Avatar billede eneq Nybegynder
23. oktober 2005 - 10:10 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Flere offentlige ip'er Cisco Pix - Static regler

Hey hey igen, opretter lige spørgsmålet igen det rigtige sted.

-------
Nu må jeg simpelhen smide håndklædet i ringen, efter flere timers intens slåskamp med en Cisco Pix igår , håber jeg på at en eller flere har svar på lige det som jeg skal bruge.

Sagen er den, at jeg har et skab hos en hosting partner, 12 offentlige ipadresser. Med tiden bliver det så til at hver server skal have sin egen offentlige adresse.

Og som jeg har forstået det, så forgår det ved at jeg oversætter en privat adresse til en offentlig via en "static (inside,outside)"

Det der så sker når jeg laver den regel så lukker alt trafik begge  veje til den pågældende ip. Accesslister tillader alt indefra og ud, så det burde ikke være der hvor begrænsningen ligger.

Men det er godt nok noget tid siden jeg sidst har lavet noget tilsvarende , så er en smule rusten i hvordan og hvorledes.

Det skal siges at al anden trafik fra de andre servere som suser ud igennem "interface" altså pix'en egen offentlige trafik fungerer glimrende.

Fejlen ligger muligvis i enten accesslist, eller PAT / nat / Static opsætning, det kan vel næsten ikek være andet.

Tak fordi du læste så meget, håber det er til at forstå, og håber du har svaret : )

Dette er min konfiguration, den er muligvis ikke 100% har rekonstrueret den som den tidligere var, da jeg opgav og sendte trafikken ud igennem "interface" istedet for.

------------------------------------

PIX Version 6.3(4)
interface ethernet0 100full
interface ethernet1 100full
nameif ethernet0 outside security0
nameif ethernet1 inside security100
enable password
passwd
hostname pix
domain-name domain.local
fixup protocol dns maximum-length 512
fixup protocol ftp 21
fixup protocol h323 h225 1720
fixup protocol h323 ras 1718-1719
fixup protocol http 80
fixup protocol rsh 514
fixup protocol rtsp 554
fixup protocol sip 5060
fixup protocol sip udp 5060
fixup protocol skinny 2000
no fixup protocol smtp 25
fixup protocol sqlnet 1521
fixup protocol tftp 69
names
name 192.168.10.10 Server
access-list compiled
access-list 100 permit icmp any any echo-reply
pager lines 24
logging on
logging trap debugging
logging host inside 192.168.10.50
icmp deny any outside
mtu outside 1500
mtu inside 1500
ip address outside 81.8.153.135 255.255.255.240
ip address inside 192.168.10.1 255.255.255.0
ip verify reverse-path interface inside
ip audit info action alarm
ip audit attack action alarm
pdm history enable
arp timeout 14400
global (outside) 1 interface
nat (inside) 1 0.0.0.0 0.0.0.0 dns 0 0
static (inside,outside) 81.8.153.139 192.168.10.10 255.255.255.255 0 0
access-group 100 in interface outside
route outside 0.0.0.0 0.0.0.0 81.8.153.134 1
timeout xlate 3:00:00
timeout conn 1:00:00 half-closed 0:10:00 udp 0:02:00 rpc 0:10:00 h225 1:00:00
timeout h323 0:05:00 mgcp 0:05:00 sip 0:30:00 sip_media 0:02:00
timeout uauth 0:05:00 absolute
aaa-server TACACS+ protocol tacacs+
aaa-server TACACS+ max-failed-attempts 3
aaa-server TACACS+ deadtime 10
aaa-server RADIUS protocol radius
aaa-server RADIUS max-failed-attempts 3
aaa-server RADIUS deadtime 10
aaa-server LOCAL protocol local
aaa authentication http console LOCAL
aaa authentication ssh console LOCAL
aaa authentication telnet console LOCAL
no snmp-server enable traps
floodguard enable
sysopt noproxyarp outside
sysopt noproxyarp inside
ssh timeout 20
console timeout 0
terminal width 80
Cryptochecksum:37cac8571ec815e7fe9e45b4a813c2d8
: end
Avatar billede svindler Nybegynder
23. oktober 2005 - 21:41 #1
static bruges til at fortælle pix'en kan hvad den skal gøre med indkommende trafik og nat/global bruges til udgående trafik.
Ud fra de forskellige static/nat/global laver den sine xlates og i dette tilfælde, kan der være tvivl om, hvad du vil med din udgående trafik.
Jeg tror, at du er nødt til at skrive (sådan cirka):
nat (inside) 2 192.168.10.10 255.255.255.255
global (outside) 2 81.8.153.139 255.255.255.255
for at fortælle pix'en, hvad den skal gøre med den udadgående trafik for den pågældende host.
Alternativt skal du få din udbyder til at route din /28 til pix'en, så du kan give dine servere de rigtige adresser. så kan du lave en nat 0, der fanger alle servere i eet hug (underforudsætning af, at du ikke har flere servere end de 13, der bliver muligt i denne opsætning.
Avatar billede eneq Nybegynder
23. oktober 2005 - 22:30 #2
Hey Svindler

