Virksomhed
Adresse
Postnummer
By
E-mail
Telefon nr.

Derudover er der tre næsten identiske tabeller med forskellige
uddannelseskategorier (HHX, HTX, Gym) som indeholder:

Titel*
Navn
Institution
Faggruppe*
Linieansvarlig*
1. uddannelse*
1. forskningsområde*
2. uddannelse*
2. forskningsområde*

Den sidste tabel (indtil videre) ligner lidt den ovenstående, men skal indeholde virksomheder:
Titel*
Navn
Virksomhed
1. uddannelse*
1. forskningsområde*
2. uddannelse*
2. forskningsområde*

* = Her ønskes der en dropdown eller lignende med nogle prædeffinerede værdier (f.eks. faggrupper; Matematik, Engelsk, Biologi, Tysk osv.)

Jeg håber at en eller flere af de mange dygtige folk der færdes herinde vil være i stand til at hjælpe mig.

På forhånd mange tak.

Mvh
Morten Munk-Jensen
Avatar billede mugs Novice
25. oktober 2005 - 19:16 #1
Du har nu en række tabeller udvisende data for uddannelsesinstitutioner. Disse data skal du have samlet i en tabel. Det gør du ved at oprette tabellen og lave relationer mellem relvante felter i "samletabellen" og de øvrige tabeller. Derefter i samletabellen opretter du kombinationsbokse der plukker værdierne fra de øvrige tabeller.

Alt skal nu samles i en foreaspørgsel, hvori du henter tabeller / felterne ind.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
25. oktober 2005 - 19:41 #2
Hej Mugs og tak for dit hurtige svar - jeg har lige nogle flere spørgsmål, som jeg håber du kan besvare:
Forstår jeg dig ret, at du foreslår at jeg samler HHX, HTX, Gym. og virksomheder i en og samme "samletabel"?
Skal de gamle tabeller fortsat bevares/bruges til noget, eller skal de ud af systemet?
Hvilke relationer vil du umiddelbart mene vil være oplagt?
Hvordan laver man de kombinationsbokse du omtaler og hvilken funktion har de?
Avatar billede mugs Novice
25. oktober 2005 - 19:44 #3
Du skal beholde de tabeller du har nu. I dem gemmer du data om de forskellige institutioner, og disse data må ikke ændres.

Du skal simpelthen lave en ny tabel med kombinationsbokse. disse laver du i tabeldesign i fanen opslag.

Du kan sende mig hvad du har, så vil jeg lave et eksempel.

mugs@mail.dk
Avatar billede mmj741 Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:28 #4
Jeg er med på hvordan man laver en kombinationsboks, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af at få lagt de forskellige værdier ind i kombinationsboksens "liste" således at der efterfølgende er mulighed for at vælge mellem disse prædeffinerede værdier ved indtastning i tabellen?

DB'en fyler desværre ret meget, så jeg tror ikke det er muligt at sende den med mail.
Avatar billede mugs Novice
25. oktober 2005 - 20:32 #5
Du vælger comboen's rækkekilde i egenskaberne i fanen Opslag. Vælg en tabel eller forespørgsel.

M.h.t. størrelsen, så prøv at komprimere den i menuen Funktioner > Databasefunktioner > reparer og komprimer.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:34 #6
Tak for de lynhurtige svar! :-)

Lige endnu et spørgsmål:
Er det ikke et problem at lave en "samlertabel" for 4 andre tabeller, hvis disse fire andre tabeller ikke har helt de samme/helt lige mange kollonner?
Avatar billede mugs Novice
25. oktober 2005 - 20:35 #7
Nej.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:37 #8
Jeg skal altså bare oprette felter/kollonner for samtlige forekomster i de fire tabeller til sammen?
Avatar billede mugs Novice
25. oktober 2005 - 20:41 #9
Nej - Du skal kun vælge een værdi fra hver tabel. Resten klares ved relationerne og resultatet ser du i din forespørgsel.

Hvor meget fylder db nu efter komprimeringen?
Avatar billede mmj741 Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:47 #10
Jeg har sendt dig en mail, tak for det gode råd, det fik størrelsen ned på 2 MB.
Avatar billede mugs Novice
25. oktober 2005 - 20:49 #11
Mit Outlook har afvist databasen, idet den betragtes som usikker.

Du skal pakke filen og sende den som en .zip
Avatar billede mmj741 Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:55 #12
Ok, det gør jeg...
Avatar billede mmj741 Nybegynder
25. oktober 2005 - 20:58 #13
Nu er zip-filen sendt.
Avatar billede mugs Novice
25. oktober 2005 - 21:05 #14
Modtaget. Jeg har rådet mmj741 til at se nøje på tabellerne. Der er redundante data.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
25. oktober 2005 - 21:12 #15
Jeg har sendt dig en mail igen.
Avatar billede mugs Novice
29. juni 2006 - 15:36 #16
Tak for point - eg går ud fra, at db kører, det er lang tid siden jeg har hørt fra dig :o)
Avatar billede mmj741 Nybegynder
29. juni 2006 - 16:02 #17
En venlig bruger gjorde mig opmærksom på at jeg fejlagtigt ikke havde fået givet points for nogle endog meget gamle spørgsmål - jeg havde ikke været opmærksom på markeringen af navnet inden jeg accepterede og det skal jeg naturligvis bekalge!
Og jat ak, det kører fint, jeg sender dig nok en mail en af dagene - bare rolig, det er ikke for at sætte dig i arbejde! :-)