Avatar billede mikkel_k Nybegynder
22. oktober 2005 - 14:27 Der er 12 kommentarer

kan XP pro opgraderings-cd bruges til at formatere computer?

Hej eksperter.

Jeg fik min computer leveret med xp home, men købte mig en xp pro opgradering.
Nu efter nogle måneder ønsker jeg at formatere min computer, da den er blevet lidt sløv i optrækket. Mit problem er at min xp home cd pludselig er ufindelig. Derfor tænkte jeg om det kan lade sig gøre at formatere direkte med xp pro opgraderings-cd'en? eller om jeg skal finde mig min oprindelige xp home cd.
Og at anden mulighed kunne jo måske evt være at låne en xp home cd af en kammerat, da jeg stadig har mit serialnumber?

Tak for hjælpen
Avatar billede leif Seniormester
22. oktober 2005 - 14:32 #1
Den XP home er sikkert en OEM udgave, hvis du kan skaffe præcis samme udgave vil det virke, men ellers kan du have problemer. En mulighed er at kontakte den producent af computeren og skaffe en ny CD fra dem.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2005 - 14:33 #2
Din Home kan gøre det under "R" repair. Der skriver du bare formatC:
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2005 - 14:34 #3
Skrivefejl: ikke formatC: men format C:
Avatar billede mikkel_k Nybegynder
22. oktober 2005 - 14:45 #4
Men opgraderings-cd'en kan ikke bruges til noget videre?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
22. oktober 2005 - 15:08 #5
Smid XP Pro i drevet og se om den vil boote på den.

Det at det er en opgradering, er ligeså meget et licens spørgsmål. Mange gange er det en fuld version.

Eller lån en Home af en du kender, de fleste mennesker har en OEM udgave. Der sælges ikke så mange retail, da alle PC idag næste bliver leveret med windows.
Avatar billede bartz Praktikant
22. oktober 2005 - 15:11 #6
"Off topic" men kan du ikke give mig en direkte link hvor man kan købe en xp pro opgradering, har selv home men ikke mange penge :).
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2005 - 15:20 #7
Men hvis du har formateret, hvad så med din reg.kode? Du kommer ingen steder
uden den. Men har du den, så kan du bare låne en home,som bjul er inde på, eller
endnu bedre få en eller anden til at brænde en kopi til dig, det er helt i orden,
når du har din egen kode.
Avatar billede mikkel_k Nybegynder
22. oktober 2005 - 17:19 #8
Jeg har stadig min reg.kode. den er sat på bunden af min computer.. jeg vil lige forsøge at se om den vil boote. det kunne jo være. ot til Bartz, så købte jeg det i en computerbutik her i Holstebro www.edbcentret.dk for 700 tror jeg, ellers kan det fås på
http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=155988 ..
Er det helt lovligt at brænde windows cd'en?
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2005 - 17:25 #9
Det er i hvertfald lovligt, at lave en Slipstream og brænde den. Hvis du ikke
kender slipstream, så se her, ellers går du glip af en metode, hvor du får SP2
uden de problemer som mange har oplevet.
http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/
Avatar billede off-line Nybegynder
22. oktober 2005 - 17:36 #10
bartz - Er du sikker på, at du får glæde af en professional? Til alm. brug er der
ikke noget at hente. Men hvis du gerne vil købe den, er der et tilbud hos Zitech
for studerende og lærer (Du kender måske nogen) hvor du får XP professionalSP2
for kr. 798. Men sikrer dig, at du kan opgradere fra Home.
Avatar billede bartz Praktikant
22. oktober 2005 - 17:40 #11
mange tak.
Avatar billede bartz Praktikant
22. oktober 2005 - 17:42 #12
Er studerende så passer jo perfekt :).