Mange tak for dit svar, vi er helt enige.
Jeg har prøvet det som du forslår, og har lige testet det igen her.
Og såsnart jeg laver global reglen så kommer der absolut intet svar eller trafik igen.
Avatar billede svindler Nybegynder
24. oktober 2005 - 10:42 #3
Hvad kommer der i loggen, når du prøver?
Avatar billede eneq Nybegynder
24. oktober 2005 - 13:35 #4
Pt kan jeg ikke lige se sysloggen, men jeg kan vende tilbage når jeg har en nogenlunde log. Sidst jeg kiggede i den, kunne jeg bare se at den prøvede at lave et navneopslag feks ved et ping på en host, men der kom ikke svar tilbage til den.

BTW kan jeg egentlig se en log via cli ? : )

Endnu engang tak.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
25. oktober 2005 - 11:08 #5
Ja, prøv lige at lave en "sh log"
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
25. oktober 2005 - 11:56 #6
og en "sh xlate"
Avatar billede eneq Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:01 #7
Hey igen

Jeg fik sgu has på den selv.
Rev konfiggen af, uploadede nyt image. Og slettede et par overflødige linier.

Så virkede det sgu.

Svinder og Razzer , smid et svar, så deler vi i porten :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:07 #8
Jeg vil gerne vide hvilke linier du slettede? Personligt lignede det nemlig for mig som om at du havde lavet det korrekt selv i første omgang?

evt. smid din nuværende konfig :D

Vil kun have point hvis jeg kan fortælle dig hvorfor det ikke virkede :P
Avatar billede eneq Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:29 #9
hehem klart nok.
Den konfig jeg har der er ikke den som jeg tilsidst rev rundt, man kan godt høre jeg har været godt tosset over det ikke virkede. Men jeg havde en "no proxyarp" og en "ip reverse path outside" mener jeg de hed, og de var overflødige.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
25. oktober 2005 - 14:58 #10
Okay, men du har ikke svindlers linier med vel? For jeg mener ikke at de skal være der.
Avatar billede eneq Nybegynder
25. oktober 2005 - 15:27 #11
Nej, dem har jeg ikke med.
;)
Avatar billede svindler Nybegynder
25. oktober 2005 - 21:03 #12
selvfølgelig.
"syopt noproxyarp outside" får den til ikke at svare på arp requests for andet end den selv på ydersiden.
Næsten alle vores pix'er anvender nat 0, så den kiggede jeg ikke lige efter. Jeg har også svært ved at se formålet med den kommando, men der skal da sikkert nok være et.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
25. oktober 2005 - 21:24 #13
Translate an Internal Address with DNS Doctoring
In the first example, the web server has an IP address of 10.10.10.10. The global IP address of this web server is 99.99.99.99.

Note: The DNS server is on the outside. Verify that the DNS server resolves your domain name to the global IP address of the web server by issuing an nslookup command. The result of the nslookup on the client PC is the internal IP address of the server (10.10.10.10). This is because the DNS reply gets doctored as it passes through the PIX.

Also note that in order for DNS fixup to work properly, proxy-arp has to be disabled. If you use the alias command for DNS fixup, disable proxy-arp with the sysopt noproxyarp internal_interface command after the alias command is executed.

Note: You cannot use DNS Doctoring while Port Redirection is in use.

Hm... giver det ikke problemer med din DNS som du angiveligt har  på "outside" ?
Avatar billede eneq Nybegynder
25. oktober 2005 - 21:45 #14
Nå¨, bum bum. Troede så lige man kunne dele point op. Men Svindeleren fik så hele posen :)

Har også lige fået læst mig lidt op på det, og kan godt se formålet med noproxyarp.

Tak til Jer begge, selvom det ikke lige var det som løste det , var det sgu da lækkert at nogen havde lidt bud på det :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
25. oktober 2005 - 21:46 #15
:-)
Avatar billede svindler Nybegynder
25. oktober 2005 - 23:06 #16
du kan bare sige til, så smider jeg pointene rundt, som du vil ha det. jeg gir jer ret i, at det ikke var det store input til løsningen jeg kom med.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
26. oktober 2005 - 10:03 #17
Men stadig noget mere kompetent end de fleste andre herinde ;-) For min skyld må du gerne beholde pointene.