Avatar billede unknown_someone Juniormester
21. oktober 2005 - 17:28 Der er 37 kommentarer og
3 løsninger

søgemaskine spider simulator

Jeg har haft et link til en såkaldt Search Engine Spider Simulator hvor man kunne indtaste et link og så kunne man se hvad en søgemaskine ca ville se - men den side virker desværre ikke mere.

Jeg har søgt på google efter lignende sider men de mangler alle én speciel feature som den anden havde - nemlig at den kunne se status-koden på siden. Altså om siden gik igennem uden problemer (200) om siden ikke fandtes (404) eller der var en server/programmeringsfejl (500). Ellers var resultatet generelt den tekst der var på siden, links, billeder etc.

Er der nogle der kender en lignende side?
Avatar billede steent Nybegynder
21. oktober 2005 - 17:33 #1
Prøv at Google på 'search engine spider simulator'
Avatar billede unknown_someone Juniormester
21. oktober 2005 - 17:39 #2
come on man - jeg skriver jo i mit spørgsmål at jeg netop allerede har forsøgt at google mig frem til det.
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
23. oktober 2005 - 09:07 #4
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. oktober 2005 - 15:30 #5
denne er noermalt en af de bedste, men den er nede lige PT

http://www.searchengineworld.com/cgi-bin/sim_spider.cgi
Avatar billede unknown_someone Juniormester
31. oktober 2005 - 16:25 #6
det er netop den jeg også plejer at bruger bufferzone - men som du selv siger virker den ikke.

jesper-moeller/roscoe27 >> alle jeres links pånær ét er også noget af det jeg har fundet frem til - og lige netop det ene (http://www.rexswain.com/httpview.html) ser ud til at være tæt på noget brugbart.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
31. oktober 2005 - 16:26 #7
så jesper - du må gerne lægge et svar
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
31. oktober 2005 - 17:16 #8
Jamen godt der var noget imellem du kunne bruge
Avatar billede unknown_someone Juniormester
08. november 2005 - 11:47 #9
tak for svaret.

I mellemtiden er http://www.searchengineworld.com/cgi-bin/sim_spider.cgi kommet tilbage online - og dertil har jeg et par ekstra spørgsmål (skal nok sætte pointende op);

- Hvis jeg spider http://www.rosenkompagniet.dk så finder den ingen meta description eller keywords selvom de er sat i koden?

- Hvis jeg forsøger at spider fx http://www.rosenkompagniet.dk/?side=underkategori&id=11 så melder den fejl 500 tilbage (hvilket skyldes et manglende id) - men skyldes det en bug i spideren eller kunne man risikoere at fx google ville også ville se siden som en fejl 500?

Sådan generelt - hvor lang tid kan man forvente der går før gamle sider (der melder fejl 404) bliver fjernet fra google? Og hvor lang tid kan man forvente der går før nye sider bliver fundet nu hvor siden allerede er i google? Og sidst men ikke mindst - hvordan mener i siden klare det på SEO-delen (ikke fordi der er gjort super meget uden af det - men hvad er der af plusser, minusser og store mangler)?
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. november 2005 - 12:13 #10
Jeg prøver at besvare efter bedste evne.

Sim spejderen sammenholder meta med sidens indhold. Hvis du har søgeord i meta (keywords og description) der ikke også findes i sideteksten, vil det ofte blive opfattet som spam og ikke medtaget. Du kan oven i købet være ude for at du bliver straffet for det.

Der eraltid en risiko for dette. Googlebot er jo også en spider og kan også fejle. Generelt skal du opfatte botterne som gamle browsere. Hvis din side ikke kan vises ordentlig uden fejl i en gammel browser, vil botten sansyneligvis heller ikke kunne håndtere den. Lynx er en gammel text baseret browser som du kan bruge til at kontrollere dine sider med og du kan validere dem op mod W3C

Et godt gennemsnit er 3 måneder fra tilmelding/ændring til at det er med i indexet. Hvis du er lidt til kodning, kan du jo bruge optimerede tilrettede 404 sider som du fådre søgemaskinen ved visse forespørgsler, Dette kræver at du ved hvad du gør ogholder tungen lige i munden. Forsigtighed anbefales
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. november 2005 - 12:14 #11
plusser, minusser og store mangler, kræver en lidt mere omhyggelig gennemgang. Jeg vender tilbage
Avatar billede unknown_someone Juniormester
12. november 2005 - 10:38 #12
var det noget du havde tid til bufferzone eller skal jeg bare lukke spm nu?
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. november 2005 - 16:46 #13
Det bliver i morgen, programmet er lidt stramt i øjeblikket
Avatar billede unknown_someone Juniormester
17. november 2005 - 14:52 #14
Jeg accepterer nu - tak for hjælpen.

