Avatar billede Lars Søndergaard Nybegynder
25. oktober 2005 - 18:38 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

kan man order by column name ?

Jeg vil gerne sortere mine data efter column name.

|dyr|bil |person|
|kat|opel|post  |

Når jeg får mit datatable skal kolonnerne være sortere således:

bil
dyr
person

feks: SELECT * FROM mytable order by columnname

hvordan ser sql syntax ud?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2005 - 18:40 #1
mener du bare:

SELECT bil,dyr,person FROM mytable

?
Avatar billede Lars Søndergaard Nybegynder
25. oktober 2005 - 18:43 #2
nej for jeg ved ikke hvilken table eller hvilke fields jeg får ind.. det er en generisk funtkion
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2005 - 18:47 #3
kan du ikke sende feltliste ind sammen med tabelnavn ?

eller må du vel lave en stored procedure som henter feltnavnere, sorterer
og henter query

det vil sikkert kun få det til at køre 100 gange langsommere
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2005 - 18:47 #4
eller sagt på en anden måde: hvorfor er du endt op med det behov ?
Avatar billede Lars Søndergaard Nybegynder
25. oktober 2005 - 18:49 #5
haha.. ja.. jeg ville egentlig også bare sikre mig at man ikke kunne lave en oder by <column name> eller lignende.. for det betyder at jeg skal gøre det på en helt anden måde... bare smidt et svar så får du lidt points for din tid...
Avatar billede Lars Søndergaard Nybegynder
25. oktober 2005 - 18:49 #6
arne > fordi jeg er stædig
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2005 - 18:51 #7
jeg har aldrig hørt om nogen database med den mulighed

og svar
Avatar billede Lars Søndergaard Nybegynder
25. oktober 2005 - 18:57 #8
dele
Avatar billede claesdamlund Nybegynder
27. oktober 2005 - 23:46 #9
Du kan bare lave en select i systemtabellerne på de kolonner som refererer til den pågældende tabel og lave din Order By. Der findes muligvis også et Schema du kan bruge til formålet.