Avatar billede cassqudok Nybegynder
23. oktober 2005 - 14:53 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Computeren vil ikke starte op

Min computer tænder fint nok, men genstarter sig selv 2-3 sekunder efter jeg har tændt. Skærmen når ikke at blive "aktiveret", og der sker ikke andet end at CD-rom drevet starter og den siger et lille bip før den genstarter sig selv.

Problemet startede i går da maskinen pludselig slukkede helt uprovokeret.

Jeg har prøvet at tjekke for diverse løse forbindelser, men har ikke fundet noget. Ellers har jeg ikke nogen anelse om hvad jeg skal gøre - og hvad problemet skyldes.

Ifølge HiJackThis skulle computeren ikke være inficeret.

Der sidder ikke nogen disketter eller CD'er i drevene.

Mvh.
/Cassqudok
Avatar billede philip1804 Nybegynder
23. oktober 2005 - 14:55 #1
Jeg vil mene at det er processoren der er stået af. Hvis du har en højtaler sat til, så kan det være at den "bipper" en fejl.
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
23. oktober 2005 - 14:57 #2
har nøjagtig samme problem med en bærbar computer, skærmen kommer aldrig på.
CD-rom spinder lige op, og så "lyder" det ikke som om der sker mere
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. oktober 2005 - 14:58 #3
CPU eller bundkort vil jeg gætte på...
Avatar billede cassqudok Nybegynder
23. oktober 2005 - 14:59 #4
Det omtalte "bip" er bare det der altid kommer under opstarten, og ikke noget der kommer ud igennem højtalerne.

Hvis processoren er stået af, så er der vel ikke andet at gøre end at skaffe sig en helt ny computer...?
Avatar billede rebecca Novice
23. oktober 2005 - 15:01 #5
Prøv at skifte batteriet på bundkortet, hvis der ikke er liv der starter pc'en ikke
Avatar billede philip1804 Nybegynder
23. oktober 2005 - 15:02 #6
Du kan vælge at skifte processoren ud, vil normalt være billigere end at købe en helt ny computer. Men kommer self an på hvad det er for en.

Hvis det ikke er en højtaler der giver et "bip" så forstår jeg ikke hvordan lyden bliver lavet? :)
Avatar billede cassqudok Nybegynder
23. oktober 2005 - 15:07 #7
rebecca >> Den starter jo for så vidt, den kommer bare ikke ret langt... Men er det også det du mener?

Philip1804 >> Så tror jeg det bliver en ny computer - det drejer sig om en gammel AMD Athlon 1800+. "Bippet" må stamme fra en lille højtaler på bundkortet? For det kommer altså ikke fra de "rigtige" højtalere... :)
Avatar billede rebecca Novice
23. oktober 2005 - 15:14 #8
Har tidligere haft en kunde der troede hans hd var stået af hans pc virkede kun når den havde hvilet sig :o), derfor synes jeg du skulle prøve at skifte batteriet inden du evt. køber ny cpu/pc koster kun 15/20 kroner og er da forsøget værd, hvis der ikke er strøm eller strøm nok på batteriet kan bios ikke fungere og dermed heller ikke resten af pc'en.
Avatar billede cassqudok Nybegynder
23. oktober 2005 - 15:16 #9
Det er helt sikkert forsøget værd! Er det helt uskadeligt bare at tage batteriet ud og sætte et andet i?
Avatar billede rebecca Novice
23. oktober 2005 - 15:16 #10
Ps...hvis du har et voltmeter kan du jo også måle om der er nok power på batteriet
Avatar billede rebecca Novice
23. oktober 2005 - 15:19 #11
ja husk blot at passe på med statisk elektrisitet aflad dig selv på en radiator eller andet inden du piller ;o) og pas på ikke at røre for meget ved komponenterne på bundkortet, desuden skal du vide at din bios vil blive resat til default når du pille batteriet ud
Avatar billede rebecca Novice
23. oktober 2005 - 15:26 #12
som du selv skriver slukkede pc'en helt uprovokeret dette kan selvfølgelig være mange ting en af dem er manglende strøm til bios og da det er en ældre pc er muligheden jo større for at det er årsagen der er blot mange der ikke tænker på det fordi det er sjældent at man kommer ud for det
Avatar billede cassqudok Nybegynder
23. oktober 2005 - 15:30 #13
Det er ikke mere end et par måneder siden at jeg købte en ny strømforsyning til maskinen - fordi jeg troede det ville løse et problem jeg havde på det tidspunkt. Jeg installerede selv den nye strømforsyning - og har tjekket at der ikke er nogen af ledningerne der sidder løst...
Avatar billede cassqudok Nybegynder
23. oktober 2005 - 15:45 #14
Tadaa! Point til mig selv :o)

For 2 måneder siden hvor jeg skiftede strømforsyning, købte jeg også et nyt grafikkort. Og uden noget håb for at det skulle have en betydning, prøvede jeg lige at sætte det gamle grafikkort i igen - og vupti! Så starter maskinen helt normalt!

Det var dælme dejligt!

Så er det bare spørgsmålet om der er noget galt med grafikkortet eller om det sad forkert. Men det kan I nok ikke hjælpe med...

Mange tak for de mange og særdeles hurtige svar!
Avatar billede cassqudok Nybegynder
23. oktober 2005 - 15:57 #15
Skift grafikkortet... :)
Avatar billede rebecca Novice
23. oktober 2005 - 16:30 #16
godt du fik klaret det.
Avatar billede rebecca Novice
14. februar 2006 - 00:27 #17
husk at lukke spg.
Avatar billede rebecca Novice
30. april 2006 - 00:19 #18
Måske tid at lukke spg.