Kunne man iøvrigt ikke engang forhøje point i et spørgsmål - synes ikke jeg kan nu?

bufferzone >> hvis du fik tid til at tage et kig ville jeg blive meget glad - så kan jeg evt oprette et spørgsmål med nogle ekstra point.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2005 - 14:57 #15
Ligegyldigt med point, jeg harså mange i forvejen, jeg håber at få tid i aften
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. november 2005 - 19:06 #16
jamen takker da :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2005 - 20:02 #17
Der er som jeg ser det ikke begået decideret fejl, men sitet er heller ikke optimeret som sådan. Du kan med fordel gøre følgende:

Start med en ordentlig søgeordsanalyse, lav en liste med søgeord og søgesætninger der errelevante for sitet. Dette arbejde er meget vigtigt og bør gøres ordentligt da det er valget af søgeord der er definerende for hvor meget trafik du får.

De valgte søgeord skal så afspejles på de enkelte sider. Generelt bør en side ikke være optimeret til mere end max 3 søgeord og kun et hvis du vil gøre det ordentligt.

søgeord i metatags bør gøres med omhu. helt generelt bør du ikke have søgeord i metatags der ikke også genfindes i teksten på siden, da du optimere til max 3 ord pr side bør der max være 3 søgeord i meta og heldst kun et

Title taggen er meget vigtig for optimeringen og bør indeholde søgeord. Der skal naturligvis være sammenhæng mellen søgeord i meta, titletag og på siden (max 3 pr side, heldst 1 pr side)

Du bør bruge H tags (h1, h2, h3) disse tags er overskrift tags og opfattes af søgemaskinerne som væsentligt. De bør indeholde søgeord. Udseenet kan du styre med CSS.

Søgeord i linkteksten er vigtigt, naturligvis i sammenhæng med de andre steder

Det var lidt at starte på, du kan jo vende tilbage jor du er klar
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. november 2005 - 21:47 #18
bufferzone>>

Bare for at lege spørgejørgen...
Hvor for du max 3 ord fra ???
:-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2005 - 22:32 #19
Grunden er at søgemaskinen godt kan lide at du er klar, så den tydeligt forstår hvilket søgeord den skal opfatte på hvilken side. Når du kæmper med andre sider om at opnå den bedste placering får et vigtigt søgeord, der bruges af mange, så er det væsentligt at google (og andre søgemaskiner) opfatter netop din side som den vigtigste for netop dette søgeord. Hvis du har 1oo ord på siden, er ingen af dem ret vigtige (kun 1/100 i bedste fald). For ikke at fortynde virkningen bør du koncentrere din indsats om få ord pr side, så hele sidens virkning påfalder et søgeord.
Jeg har selv oftest kun et ord pr side, og hvis du laver din søgeordsanalyse ordentlig, så kan du skrive dit indhold således at du har en side på søgeord, der er max optimeret til dette søgeord.

Se siden
http://www.bufferzone.dk/webpromotion.htm og prøv derefter at søge på ordet webpromotion i den danske del af google (vælg danske sider), så kan du se hvordan et virker
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
17. november 2005 - 22:51 #20
Oki...

Er såmænd ikke uening... blot hørt 1 til 5.... ku være du havde en specik grundt til de max 3.. men det er der garenteret lige så mange meninger om so brugen af Xhmtl....
(Vi kunne også hurtigt blande Description ind i billedet)
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. november 2005 - 00:02 #21
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
18. november 2005 - 01:30 #22
*S*....udemærket artikkel....

Kun nu ikke lige se hvor det med max 3 søgeord stod....
Men nærlæser den lige igen når jeg er mere udvilet... ;-)
Avatar billede unknown_someone Juniormester
29. november 2005 - 19:36 #23
ked af at jeg bliver ved med at hænge her - håber du stadig hører med bufferzone :)

Jeg ved godt at det hele er sådan lidt præget af held osv - for ikke at forglemme tålmodighed. Men det er for mig lidt underligt at

1. de gamle links der sidst er cached i omkring februar og ikke har været online i over et halv år bliver ved med at hænge på google. Jeg var af den opfattelse at døde links forholdsvis hurtigt kom væk fra google.

