Avatar billede ncp Nybegynder
24. oktober 2005 - 10:58 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Datoformat (C5)

Hej,

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg får formateret min dato så den kommer til at se sådan her ud:

DD.MM.ÅÅÅÅ (f.eks. 24.10.2005) - istedet for: 2005/10/24, som den gør når jeg blot bruger Today()...
Avatar billede leif Seniormester
24. oktober 2005 - 11:00 #1
Datoudskrivninger bestemmes de ikke af hvad der er sat i Brugerkonfigurationen ?
Avatar billede dma Nybegynder
24. oktober 2005 - 11:09 #2
Under Generelt/Tilpasning/Brugerkonfiguration/Applikation. Til højer, i nederste halvdel, har du et felt som hedder Dato-formattering. Stå i feltet og tast ALT+H. Du kan nu ændre hvordan datofelter som standard bliver vist i programmet (rækkefølge, skilletegn osv.).

I rapporter er det en lidt anden boldgade. Her kan man faktisk angive standardformatet på det enkelte felt i udskriften. Men er det dit problem når ovenstående er rettet til?
Avatar billede kbodata Nybegynder
24. oktober 2005 - 13:02 #3
Date2Str(today(),123,2,2,2,2,4)
Avatar billede jasman Nybegynder
24. oktober 2005 - 22:03 #4
Jeg mener, at man Faktisk - når man har gjort som DMA siger - kan skrive:

DATE2STR(today(),-1,-1,-1,-1,-1,-1)

i alle datofelter i rapporter, og så vil feltet blive formateret efter hvad man har sat op i brugerkonfiguration (se svar fra DMA) :)
Avatar billede ncp Nybegynder
26. oktober 2005 - 18:01 #5
Hej, det er til udskrivning af en kommafil til et system som kun godtager dato formateret sådan...

Date2Str(today(),123,2,2,2,2,4) giver næsten det rigtigt - 26.10.200 - mangler kun 5-tallet...
Avatar billede kbodata Nybegynder
26. oktober 2005 - 21:30 #6
Grunden til at du ikke får 5-tallet med skyldes ikke fejl i Date2Str(today(),123,2,2,2,2,4), men du kan evt lægge feltet over i en variabel som er 10 lang.
F.eks.
STR 10 &DatoStr

SET &DatoStr = Date2Str(today(),123,2,2,2,2,4)

WRITE &Filnavn AS COMMA FROM ( &Felt1, &DateStr, o.s.v. )
Avatar billede ncp Nybegynder
27. oktober 2005 - 14:13 #7
hehe, bare mig som havde fået det til at der kun var 9 tegn i datoen :) Det er jo ikke så nemt når man ikke kan tælle :D