2. Tålmodighed er en dyd - siger nogle i hvert fald - men det er alligevel lidt underligt. Jeg har haft et google sitemap (ved godt at det selvfølgelig ikke er svaret på alle bønner) kørende siden den 17. og sitet har kørt i 1 måned og forsiden er cached vistnok senest den 25. men som minimum har der været noget fra den 19. men absolut ingen af undersiderne er cached? Jeg har før fulgt rimelig meget med i caching af nogle sider og der er undersiderne kommer med somregel samtidig eller meget kort efter forsiden men her sker der bare ingenting. Kan man have været uheldig i sin link-opbygning eller lignende eller er det ren og skær mangel på tålmodighed?
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. november 2005 - 19:45 #24
Jeg har været offline et par dage og andre dårlige undskyldninger!!!

max 3 søgeord er for at kunne optimerer ordentligt, hvis du fylder flere søgeord på siderne, så fortynner du virkninger og gør det uklart for google hvad sidens tema er.

1. Det er også min opfattelse at det normalt sker relativt hurtigt. når det ikke sker, kan man normalt analyserer sig frem til hvorfor, normalt er det links der er problemer. Sitemaps, som jeg jo selv har skrevet en artikel om, er hårdt presset i øjeblikket da stort set alle har kastet sig over den. hav tåldmodighed lidt endnu og læs evt denne artikel http://www.eksperten.dk/artikler/842 Du kunne overveje atpublicerer alle dine aktive sider

2 en kombination af tåldmodighed og links er nok mest sandsynelig især lige i øjeblikket
Avatar billede unknown_someone Juniormester
10. december 2005 - 14:30 #25
så har google været forbi igen - men stadig kun forsiden fanget og ikke en eneste underside. Forstår det simpelthen ikke :-(
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. december 2005 - 00:20 #26
kik på google base og google sitemap. jeg har skrevet to artikler om emnerne

http://exp.dk/artikler/836
http://exp.dk/artikler/842
Avatar billede unknown_someone Juniormester
28. december 2005 - 11:20 #27
bufferzone >> jeg er ked at at blive ved med at skrive men jeg er helt lost! Mit google sitemap kører fint og bliver læst somregel 2 gange om dagen, google kommer - måske ikke tit forbi men kommer trods alt forbi - og alligevel sker der absolut ingenting på indekseringsfronten.

Jeg lavede nogle ændringer den 10. dec på mine links så de var magen til links på et andet site google er meget glad for og hvor der ikke er indekseringsproblemer - seneste cache på google er den 19. dec (det kom "online" i forgårs) og det må jo betyde at google har været forbi som minimum 1 gang siden ændringerne blev lagt online.

Jeg har forsøgt at lægge et noscript ind som indeholder et link til en underside endda med http://...

Alligevel er der ikke indekseret så meget som én eneste underside eller ét eneste produkt - ikke engang det link i mit noscript!

Jeg ved at jeg ikke opfylder alle betingelser du skriver om - fx har jeg ikke brugt <h1> og der kan også være mere end 3 meta-ord på nogle sider men det vil jeg hellere bruge tid på når først google har indekseret nogle sider frem for nu hvor der alligevel ikke er noget. Men det begynder alligevel det at blive irriterende da der som et lille hobby-firma ikke kan postes særlig meget i fx google adwords :-(

Kan du komme med nogle fif, gode råd eller andet på ting vi mangler eller ting vi kan gøre - eller er det eventuelt noget vi kan betale os fra uden at det selvfølgelig er alt for dyrt og alligevel med en eller anden form for garanti (no cure no pay)?
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. december 2005 - 12:40 #28
Det er helt i orden at du skriver hvis du fortsat har problemer, det er derfor vi er her.

Det er svært at gennemskue præcist hvad der sker, men der er min formodning af Google har rigtig travlt. De har iværksat 3 til 4 meget store projekter, der faktisk alle har bæring på søgemaskineoptimering (google base, google sitemaps og google analytics) de felste af dem fortsat i beta.

Jeg ville nok lige klappe hesten til midt februar og se om der ikke skulle ske noget og så koncentrere mig om at skabe indhold til sitet.

Mht betaling så får du sjældent garentier fra de seriøse i branchen og de garentier du får fra de andre kan sjældent bruges til noget.  Jeg har dog set Mikkel Demib lave løsninger med garenti, men han er ikke billig (se http://www.joyzone.dk).

Giv den lidt tid, ellers må jeg ind og lave en ordentlig gennemgribende analyse af sitet og det tager jo lidt tid
Avatar billede unknown_someone Juniormester
05. januar 2006 - 21:30 #29
neeeej - hvad sker der pludselig for google nu! Nu siger den cachede side 21 Feb 2005 11:19:34 GMT.!!!

æææv - hvordan kan det ske!? tudefjæs :(
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2006 - 21:36 #30
Du vil opleve at perioderne omkring googles opdatering af deres indexer ofte giver mærkelige resultater. Hvis ikke SERP'en (search engine result page) ændre sig i løbet af max 3 uger så er der gået noget galt for google og du bør reagerer
Avatar billede unknown_someone Juniormester
24. januar 2006 - 10:43 #31
ja men så må jeg desværre sige at jeg er tilbage igen og jeg bliver mere og mere forvirret for dette har jeg aldrig været ude for før med nogle af mine andre sider.

Google har stadig ikke indekseret nogle undersider overhovedet selvom jeg har prøvet at lave forskellige typer links rundt om på forsiden. Google Sitemap kører stadig uden problemer og læses 1½-2 gange om dagen.

Lige nu er det ikke en gammel side der ligger cached, til gengæld får jeg en side frem hvor der står "Din søgning matchede ikke nogen dokumenter" når jeg klikker på "cached" på søgeresultatet. Jeg har også forsøgt at få fjernet de gamle links vha robots.txt men det har heller intet hjulpet selvom det altså har ligget på nogle uger nu.

Jeg er efterhånden ved at opgive da der er gået så lang tid og absolut intet sket selvom det faktisk er første gang jeg har gjort så meget for synliggørelse og i den generelle siteopbygning (omend det selvfølgelig ikke er perfekt endnu)

Hvis du havde mulighed for en lidt større "undersøgelse" af dette ville jeg blive super glad :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. januar 2006 - 15:44 #32
Jeg kikker på det når jeg kommer hjem fra jylland i morgen
Avatar billede unknown_someone Juniormester
26. januar 2006 - 09:25 #33
så er google opdateret lidt igen - denne gang med en cache fra 19. januar. Men stadig ingen undersider :(
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. januar 2006 - 10:23 #34
Jeg synes ikke jeg kan finde nye ting der skulle forhindere indexering. har dutilmeldt dig google sitemap?
Avatar billede unknown_someone Juniormester
26. januar 2006 - 13:45 #35
umiddelbart vil jeg mene jeg er tilmeldt ja.

Jeg har en google-konto hvor jeg logger ind på www.google.com/webmasters/sitemaps - her er sitet oprettet og et sitemaps tilføjet og accepteret efter jeg skulle uploade en lille tom html-fil med et bestemt navn til domænet. Herefter kan jeg se statistik for domænet og for sitemappet - der meldes ingen fejl, status er OK, sitemappet dl ca 2 gange om dagen og webstedet er bekræftet.

ud fra statistikken der følger med fra webhotellets side kan jeg også se at google trods alt kigger forbi.
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. januar 2006 - 14:09 #36
Hvis den har cachet 19 januar, så prøv at vente en lille måned og se om den indexering ikke slår igennem
Avatar billede unknown_someone Juniormester
27. januar 2006 - 14:32 #37
æv - mere ventetid :-(

Allerede i midten/slutningen af november var der cachinger så jeg tvivler på at det skulle hjælpe i denne omgang selvom jeg selvfølgelig håber. Dette er virkelig irriterende :-(
Avatar billede unknown_someone Juniormester
22. februar 2006 - 22:26 #38
Nu er jeg seriøst ved at være træt af ventetiden når der umiddelbart ikke er en logisk forklaring på hvad der sker - jeg har krydstjecket med andre sider jeg har lavet for at se om der skulle være nogen forskel i fx meta, asp eller links men der er intet at se. MSN har ingen problemer med at crawle siden og kigger jeg i statistikken til sitet er der lige så stor aktivitet fra google som msn.

Siden sidst jeg skrev har google også et par gange opdateret cache-dato på sitet men stadig ingen undersider fundet.

Jeg har haft side-dokumenterne åbne en masse gange for at ville lave ændringer i håb om at det kunne redde siden på google - men jeg sidder bare og leder forgæves da jeg ingen kodemæssige forhindringer kan se.

Er rådet stadig at vente eller er der noget som helst jeg kan gøre? Der vil formentlig godt kunne afsættes lidt penge til det hvis det kommer an på økonomi - men uanset hvad skal det helst være en løsning der ligger på sitet og ikke fx nogle sitemap-sider liggende eksternt.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
17. marts 2006 - 15:23 #39
wee!! så er der endelig sket noget :D

Jeg takker for din tålmodighed med at høre på mit evindelige brok - nu har siden været rimelig godt indekseret en uges tid, der kommer og går en del af siderne hele tiden men det er formentlig mest af alt et spørgsmål om tid... hovedsagen er i hvert fald at mere end forsiden nu er på google så nu kan jeg komme videre!
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. marts 2006 - 17:20 #40
Ting tager tid, især med SEO 3 måneder er normalt standard før der sker noget, selvom nogle oplever hurtigere reponce tider. Hvis du gør dit arbejde ordentligt, så skulle du gerne have fuld effekt i løbet at 6 til 12 måneder fra du startede